Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej, jag har varit med länge, men är inte en aktiv medlem. Jag skriver sällan och det kan kanske bero på det jag tänker ta upp nu.

Jag ställde en fråga för ett tag sedan i en tråd och fick ett snipigt svar:

"Gör en sökning på Google!"

Vad är det för svar?? Är det hjälpsamt överhuvud taget? Jag förväntade mig ett svar från levande människor, eftersom det var en ÅSIKT jag frågade om. Så vitt jag vet, är Google relativt neutral i sitt tyckande, utan det är människor som tycker. Och jag bad om en åsikt.

Att svara "Gör en sökning på Google!" är ett enkelt och väldigt avfärdande svar och eftersom jag har många års forumvana, även om jag inte är mest aktiv här, så förväntar jag mig faktiskt lite mer av folk än ett snipigt svar.

Eller är folk så lata att de inte kan ge en länk till en tidigare diskussion om det nu har varit uppe tidigare. Är man inte aktiv på forumet så mycket, eller är en helt nybörjare i ämnet, hur ska man då kunna veta att just exakt det har diskuterats tidigare?

Är man inte kunnig inom ett område så blir också frågorna vaga. Och har man en vag fråga kan Google sällan hjälpa till, för den kan inte ställa motfrågor, som "vad menar du nu, menar du....?"

Mitt råd: Var inte så vassa. Var inte så snobbiga. För att få en bra stämning på ett forum så måste alla, även gamla eller väldigt aktiva medlemmar, kanske försöka sätta sig in i vad frågeställaren vill veta mer i detalj. Och inte bara ge ett generiskt svar som inte gör frågeställaren mycket klokare.

Tipsa om en länk, tipsa om en bok, tipsa om en annan tråd... men säg inte bara "använd google."

Ursprungligen av CyberPet:

...men säg inte bara "använd google."

Det går inte att vara så kategorisk, och säga att man aldrig ska ge det svaret.

I vissa fall håller jag med dig. Det hade gått lika fort att ge ett riktigt svar, som det tog att ge "Google-svaret".

Men i många andra fall, när det redan finns ett antal trådar som tar upp samma fråga, så är det nog det svar man får förvänta sig. Du pratar om att inte vara så aktiv och inte så van, och att detta skulle vara någon slags "ursäkt". Men tänk då i stället på dem som är mer aktiva, och som har sett de andra fem eller åtta trådarna om samma sak - de blir trötta på att folk inte söker innan de ställer en fråga.

Men...

...eftersom jag inte känner till vilken fråga det gällde i ditt fall, och därför inte känner till om den frågan varit uppe i andra trådar, så kan jag inte säga mer än att:
- ibland är det fel att bara hänvisa till sökningar
- ibland är det rätt

Närmare än så kommer vi nog inte utan att gå in på det konkreta fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 23:02

Håller med trådskaparen, ibland blir man lite förvånad över hur korta människor väljer att vara i sina uttalanden. Personligen är jag en relativt ny medlem men har dock följt detta forum under mycket längre tid än jag varit aktiv.

Ibland blir man rent besviken över hur låg kvalitet vissa svar/diskussioner håller och jag ser hellre att Mod/Sup i forumet selekterar bort detta än en fråga som råkas tas upp två gånger i olika trådar. Ibland kan det till och med vara positivt att ett visst ämne tas upp flera gånger i ett forum då det faktiskt blir lättare för personer att hitta det de söker.

Förstår dock er som Mod och Sup, det ni gör är säkert ett stort jobb så se det inte som kritik.

Det största problemet anser jag vara att ingen, verkligen ingen, rapporterar. Sen jag började som moderator har det varit mindre än en rapport om dagen. Jag trodde snarare det skulle ligga runt tio eller fler. Bara jag själv gör ju säkert 2-3 moderatoråtgärder om dagen, och med alla andra, ännu mer aktiva moderatorer så blir det ju några åtgärder. Men inga rapporter. Det betyder att vi själva letar upp allt som modereras.

Rapportera mera! Hellre en gång för mycket än för lite. För mycket mindre kan det faktiskt inte bli.

