Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idé till program men inga kunskaper

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner!

Jag har en idé till en app (både för iPhone och iPad) och undrar vad man ska göra för att lyckas göra den idén till verklighet?

Finns det duktiga programmerare som man kan kontakta och diskutera med? Har kikat lite på de onlinetjänster som finns och de verkar lite rigida och jag är inte säker på att min idé ryms inom deras "mallar".

Tips och råd vore tacksamt... eller om någon är intresserad och duktig så hör av er!

Flyttade tråden till korrekt underforum.

/Mod

Det finns en tråd i likartat ämne här, där vitt skilda åsikter presenteras:

http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/275815-goer-appen-mig.html

Kolla på iFun.se, där finns flera svenska utvecklare listade (inklusive mitt företag).

mvh /Mikael

Förlåt Capeman, ibland är forumindelningarna lite väl småttificerade och svåra att hitta i ett så stort forum. Men tack för hjälpen!

Richard och Charles. Tack för hjälpen. Ska undersökas!!

OK, nu har jag läst tråden som du länkade till Richard, och där fick jag faktiskt ingen information alls om hur jag kommer i kontakt med och diskuterar projektet med.

Men tack ändå!

Charles, det hade varit kanon med en direktlänk till utvecklarlistan, men jag antar att det var för krångligt. Hittade den till slut i alla fall, men den var inte uppenbart lätt att hitta, då det stod att det var iPhoneutvecklare, men det kanske är samma som för iPad. Vad vet jag. Tack i alla fall!!

Kul med en så lång lista.... hur vet man vilka som är bra?

Well, i regel så skall iPhoneutvecklare kunna hantera iPad; dock har inte alla tillgång till en i Sverige vilket försvårar. Dock har vi lyckats släppa en applikation för iPad utan att testa den på en iPad

Ang. vem som är bra... Det är naturligtvis 10000-kronors frågan på vilken jag inte har ett bra svar.

Titta på tidigare erfarenheter, se om företaget har släppt egna appar och hur dom verkar, titta på hur länge firman funnits, prata med dom på telefon eller om möjligt på riktigt, kolla med flera utvecklare för att se om dom har samstämmiga uppfattningar om problemet. En välskriven kravspec/problembeskrivning är viktig, men allt får inte att beskriva i ett dokument.

/Mikael

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 02:12

Det bästa är nog att skaffa sig åtminstone några grundläggande kunskaper om det projekt man hade tänkt att påbörja. Med en grundläggande förståelse för app-programmering får man ju också en känsla för vad som är hyfsat enkelt att göra och vad man förmodligen kommer att behöva hjälp med. Även om du tar in hjälp utifrån så får du åtminstone lättare att skriva ihop rimliga kravspecifikationer om du vet vad dina leverantörer kommer att behöva att göra. Och du kommer förmodligen också att kunna göra justeringar och förbättringar på egen hand utan att vara helt beroende av andra.

Ett annat alternativ är förstås att ha massvis med pengar.

There's no room for The Idea Guy - (37signals)

Ursprungligen av CyberPet:

Hej vänner!

Jag har en idé till en app (både för iPhone och iPad) och undrar vad man ska göra för att lyckas göra den idén till verklighet?

Finns det duktiga programmerare som man kan kontakta och diskutera med? Har kikat lite på de onlinetjänster som finns och de verkar lite rigida och jag är inte säker på att min idé ryms inom deras "mallar".

Tips och råd vore tacksamt... eller om någon är intresserad och duktig så hör av er!

Eftersom det är du så kan du ju alltid fråga mig! (Som gammal forumbekant från HMC.)

Vissa projekt är enkla, andra knepiga. En del kan jag, i min roll som universitetslärare, utlysa som exjobb. Andra skall rätt proffs ta hand om.

Ah, nu blev det lite mer konkret!! Tusen tack igen!!

Ingemar, så kul att se dig!!! *slänger iväg cyberkramar* (det är ju till och med längre än HMC, från gamla Macpressen tid tillåme). Å för att fira extra är det ju TGIF idag!

Jag har nu kontakt med en kille som kan programmera, så han hjälper mig att hitta eventuella snårvägar som kan uppstå med idén. Han menar att det är bättre att nu gå igenom dem än att hitta dem halvvägs inne i projektet. Vilket låter väldigt sunt och klokt!

Så det är i princip löst, på gång?

Det finns hur mycket "snårvägar" som helst med de flesta programutvecklingsprojekt. Tricket är att uppskatta hur mycket strul det blir. Man kan aldrig veta exakt i förväg. Och sedan, förstås, att hålla lösningen så rak och enkel att det inte blir värreän det måste.

1
Bevaka tråden