Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ordning på innehållet i datorn och hårddiskarna

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nu har mer än halva 2010 gått och jag har fortfarande inte blivit mer ordningsam som jag lovade mig själv. Jag tänkte en början på det skulle väl vara att sortera filerna som man har på det två externa hårddiskarna man har. Alla filer där ligger huller om buller och jag vill ha råd och tips hur ni sorterar och vad ni namnger era filer. Skulle också behöva sortera mina bokmärken jag har i Safari med.
Ha det bra / madeinswe

Jag kan tipsa om Webbla för bokmärkena. Du slipper test-köra dem för att se om de fortfarande funkar och man kan bläddra bland dem som bilder vilket jag tycker underlättar.

I hemma-mappen har jag delat upp mina filer i "Arkiv" med gamla projekt. En mapp heter "Referenser" där jag lägger manualer och sådant i mappar av nån slags bokstavsordning. Sista mappen är en som heter "Pending" för allt som händer just nu med alias till filer i referenser om nödvändigt.

Funkar för mig men det vore kul att höra fler förslag på hur man kan göra!

Ursprungligen av klarabara:

Jag kan tipsa om Webbla för bokmärkena. Du slipper test-köra dem för att se om de fortfarande funkar och man kan bläddra bland dem som bilder vilket jag tycker underlättar.

WEbbla?

[QUOTE="Goflorp/QUOTE"] När man hade Windows så vet jag att jag hade rätt mkt partioner tex en för program, en för musik osv. Jag hade tänkt väl till och börja med att skapa grundmappar för musik, bild , video och sen övrigt eller nåt sånt. Jag har också svårt hur man ska namnge och så.

Är det filer av många olika sorter får man sätta sig ner och fundera först.

Skall man sortera efter filtyp (Excelfiler, Wordfiler, Bilder, Scannat, Jpegs ... osv)

Eller efter "nytta" "nöje" etc.

Bara du jälv kan svara på frågan.

ETT sätt sortera kan vara att göra två mappar, kalla dem "Egentillverkat" och "fått"
lägg sedan alla dina dokument i ngt av dem.

Ok, öppna "Egentillverkat" och skapa två mappar "Ordbehandlat" och "kalkyler" sortera...

Ovan är bara exampel för att "sätta igång tänket" hos dig, man sorterar uppfifrån och ner.

Enda jag vill avråda från är att göra som gubben som lämnade in sin dator när jag jobbade på serviceverkstad; Det låg några mappar på skrivbordet där ALLT var insorterat. De hette;

Blandat, Diverse, Allehanda, Osorterat, Mixat, Hackat&malet, obestämt ....

Ursprungligen av klarabara:

Det verka vara ett grymt program. Den skulle nog hjälpa mig endel på traven iofs tycker jag att runt 170 är ganska mycket för mig just nu när jag bara ska få ordning på dem. Får testa nu trailversion på den så får se om jag skulle få bra användning för den , tack för tipset iaf

Var värt varenda öre, annars hade jag nog slutat med bokmärken!
Namnge? Jag tror nästa människa som ser den här tråden kommer be dig organisera det i iPhoto och liknande, jag brukar bara låta filen från kameran heta som det gör och sen har jag ett bibliotek som webbla som sköter resten. Då kan man söka på bilden på söktermer man ger dem eller bara bläddra helt visuellt, mycket enklare.

Hur man namnger filer handlar mycket om vad det är för några och vad de innehåller.

Ursprungligen av klarabara:

Var värt varenda öre, annars hade jag nog slutat med bokmärken!
Namnge? Jag tror nästa människa som ser den här tråden kommer be dig organisera det i iPhoto och liknande, jag brukar bara låta filen från kameran heta som det gör och sen har jag ett bibliotek som webbla som sköter resten. Då kan man söka på bilden på söktermer man ger dem eller bara bläddra helt visuellt, mycket enklare.

Hur man namnger filer handlar mycket om vad det är för några och vad de innehåller.

Alltså jag ska först och främst sortera filer på mina externa hårddiskar kan man inte använda program.

Jag har shoebox och låter bilderna ligga på den externa disken med små tumnaglar i på datorn. Kopplar in disken och får fram vart orginalen är i programmet.. det finns många sätt att lösa det.

Ngt system för att organisera det hela skall du väl kunna fundera ut.
Som jag förstått det är det zip-filer, pdf-dokument, office-filer och sånt som du har liggande i hög.

Själv blandar jag friskt mellan "självskrivet" och "skolan" (där jag har undermappar med varje ämne),
ingen annan än du själv vet ju hur du vill ha det.

Ursprungligen av Goflorp:

Ngt system för att organisera det hela skall du väl kunna fundera ut.
Som jag förstått det är det zip-filer, pdf-dokument, office-filer och sånt som du har liggande i hög.

Själv blandar jag friskt mellan "självskrivet" och "skolan" (där jag har undermappar med varje ämne),
ingen annan än du själv vet ju hur du vill ha det.

Jag vill ha nåt som känns enkelt, lätt att hitta och samtidigt genomtänkt. Det roliga är väl att nästan knappt jag har helt 100 % säker vad som ligger. Jag har massa blandade saker, vissa i zips, vissa bilder som man har lekt i ps, andra är bakgrundsbilder man har laddat ner, skolarbeten och mycket är också piratkopierade saker som vi inte ska prata om O:-) Allt ligger buller om buller vissa har jag lagt i mappar som heter typ"osorterat" och där ligger det vissa bara ny mapp osv osv.

testa att läsa lite på Unclutterer.com de kanske har ett råd kring ett system?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 17:43

Nu snackar vi. Sådant här gillar jag.

För bokmärken tycker jag helt klart att du ska använda dig av en webbaserad service. I mitt tycke finns det ingen anledning att spara bokmärken lokalt.

Personligen använder jag mig av Delicious för detta ändamål.

Jag funderar på Hazel , ett program som ligger som en inställningspanel och kör scripts som säger att "Ta alla filmer och flytta dem till den här mappen" osv.
man kan göra rätt bra villkor på grejer.

Tror tänket bakom är att den sorterar åt en som en liten "mamma" i bakgrunden....

Kan det va nåt?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag funderar på Hazel , ett program som ligger som en inställningspanel och kör scripts som säger att "Ta alla filmer och flytta dem till den här mappen" osv.
man kan göra rätt bra villkor på grejer.

Tror tänket bakom är att den sorterar åt en som en liten "mamma" i bakgrunden....

Kan det va nåt?

Nu har jag inte vart inne på ett tag. Hazel har jag också hört talas om. Den verkar bra får ta och testa trail.

1
Bevaka tråden