Jesper, egentligen spelar inte frågan någon roll, det är inte specifikt för mig. Jag har sett svaret i flera trådar, och inte bara som svar på mina lnlägg.

Och det mest ironiska är, eftersom sökfunktionen inte fungerar så bra på forumet (enligt andra), så får man rådet att använda Google. Vad är då vitsen med att komma till forumet? Att få ett tomt svar som att söka på google... verkar meningslöst då med forumet om jag ska vara ärlig. (om man inte bortser från den sociala biten förstås, där då frågor om åsikter och inte rena fakta är något som inte Google kan ge.)

Capeman, det känns lite snarstucket att rapportera någon som säger "sök på google", det är ju inte direkt elakt men det är heller inte informativt. Känns inte riktigt som rätt väg att gå. Och är man nykommen medlem på forumet så tror jag definitivt inte att någon vill anmäla någons inlägg, bara för att det inte var informativt eller hjälpsamt nog.

Jag skulle då hellre se att ledningen, med moderatorer och administratörer i spetsen kanske "lär upp"medlemmarna, att det är mer informativt med någon typ av hjälp.

Har man inte tid att svara på frågan kanske man inte ska svara alls och låta någon som har den där extra minuten att vara lite mer hjälpsam istället. Eller är det en jakt på inlägg som gör att man hellre skriver något nonsens i en tråd, än att ha inlägg med substans?

I alla fall tycker jag det vore intressant att ta upp detta till diskussion.

För betänk att detta forum ändå är en av de första forum jag vänder mig till när jag vill leta reda på något av substans, även om jag inte postar ofta. Det är ändå ett rätt bra betyg på det renommé som forumet har... eller i alla fall har haft sedan jag började för dryg 9 år sedan.

Så hur kan vi göra det bättre?

Ursprungligen av CyberPet:

JCapeman, det känns lite snarstucket att rapportera någon som säger "sök på google", det är ju inte direkt elakt men det är heller inte informativt. Känns inte riktigt som rätt väg att gå. Och är man nykommen medlem på forumet så tror jag definitivt inte att någon vill anmäla någons inlägg, bara för att det inte var informativt eller hjälpsamt nog.

Mitt inlägg var mer ett svar på iPilots inlägg.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag skulle då hellre se att ledningen, med moderatorer och administratörer i spetsen kanske "lär upp"medlemmarna, att det är mer informativt med någon typ av hjälp.

Håller med, men rapporteringen kan vara ett bra sätt att lyfta upp sådana inlägg så vi inte missar det. Ingen moderator här hinner läsa allt som skrivs, så rapporteringen är bra för att få extra ögon på problem. Sen behöver man inte rapportera hela tiden, men om man t.ex. ser någon som ofta beter sig fientligt tycker jag man kan rapportera det. Även om det är en moderator, ska tilläggas!

Men sen kan man ju också försöka hjälpa till som vanligt medlem genom att säga att det var ett tråkigt svar och kanske försöka med ett bättre.

Jag försöker i mesta möjliga mån alltid leta reda på exempeltrådar innan jag säger att ett ämne redan diskuteras i annan tråd. En sådan länk hjälper inte bara den man svara på, utan andra också som kanske har svårt att hitta info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 00:37

CyberPet skrev:

Har man inte tid att svara på frågan kanske man inte ska svara alls och låta någon som har den där extra minuten att vara lite mer hjälpsam istället. Eller är det en jakt på inlägg som gör att man hellre skriver något nonsens i en tråd, än att ha inlägg med substans?

Det var lite huvudet på spiken. Där ligger lite av sanningen jag har påtalat det förut men utan något nämnvärt gensvar från ledning eller moderatorhåll.

Hur löser vi detta grabbar och tjejer ?

Samtidigt CyberPet har vi blivit så många medlemmar sedan du var mer aktiv här på forumet. har inte sett dig aktiv här på forumet på en längre tid.

Klimatet har förändrats lite , kanske den lokala gemenskapen kalla det grundcharmen som du tidigare upplevde har förändrats men kanske inte så konstigt med närmare 85000 registrerade medlemmar.

