Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konvertera film till iPad?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-29 12:57

Har ställt samma fråga där nu, kan rapportera här om vilket svar jag får.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-29 15:56

Vill också tipsa om iFlicks, som gör att lägger till all metadata din konverterade film behöver för att se bra ut i iTunes och iPaden (kan även konvertera filmen osv om du vill det).

iFlicks

Ursprungligen av akesson:

Vill också tipsa om iFlicks, som gör att lägger till all metadata din konverterade film behöver för att se bra ut i iTunes och iPaden (kan även konvertera filmen osv om du vill det).

Efter en snabb titt på iFlicks så tycker jag det verkar helt suveränt. Tog 4 min att konvertera ett TV-avsnitt på 28 min. Grymt med all metadata dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-22 12:50

För information så finns det nu en iPad-profil i HandBrake om man laddar ner en av deras nightly builds.

Testade även iFlicks, men det tog 6-7 timmar (!) att konvertera en MKV-fil på 1,56 GB / 1 h.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-24 09:22

Jag är ganska nöjd med airvideo men är det någon som har tipps på någe inställningar till appen?

Jag kastar mig ut i det okänd här. Vilket program är bäst för att gå från:
DVD-->Ipad
och
X.264-->Ipad

?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kastar mig ut i det okänd här. Vilket program är bäst för att gå från:
DVD-->Ipad
och
X.264-->Ipad

Handbrake eller Popcorn, tycker jag.

...men det finns säkert många andra program som jag inte har provat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 10:25

Om man laddar ner en nyare Handbreak nighly build så finns iPad som profil.
Den funkar bra men jag kör mest med AirVideo både som strömmare och konverterare.

Är det normalt att det tar typ en timme att koda om en 45minuter lång x.264?
Jag har macbook 2,5 core2duo med 4gb ram

Ursprungligen av PeeMaN:

Är det normalt att det tar typ en timme att koda om en 45minuter lång x.264?
Jag har macbook 2,5 core2duo med 4gb ram

Beror ju på så mycket. Vad är det för ljud, bild, upplösning? FPS? bla bla bla

Jag har haft samma maskin som den du pratar om och konverterade ibland med Toast och även handbrake - en del tvåtimmarsfilmer tog 2 timmar, andra tio timmar....

När det blev riktigt "jobbigt" lät jag datorn stå över natten.

  • Medlem
  • norrland
  • 2010-07-31 13:06

Jag burkar konvertera via torrent klienten Vuze, det dyker upp en iTunes logga i vuze som du släpper filmen på sedan frågar den dig om det är till en iPad eller någon annan apple produkt och så är det klart! Så ligger filmen sedani itunes konverterad och klart

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-08-07 14:57

Hoppar in i frågestunden här.
Jag har kört alla mina filmer via plex. så det är en salig blandning mellan .avi, .mkv, .mov och .m4v

Alla m4v filmerna är mina DVDer som jag rippat in i med handbrake och sedan lagt in i itunes. (fråga 1 kommer dessa att gå att synka snyggt över till iPaden?
iflicks ordnade detta snyggt - har man en m4v kan man använda sig av "Flatten to QT movie utan att den gör något annat än att skriver till id3 taggarna.

alla andra format är filmer som vänner varit snälla nog att lämna av hos mig, (fråga 2)hur gör man lättast för att inte förlora något i kvalitet på dessa men ändå få in dem i itunes för att sedan kunna synka över till ipad? (iflicks / Handbrake etc? vilken inställning?)

Senast redigerat 2010-08-07 15:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 20:31

Konvertera? Get it while it lasts och är gratis!

http://itunes.apple.com/us/app/id384098375?mt=8

Ursprungligen av FreddeB:

Konvertera? Get it while it lasts och är gratis!

http://itunes.apple.com/us/app/id384098375?mt=8

För det priset är det värt att prova, även om Macworld inte var helsålda efter att ha testat appen. Funkar just nu bara med avi och även där bara på var tredje fil.

Ursprungligen av morberg:

För det priset är det värt att prova, även om Macworld inte var helsålda efter att ha testat appen. Funkar just nu bara med avi och även där bara på var tredje fil.

Och? Alternativet att du inte kan se var tredje fil utan konvertering. Är det bättre?

