Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Soundsticks syns inte i ljud ut

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft mina Soundsticks i en hel del år till många olika macar men har fått ett problem som både gäller min Macbook och Mini. Helt plötsligt så fanns dom inte i ljud ut. Borta. har försökt att starta om datorn och då har dom plötsligt dykt upp och man väljer dom men inget hörs. Efter en stund så finns dom inte längre som ett val. Ibland dyker dom inte upp över huvudtaget.
Vad ska jag göra? Har senaste uppdateringarna på båda maskinerna.

Tacksam för hjälp.

Har du dem rakt in i datorn och inte via ngn hub?

"Harman Kardon recommends connecting SoundSticks directly to the computer s USB ports, and not through a USB hub (including the keyboard)."

"You might want to check your sound preferences, and in "audio midi setup", to make sure that the settings are correct."

En killes lösning:
"I have Soundsticks 1 running on 10.6.2. My Soundsticks don't work when I first start my iMac. With Leopard the problem occurred intermittently, but with Snow Leopard it happens every time. System Preferences/Sound cannot see them.

But I have a reliable solution. Once the iMac has started, I briefly unplug the Soundsticks USB plug and then plug it back in. Bingo! Soundsticks then appears in Prefs and all is well. A bit tedious but not the end if the world. "

Avdelningen konstiga observationer:
"I've owned the SoundSticks for 5 years. Very satisfied with the sound and looks. Only problem is that the subwoofer is a fly trap. Once the bugs get trapped inside, there is now way to get them out. The bugs haven't effected the sound yet "

Det KAN vara som så att det är USB 1.1 drivern som ställer till problem, Högtalarna har inte tillverkats på 9 år efter vad jag läser på forum.
Att de funkat öht är ju inte dåligt.... man kanske skall vara glad för den tid som vart. Apple kommer nog inte uppdatera drivers till den (Harman Kardon har aldrig gjort macdrivers, Apple gjorde det).

Tack för ditt svar, Goflorp.
Ja den sitter rakt in i datorn. Så du tror att det är USB driven? Men det innebär alltså att alla prylar med lite år på nacken har problem med driven.

Jag har kört den varianten att rycka ur kabeln och då har det hänt att den dykt upp men inget ljud. Sedan försvinner den igen. Annars funkar den ju perfekt. Vill inte ha någon annan.

Ursprungligen av Paverling:

Tack för ditt svar, Goflorp.
Ja den sitter rakt in i datorn. Så du tror att det är USB driven? Men det innebär alltså att alla prylar med lite år på nacken har problem med driven.

Jag har kört den varianten att rycka ur kabeln och då har det hänt att den dykt upp men inget ljud. Sedan försvinner den igen. Annars funkar den ju perfekt. Vill inte ha någon annan.

Nja, USB Ljud via USB 1.1 är ju inte direkt senaste skriket...
Så "alla" prylar skulle jag inte vilja säga att det gäller.
Har USB-minnen på 128MB (MegaByte) från anno dazumal... de funkar...

med "driven" tänker jag "drivrutinen", tror inte Apple tänker lägga krut på att uppdatera den på en sak som slutade tillverkas för 9 år sedan. Fast det är ändå synd.
De är coola och låter bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 00:19

"Synas eller inte synas" det är frågan ? Macspeare hehehehe..

Mina soundsticks 11 syns inte i ljud - ut står bara hörlurar dit dom är kopplade men dom låter grymt.

När det gäller USB varianten så kan det vara lite knivigare. Hade den varianten i 5 års tid tidigare.

Rakt in i USB porten är givet inga hubbar, sen är jag osäker på system stöd, mina funkade kanon till Tiger Mac OS 10.4 hann aldrig köra leopard eller snowleopard med SS.

Det är Leopard och Snow leopard som spökar inget annat.

Senast redigerat 2010-07-29 00:29

Det har ju fungerat tidigare i Leopard men blev problem för runt ett halvår sedan. Måste nog ha varit i samband med någon uppdateringen. Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur det var.
Verkligen trist att det inte ska fungera i Leopard. Så svårt kan det väl ändå inte vara att få till tycker jag. Eller är det det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 11:25
Ursprungligen av Paverling:

Det har ju fungerat tidigare i Leopard men blev problem för runt ett halvår sedan. Måste nog ha varit i samband med någon uppdateringen. Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur det var.
Verkligen trist att det inte ska fungera i Leopard. Så svårt kan det väl ändå inte vara att få till tycker jag. Eller är det det?

Enda tricket jag känner till är till länken ovan i Goflorps inlägg. plugga ut och innan under gång.s

Vill du så gärna köra Leopard och ändå lyssna på dina kära Soundsticks USB.

Så lägg in en ren MAC OS 10.5 LEOPARD och börja därifrån. Får du det att funka perfekt så strunta i uppdateringarna till 10.5.8 utan uppdatera bara speciella saker som tex. java och safari itunes mm..