Lite av lösningen ligger väl i att ett större inviduellt ansvar och förståelse av varje enskild medlem måste utkrävas i den mån det går , däri ligger väl denna "rapportering" som omnämns.

Man får inte alltid ta illa upp vid, kalla det "småkrockar" utan hitta andra vägar och kanske tänka till en extra gång innan man drar slutsatser och ger den där syrliga kommentaren när så föreligger.

Capeman har tagit upp detta förut ville bara nämna det ifall du har missat det CyberPet.

Samtidigt är vi alla så glada att se dig här igen CyberPet och dina fototips/praktiska foto erfarenheter är guld värda

Underbara bilder och reportage från din sida

Uppskattas speciellt av en amatörfotograf som jag och många med mig.

Senast redigerat 2010-07-30 01:00
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 02:17
Ursprungligen av CyberPet:

Har man inte tid att svara på frågan kanske man inte ska svara alls och låta någon som har den där extra minuten att vara lite mer hjälpsam istället. Eller är det en jakt på inlägg som gör att man hellre skriver något nonsens i en tråd, än att ha inlägg med substans?

Jakt på inlägg, det kallas för postwhoring och förekommer särskilt på forum där det finns någon slags belöning för att ha postat många inlägg.

På ett annat forum jag sitter på hade vi enorma problem med detta och mängden spam som kom bara för att folk ville komma upp till 'nästa nivå' så vi började med ett cred-system istället. Om nån skriver nåt bra ger folk denne cred. Cred adderas och syns instället för antalet inlägg under användarnamnet. Ingen användare kan ge samma användare mer än 1 cred per inlägg så det är svårt att missbruka den funktionen.

Jag antar att du syftar på mig då jag gav dig det svaret i en tråd. Men om du har gjort över 900 inlägg på 99mac så antar jag att du har läst en del inlägg också. Då vet du hur jobbigt det är med folk som frågar något som inte har med trådens huvudsyfte att göra. Du som har så många års forumsvana.

Om man då är intresserad av din fråga och svaret på den ska man då börja gräva i andra trådar. Hur svårt är det för dig att starta en ny tråd med din fråga?

Och väldigt ofta så är det folk som kommer in i trådar och lixom vadå öhhh kom igen jag kan väll få glida runt och vara majig ,ed mina frågor och sen kommer jag tillbaka och kollar om någon svarat om en vecka. Jag som kollar 99 fler gånger om dagen uppskattar ordning.

Sen är det klart att en av grunderna med 99 är all kompetens som medlemmarna sitter på men det är rätt segt om folk kommer in och frågar saker som man kan hitta svaret på i vilken sida som helst på nätet. Typ " Jaha, vad är så bra med iPhone 4"?

Sen undrar jag gjorde du en googling på din fråga och lyckades du inte få något bra svar där?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-07-30 07:39

Bra att detta kom upp till diskussion! Har länge retat mig på dessa fåniga kommentarer att man ska söka i forumet eller googla. Varför skriver man en fråga? För att få ett snäsigt svar? - nä knappast, nån gång har jag sett att ni har skrivit att man är lat som inte söker först - dumt!
Vad gör det att det frågas en gång till? Vad är det som säger att det svaret som var bra och rätt förra året är bra och rätt idag, vet tom att det hänvisas till svar flera år gamla! Tycker man det är så besvärligt att det frågas, så kan man väl bara ignorera och läsa vidare och söka upp de diskussioner som är intressanta.
Det som dessa svar gör, skriver Cyberpet - är att de ger en fientlig stämning, jag tycker nog inte att jag upplevt stämningen som fientlig, mer som tråkig och ointressant, går hit mer och mer sällan för det man nästan läser mest är att svaret finns någon annanstans.
Och har ni tänkt på det, viktigpettrar att just det där svaret att det finns ett svar någon annanstans finns i massor med trådar, så varför inte hänvisa till någon tråd att svaret finns någon annanstans!