Ursprungligen av Goflorp:

Och? Alternativet att du inte kan se var tredje fil utan konvertering. Är det bättre?

Alternativet för mig är antingen AirVideo eller Handbrake.

Jag föredrar lite extraarbete (med iPad-stödet i Handbrake som det tipsas om tidigare i tråden krävs det inte mycket för att sätta igång en drös konverteringar över natten t.ex.) mot att garanterat veta att jag kan titta på de filmer jag har på min iPad. Alternativt strömma direkt med AirVideo.

Om du tycker att CineXPlayer är ett bättre alternativ ska du så klart använda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-10 14:10
Ursprungligen av Goflorp:

Och? Alternativet att du inte kan se var tredje fil utan konvertering. Är det bättre?

Se det från den något ljusare sidan Goflorp O:-) - om det nu finns en applikation som gör att vi slipper konvertera så låt oss hoppas att utvecklarna finputsar fram en version som sväljer 10/10

Jag blev så paff bara att en App som klarar spela en tredjedel av ens videobibliotek liksom inte dög, och då vart den ändå gratis.

Det kommer la nån VLC så småningom till iPad, det är nog bara en tidsfråga.

Dessvärre lirar den inte .aac eller .mkv

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-08-12 23:25

Är det någon som kan visa mig i rätt riktning här.
Körde alla mina filmer igenom iFlicks (flatten to quicktime) alla filmerna kom ut .mov med sina subs inbrända och dök fin fint upp i iTunes.
Idag fick jag min iPad och tänkte att jag skulle lägga över en stor del av filmerna på iPad.
Men till svar fick jag "En del videor i ditt iTunes bibliotek, bl.a. videon "Matrix reloaded" kopierades inte till iPad-enheten "min ipad" eftersom de inte kan spelas upp på denna iPad."
Det är några filmer som går att lägga över.
exempevis
The Matrix
Men inte The Matrix Reloaded
Det som skiljer dessa två är ljudet som på The Matrix är AAC och på The Matrix Reloaded är AC3

Om det nu är detta som gör att jag inte kan få in filmen på min iPad. Vad i h*&%/te ska jag använda för att konvertera alla filmerna rätt och förlora så lite kvalitet som möjligt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-13 09:46
Ursprungligen av thor:

Vad i h*&%/te ska jag använda för att konvertera alla filmerna rätt och förlora så lite kvalitet som möjligt?

Handbrake?

Ursprungligen av thor:

Är det någon som kan visa mig i rätt riktning här.
Körde alla mina filmer igenom iFlicks (flatten to quicktime) alla filmerna kom ut .mov med sina subs inbrända och dök fin fint upp i iTunes.
Idag fick jag min iPad och tänkte att jag skulle lägga över en stor del av filmerna på iPad.
Men till svar fick jag "En del videor i ditt iTunes bibliotek, bl.a. videon "Matrix reloaded" kopierades inte till iPad-enheten "min ipad" eftersom de inte kan spelas upp på denna iPad."
Det är några filmer som går att lägga över.
exempevis
The Matrix
Men inte The Matrix Reloaded
Det som skiljer dessa två är ljudet som på The Matrix är AAC och på The Matrix Reloaded är AC3

Om det nu är detta som gör att jag inte kan få in filmen på min iPad. Vad i h*&%/te ska jag använda för att konvertera alla filmerna rätt och förlora så lite kvalitet som möjligt?

Paddn lirar inte AC3 utan ett jailbreak.... Kör handbreak som tidigare sagts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 19:44
Ursprungligen av thor:

Är det någon som kan visa mig i rätt riktning här.
Körde alla mina filmer igenom iFlicks (flatten to quicktime) alla filmerna kom ut .mov med sina subs inbrända och dök fin fint upp i iTunes.
Idag fick jag min iPad och tänkte att jag skulle lägga över en stor del av filmerna på iPad.
Men till svar fick jag "En del videor i ditt iTunes bibliotek, bl.a. videon "Matrix reloaded" kopierades inte till iPad-enheten "min ipad" eftersom de inte kan spelas upp på denna iPad."
Det är några filmer som går att lägga över.
exempevis
The Matrix
Men inte The Matrix Reloaded
Det som skiljer dessa två är ljudet som på The Matrix är AAC och på The Matrix Reloaded är AC3

Om det nu är detta som gör att jag inte kan få in filmen på min iPad. Vad i h*&%/te ska jag använda för att konvertera alla filmerna rätt och förlora så lite kvalitet som möjligt?