Kan ju vara nyare itunes som spökar också. ¨

pröva dig fram helt enkelt ett steg i taget.. med första prioritet att Soundsticksen ska funka i alla lägen

Lycka till..

Eller sätt ut dem på eBay, med noga angivet att de har problem med de senaste macarna.
ärligt och bra, allt helt riktigt. Försök inte mörka ngt.
Se vad du får. Tänk på att kolla upp frakter innan

Använd pengarna till att köpa ngt nytt.

Jag kör med samma högtalare, Soundsticks + iSub med USB, på min iMac (2009) med 64-bit Snow Leopard. Inga problem alls.

Drar dem dessutom genom en hub.

:/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 13:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kör med samma högtalare, Soundsticks + iSub med USB, på min iMac (2009) med 64-bit Snow Leopard. Inga problem alls.

Drar dem dessutom genom en hub.

:/

Soundsticks 1 dvs USB varianten ??

Då är det kanske hubben som är lösningen ? Vilket fabrikat på hubben ?

Då är det bara att gratulera

Du har tydligen det rätta flytet .

Ursprungligen av CUBEIS:

Soundsticks 1 dvs USB varianten ??

Jepp USB hela vägen (åtminstone till ljudkortet, sen är det ju analoga kablar till sticksen). Jag kör med en Deltaco bläckfiskhubb.

Tack för alla förslag och inlägg men man blir ju inte riktigt klok på vad som är orsaken.
Marcus, har du testat att köra utan hubb?
Jag känner inte för att nedgradera så alteranativet är väl att sälja om man inte får dom att funka.
Känns bara så onödigt och surt när dom är så ruskigt bra.
Jag har faktiskt två iSubs då jag trodde att det var fel på min gamla och fixade en beg. via Machuset i Jkp.
Det blir väl till att skaffa en Deltaco bläckfiskhubb. Var köper man en sådan?

Ursprungligen av Paverling:

Marcus, har du testat att köra utan hubb?

Jag kan testa utan hubb när jag kommer hem (eller antagligen i morgon bitti).

Bläckfiskhubben finns hos dustinhome etc. Rekommenderas, därför att man inte behöver ha nån extra låda. Bara lite extra kabel.

DELTACO 4-PORTAR USB 2.0 KABEL-HUB (BLÄCKFISKKABEL) - Produktinformation

idé; Huben fixar över till 1,1 från 2,0, då behöver inte datorn leta rutiner i minnet för ljud 1,1 över 2,0...

förstår ni hur jag tänker.

Citer mig själv.

Jo, Burken klarar inte av att med usb 2.0 i maskinen hålla reda på drivrutin till 1,1-Högtalare.

med en HUB som "översätter" mellan USB 1,1 och 2,0 så "slipper" datorn göra den grejen. Hubben blir interfacet mellan Högtalarna och datorn.

Senast redigerat 2010-07-30 12:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 11:37
Ursprungligen av Goflorp:

idé; Huben fixar över till 1,1 från 2,0, då behöver inte datorn leta rutiner i minnet för ljud 1,1 över 2,0...

förstår ni hur jag tänker.

näääääääääääääääääää....:tveksam:

Fattar naddaa...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 11:48

Min son har en MacBook 15" från 2007 och SoundSticks med USB, funkar perfekt, utan hubb.

Testade med högtalarna kopplade direkt till datorn, utan hub. Funkar utan problem.

Ja vad ska man säga. Enkelt är det ju inte men jag skall skaffa samma hub som Marcus har för jag kan helt köpa idén som du har med att ha hubben som interface emellan.
Man varför en del kan köra problemfritt och en del inte är verkligen märkligt.
Tack för alla bra tips och erfarenheter.
Jag vill ha igång mina högtalare nu.

Kan du prova dem på en annan Mac?

De KAN ju ha pajjat....

Ursprungligen av Goflorp:

Kan du prova dem på en annan Mac?

De KAN ju ha pajjat....

Bra idé. Jag trodde det först med min första iSub och fixade en beg. som jag visste funkade men när jag kopplad in den så var det samma sak. Ringde Harman Kardon idag och dom hade ingen aning. Visste inget om felet över huvud taget, eller som service killen sa, "Mac är ett svart hål för mej". Vilket decennium är han ifrån undrar man då.

Konrad, vilket OS kör din grabb? Jag har senaste 10.6.4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 17:29

Mina SoundSticks I (USB) la av för tre år sedan. Köpte då Soundsticks II som pajade idag. Blå LED lyser, spänningen går fram dock inget ljud. Testat i flera datorer. Dyker inte upp i Ljud ut i Systeminställningarna. Kollade på Harmon Kardons supportsida och hittade två möjliga orsaker: IC kass eller kabel lös inne i subwoofern. Aldrig mera HK!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-02 16:28

Skruvade isär subwoofern och ryckte lite i sladdarna och fingrade lite på kondensatorer och sånt. Då kom ljudet , först lite svagt och sen fullt ös. Solen gick upp igen!

1
Bevaka tråden