Ursprungligen av tobbehj:

Bra att detta kom upp till diskussion! Har länge retat mig på dessa fåniga kommentarer att man ska söka i forumet eller googla. Varför skriver man en fråga? För att få ett snäsigt svar? - nä knappast, nån gång har jag sett att ni har skrivit att man är lat som inte söker först - dumt!
Vad gör det att det frågas en gång till? Vad är det som säger att det svaret som var bra och rätt förra året är bra och rätt idag, vet tom att det hänvisas till svar flera år gamla! Tycker man det är så besvärligt att det frågas, så kan man väl bara ignorera och läsa vidare och söka upp de diskussioner som är intressanta.
Det som dessa svar gör, skriver Cyberpet - är att de ger en fientlig stämning, jag tycker nog inte att jag upplevt stämningen som fientlig, mer som tråkig och ointressant, går hit mer och mer sällan för det man nästan läser mest är att svaret finns någon annanstans.
Och har ni tänkt på det, viktigpettrar att just det där svaret att det finns ett svar någon annanstans finns i massor med trådar, så varför inte hänvisa till någon tråd att svaret finns någon annanstans!

Håller helt med. Är bara aktiv i ett annat forum förutom detta, och där förekommer aldrig dessa kommentarer, trots att det finns mängder med trådar som redan avhandlat samma sak. Förstår faktiskt inte varför det är så prominent här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 08:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Håller helt med. Är bara aktiv i ett annat forum förutom detta, och där förekommer aldrig dessa kommentarer, trots att det finns mängder med trådar som redan avhandlat samma sak. Förstår faktiskt inte varför det är så prominent här.

Kan det ha att göra med reglerna på forumet så tydligt uttrycker en önskan att vara en enkel källa till kunskap där redundans är av ondo och att varje ämne helst ska behandlas endast i en tråd?

Ursprungligen av thomk:

Kan det ha att göra med reglerna på forumet så tydligt uttrycker en önskan att vara en enkel källa till kunskap där redundans är av ondo och att varje ämne helst ska behandlas endast i en tråd?

Är väl jag som inte lusläser reglerna då, men personligen kan jag tycka det är en aning dumt. Men vad vet jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 08:28
Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl jag som inte lusläser reglerna då, men personligen kan jag tycka det är en aning dumt. Men vad vet jag.

Det var bara en undran om det kan ha med det att göra. Jag tycker att detta är det vanligaste anledningen till att trådar låses. Jag håller med dig och tycker nog att ett forum skall vara mer av en plats för diskussion.

Ursprungligen av thomk:

Kan det ha att göra med reglerna på forumet så tydligt uttrycker en önskan att vara en enkel källa till kunskap där redundans är av ondo och att varje ämne helst ska behandlas endast i en tråd?

Bingo!

Ursprungligen av tobbehj:

Bra att detta kom upp till diskussion! Har länge retat mig på dessa fåniga kommentarer att man ska söka i forumet eller googla. Varför skriver man en fråga? För att få ett snäsigt svar? - nä knappast, nån gång har jag sett att ni har skrivit att man är lat som inte söker först - dumt!
Vad gör det att det frågas en gång till? Vad är det som säger att det svaret som var bra och rätt förra året är bra och rätt idag, vet tom att det hänvisas till svar flera år gamla! Tycker man det är så besvärligt att det frågas, så kan man väl bara ignorera och läsa vidare och söka upp de diskussioner som är intressanta.
Det som dessa svar gör, skriver Cyberpet - är att de ger en fientlig stämning, jag tycker nog inte att jag upplevt stämningen som fientlig, mer som tråkig och ointressant, går hit mer och mer sällan för det man nästan läser mest är att svaret finns någon annanstans.
Och har ni tänkt på det, viktigpettrar att just det där svaret att det finns ett svar någon annanstans finns i massor med trådar, så varför inte hänvisa till någon tråd att svaret finns någon annanstans!

Det är väl inte bra att 26 personer lägger resurser på att svara i 26 olika trådar som alla handlar om samma sak?
Då blir det ju pannkaka av hela forumet.

Det är t ex jobbigt med crosspostning, samma fråga ställs på flera ställen vilket leder till att flera personer sitter, ovetande om varann och att alla sitter och uppfinner hjulet igen.