"Flatten to QuickTime Movie" i iFlicks konverterar inte filmen till något annat format, utan lägger den endast i en MOV-container. Du kanske kan spela den i iTunes om din dator har rätt codec (via Perian eller liknande), men den kommer inte att fungera med någon iOS-enhet eller Apple TV. Välj preseten för iPad eller Universal istället, alternativt använd HandBrake där du kan tweaka allt precis som du vill ha det.

Du ska dock aldrig använda "Constant quality 100 %" i HB som någon föreslog. Detta kommer att ge dig enorma filer som tar evigheter att koda. Detta på grund av att 100 % quality (RF: 0) inte är lika med "samma kvalitet som originalfilen". Alla dina filmer är komprimerade i någon utsträckning (även om källan är en DVD, exempelvis) och det HB gör - om du inte begränsar det - är att skapa en "lossless" fil från en "lossy" källa, vilket är både onödigt och dumt. Många tycker att RF 20 är lagom för DVD och 21-23 för HD-material, men det beror ju också på hur du ska titta på filmen (iPhone eller HD-projektor är en viss skillnad) och hur känslig man är.

En annan sak att tänka på med Constant Quality är att filerna kommer att bli olika stora beroende på hur källan ser ut (mycket rörliga scener o s v ). Man får en variabel bitrate som är anpassad till vad som behövs för att hålla den angivna kvaliteten för just den filmen.

Hoppas det hjälper

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-08-14 11:54

Men det är ju 2h timmar filmen för att konvertera om bara ljudet!
400 filmer kommer ju ta..... Ja för lång tid.

Vad kan man använda för inställningar i handbrake för att inte påverka kvaliteten på filmen utan bara ljudet till AAC från AC3?

Ursprungligen av thor:

Men det är ju 2h timmar filmen för att konvertera om bara ljudet!
400 filmer kommer ju ta..... Ja för lång tid.

Vad kan man använda för inställningar i handbrake för att inte påverka kvaliteten på filmen utan bara ljudet till AAC från AC3?

Det finns en Ipad-profil till Handbreak... Den är bäst att använda, dessvärre tror jag inte du kan göra på något annats sätt... Möjligt är ju att du ställer in samma upplösning och 100% constant quality, det kan ju speeda på processen, men jag är tveksam.
Programmet är ju faktiskt till just för att konvertera/kompressa/rippa film till H.264 eller MP4, inte för att lattja med "bara ljudet"

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-08-18 16:07

är det någon som använt iTunes egna "konverta till iPad / appletv"

  • Medlem
  • 2010-08-19 01:39

Med MKVTools kan man välja passthrough för filmströmmen, om den är i H.264. Det enda programmet då behöver göra är att konvertera AC3 till AAC.

MKVtools Home

vilket format ska man köra för att få upp den fina infon i ipaden som bland annat syntes i jobs introduktion av ipaden.

Har testat Apple Universal inställningen i handbrake och lagt till info i itunes, men syns inget i ipaden. Videon syns alltså men inte infon om den.

Ursprungligen av poseidon84:

vilket format ska man köra för att få upp den fina infon i ipaden som bland annat syntes i jobs introduktion av ipaden.

Har testat Apple Universal inställningen i handbrake och lagt till info i itunes, men syns inget i ipaden. Videon syns alltså men inte infon om den.

iFlicks som nämns ovan funkar riktigt bra, tycker jag. Men det är inte gratis. Kostar ca $20. De pengarna tycker jag du skall lägga om det är viktigt för dig. Det finns en demoversion.

Sen vill jag minnas att det finns ett projekt som heter subler. Koden finns på code.google.com, tror jag. Kolla det. Är gratis.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iFlicks som nämns ovan funkar riktigt bra, tycker jag. Men det är inte gratis. Kostar ca $20. De pengarna tycker jag du skall lägga om det är viktigt för dig. Det finns en demoversion.

Sen vill jag minnas att det finns ett projekt som heter subler. Koden finns på code.google.com, tror jag. Kolla det. Är gratis.

Så format kvittar och metadata kan jag inte ändra i itunes? låter mysko, men ska kolla in programmen du tipsade om.

Bevaka tråden