Man kan väl göra sig det lilla jobbet att man gör en koll innan man börjar fråga, finns svaret redan är det ju kanon. Passar inte svaret in, eller man inte har samma fråga (ngn parameter varierar) så är det väl bara starta en ny tråd.

Jag tycker det är höjden av lathet att bara segla in och vilja att andra, på sin fritid, utan en spänn i ersättning skall lösa ens problem, och det direkt. ibland önskar folk t o m svar på studs i privat mail!

Det handlar om respekt.

Den som svara "sök på google för fan" , brister i respekt till den som frågar.

Den som ramlar rakt in enligt ovan och ställer fråga på tre ställen (för säkerhets skull) och kräver svar inom tre minuter ("men kom igen för fan, ä de ingen som kan det här?")
Dessutom med en fråga som inte är av utredande natur utan en ren uppslagsfråga (Sånt som google är BRA på). Då tycker jag frågeställaren brister i respekt mot oss andra som är här.

Hursomhelst, för att återvända till CyberPet's ursprungsfrågeställning; ingen skall ha svaret att sök på google. man kan ju vara trevligare.

Ni som anser er ha rätten att bära er åt som om vi andra är er egen personliga betalada konsult. Hyr en ett par timmar, så kan nu ju se vad det kostar.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-30 08:56

Jag tycker nog att du själv också bidrar med en tråkig ton:

http://www.99.se/1916762-post6.html

Din avsikt var säkert inte alls att låta tråkig men jag tycker ditt inlägg är rätt spydigt och hade jag försökt hjälpa dig hade jag uppfattat din reaktion som tråkig. Vi är alla olika och uppfattar situationer på olika sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 12:04
Ursprungligen av Iphone77:

Jag tycker nog att du själv också bidrar med en tråkig ton:

http://www.99.se/1916762-post6.html

Din avsikt var säkert inte alls att låta tråkig men jag tycker ditt inlägg är rätt spydigt och hade jag försökt hjälpa dig hade jag uppfattat din reaktion som tråkig. Vi är alla olika och uppfattar situationer på olika sätt.

"Sant detta att vi är alla olika och uppfattar situationer på olika sätt" .

Men vi måste ändå ha lite ordning och reda här på 99mac.se när vi är så många medlemmar.

Jag tycker moderatorerna sköter det exemplariskt.

Det hinner knappt ligga en feltråd ute många minuter innan den antingen hänvisas rätt eller flyttas rätt, eller tom en fin länk till tidigare diskussioner

Man måste ju ändå ha "lite" förståelse för vissa små avsteg i form av direkthänvisningar av (google sökning) eller kalla det trötthetskänsla när man flyttat 100 tals liknande dubbelposteringar tidigare.

Förresten jag använder google dagligen vad är fel med det ?

Samtidigt har vi blivit så stora nu så det finns lite utrymme för personliga smakråd vad det nu kan vara för nått.

Sen måste ödmjukheten finnas kvar även om man vill hålla upp sin fasad av proffsighet till det yttersta som man hela tiden får känslan av här inne.

Ödmjukhet är människans bästa sida den slår proffsighet alla dagar i veckan.

När det gäller proffsighet så är vi alla tämligen informerade om datorer och dess användande det är ingen ensamrätt för vissa som vill stå över andra det är bara så tråkigt.

Visst är proffsighet en nödvändighet att driva denna site tex, det jobb som Arvid har lagt ner och många med han tex. Martin Belak mm står ju i en klass för sig. Det kan man kalla proffsighet, men samtidigt har jag aldrig kännt någon sådan vibb från deras sida.

För dom riktiga "proffsen" är ödmjukhet ett ledord. Eller glädje.

Kan vara en svår balansgång för icke proffs att pröva denna väg och kan lätt uppfattas som smådryg överlägsenhet.

Vem behöver dryga proffs när man ha google alla dagar i veckan dygnet runt

Senast redigerat 2010-07-30 12:51

Forumstämning är ett svårt problem. Det blir lätt forumförstämning. Ett glatt och trevligt forum kan förstöras av ett fåtal gnällspikar eller skräppostare (som så gott som avsomnade HMC där CyberPet brukade hålla till förr).

"Sök på Google" är ett dåligt inlägg. Kompletterat med en snabb sökning och ett par resulterande länkar så blir det mycket bättre.

"Dåliga" inlägg är inte alltid dåliga. Det beror på vad målet är. Ibland har jag gjort inlägg två i trådar, första svaret, utan att tillföra så väldigt mycket, men för att försöka väcka lite diskussion när det känns som att det riskerar att utebli.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-30 12:04

För att få lite balans här får jag väl skriva att jag tycker inte "sök på Google" är ett så dåligt tips. Det kan ju hända att personen i fråga inte ens tänkte på det (jag missar själv ofta när jag frågar kompisar om råd. Det är nog lättare för den yngre generationen som är uppväxt med tangentbord i händerna).
Jag skulle själv inte alls ta illa upp av det svaret.
Att skicka med en länk är ju väldigt bra, men om tipset är att söka på Google så varför ska den som svarar söka åt TS? Tipset är ju att söka på Google och det kan ju TS göra ganska enkelt.
Sedan kan det ju också menas "använd Google för sökning", dvs med argumentet site:99.se. Det är ett tips som hjälpt mej väldigt mycket.

Jag efterlyser en bättre sökfunktion inom trådar. Sökfunktionen för hela sajten fungerar bra, men att söka inom trådarna har inte fungerat så bra tidigare. Jesper lärde mig att googla med tillägget site:99.se och det fungerar också. Problemet har varit att när jag har klickat på "Sök i diskussionen" så händer inget. Bara för det så fungerade det nu när jag testade för 3 sekunder sedan, men det är första gången för mig. Ibland hittar man till rätt tråd, men om det finns 648 inlägg i tråden blir det lite träligt att dra genom rubbet.

Edit: Nej, det fungerade alls inte. Gick in på tråden för de som beställt iPhone 4 via Borderlinx. Klickade på både diskussionsverktyg och på sök i denna diskussion. Inget händer. När jag provade för en minut sedan i den här diskussionen fick jag upp en sökruta. Kör Safari 5.0.1 på en MacBook Pro med Snow Leopard.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag efterlyser en bättre sökfunktion inom trådar. Sökfunktionen för hela sajten fungerar bra, men att söka inom trådarna har inte fungerat så bra tidigare.[...]
Edit: Nej, det fungerade alls inte. Gick in på tråden för de som beställt iPhone 4 via Borderlinx. Klickade på både diskussionsverktyg och på sök i denna diskussion. Inget händer. När jag provade för en minut sedan i den här diskussionen fick jag upp en sökruta. Kör Safari 5.0.1 på en MacBook Pro med Snow Leopard.

Håller fullständigt med här, det är tradigt att gå igenom en tråd på 18 sidor för att få hjälp. Ibland har det gett svar men inte alltid. Vore fint om man kan söka i tråden direkt.

Samtidigt vill jag minnas att det här har tagits upp förut, mycket klagomål på "stämningen" här på 99.se
Varje gång undrar jag om jag har varit på samma forum som vederbörande.

Likaväl som man ska hålla god ton och tänka på att _allt_ kan missförstås, särskilt ironi, så känns det som att man kan linda in folk och inlägg i lite bomull. Det vill säga att man inte drar för höga växlar på dessa. De gånger jag har fått det svaret så har jag också faktiskt kunnat googla det men det liksom fallit bort. Googlar du och hittar svaret på frågan så är det väl inget som hindrar att du delar med dig av det sen? Jag har sedan mina googla-det-svar blivit mer medveten om att jag faktiskt bör försöka på olika sätt själv, först. De gånger jag ändå inte kunnat få svar med google så har jag faktiskt _alltid_ fått god hjälp härifrån. (tackar allra ödmjukast!)

Tycker du att någon kunde varit gulligare än att ge dig ett google-svar så säg det till vederbörande med ett stort leende, det har nästan garanterat bättre effekt än att starta en till "gillar inte 99.se". Trådar som det här spär för mig bara på en känsla av att något är helt snett här redan.

  • Medlem
  • Kungsör
  • 2010-07-30 19:30

Håller med trådskaparen... Inte för att jag brukar skriva så mycket, men jag läser en hel del här på 99.se.

Om man vill bygga en kunskapsdatabas vore kanske en wiki ett smartare verktyg än ett diskussionsforum...

Ursprungligen av Mutant:

Om man vill bygga en kunskapsdatabas vore kanske en wiki ett smartare verktyg än ett diskussionsforum...

Det tror inte jag, inte i det här fallet. Hade det startats en wiki så hade en liten handfull suttit och skrivit litegrann som de tyckte var intressant. Inte en chans att vi hade haft den här kunskapsdatabasen om 99.se hade varit en wiki istället för ett forum. Inte en suck. Den hade antagligen självdött efter ett halvår. Tänk på bredden vi har på 99.se!

Sitter lite stressigt till, men vid tillfälle ska jag skriva mina tankar kring det här.

Ursprungligen av Mutant:

Om man vill bygga en kunskapsdatabas vore kanske en wiki ett smartare verktyg än ett diskussionsforum...

VI har provat wiki här förut. Fungerade inte speciellt bra.

Ursprungligen av Adrian B:

VI har provat wiki här förut. Fungerade inte speciellt bra.

Jag vet, jag menar bara att moderatorerna hela tiden pratar om kunskapsdatabas och inte kan acceptera att användarna förväntar sig att det här diskussionsforumet ska fungera som andra diskussionsforum...

Att hela tiden hänvisa till en extern sökmotor när forumets gränssnitt inte på något sätt indikerar att det är så man ska göra... ja, då kan man inte förvänta sig att användarna ska fatta helt enkelt. Forumprogramvaran och formgivningen är långt ifrån optimal och styr inte folk åt det håll ni vill.

Kul att tråden tagit lite fart, det var faktiskt mening med tråden. Tack för alla som bidrar!

Nu ser jag lite tendenser som jag faktiskt anade också skulle komma upp. Dels någon som säger "det var nog jag", och det behöver det nödvändigtvis inte vara, då jag (även om jag inte ofta postar) besöker 99mac rätt ofta, vet hur stämningen är och har sett denna typ av svar många gånger, så jag menar inte att peka med fingret på bara en person, utan den spretar lite åt alla håll. Jag reagerade ännu mer när jag själv fick ett sånt svar och blev så himla paff, eftersom jag bad om en åsikt, inte om "fakta". Och fick också två kommentarer från andra vänner (utanför forumet) som läst inlägget och tyckte det var "tyket".

Jag har postat några andra frågor också, och fått mycket bra svar. Så det handlar inte om att jag tycker att jag är speciellt utsatt osv. Utan jag reagerade mest på detta slappa och väldigt lata svar som faktiskt inte gav ett svar alls.

Svar till Iphone77: hur menar du nu? Jag frågade om hur man kommer i kontakt med programmerare och fick en länk till en diskussion om att idéskapare är oväsentliga. Fanns ingen information av substans som jag behövde eller efterfrågade och jag påpekade detta, så om du tycker att det var tyket så ber jag om ursäkt. Men jag fick den informationen jag efterfrågade senare av någon annan, så det löste ju sig till slut.

Att forumet har växt och att använda det som argument är faktiskt rätt dåligt. Jag är med på ett jättestort forum i USA där alla är extremt trevliga och hjälpsamma. Så att använda storleken som ursäkt är inget försvar. Det handlar om vilken mentalitet forumet har... även från början. Om många människor kommer till ett forum som har en viss mentalitet så plockar man upp den stämningen som nykomling. Är då stämningen lite kantig så antar man samma stil för att passa in.

Det är jättelätt att hitta ursäkter, men det är svårt att ta ansvar.

Om nu "sök på google" är ett sånt bra tips på detta forum (för att sökfunktionen fungerar dåligt) och man då bör använda "99mac" som tillägg i sökningen så kan man väl i så fall svara så, för "sök på google" säger mig absolut inget alls.

Ett tips åter igen är ju att posta i rätt tråd till att börja med om man har en fråga. ( Ingen sarkasm här utan ett ärligt tips som jag hoppas du uppskattar)

Bevaka tråden