Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt min Mac "utifrån"?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, som rubriken antyder så undrar jag alltså hur jag gör för att komma åt min iMac utifrån ?
Har router bakom, men vet jag bara port så kan jag forwarda. Kommer åt Macen bra inni från mitt nätverk från andra datorer.

MVH
yabbah

Vad menar du med att "komma åt den"? Fjärrstyrning? Back to my Mac? SSH?

Oj, sorry. Har varit i PC-världen för länge.

Jag menar att komma åt den så jag kan styra skrivbordet alltså.

Back to my mac vet jag inte vad det är, försökte aktivera det i MobileMe, men fick nåt felmeddelande att min router inte stödde vad som behövdes. Får kika på det framöver.

//yabbah

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-30 00:21

Kan tipsa om LogMeIn så slipper du tänka på brandväggar och portar:
https://secure.logmein.com/

Gratis.

Funkar även att styra från iPhone (dock inte gratis).

Ursprungligen av Jetwash:

Kan tipsa om LogMeIn så slipper du tänka på brandväggar och portar:
https://secure.logmein.com/

Gratis.

Funkar även att styra från iPhone (dock inte gratis).

Tack för tipset, ska kika på det. Men det finns klient till PC?
Men fungerar det även om man ska köra från jobbet, där typ allt är stängt i brandväggar? Eller kan man ställa specifik "ut"-port på klienten?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-30 00:49
Ursprungligen av yabbah:

Tack för tipset, ska kika på det. Men det finns klient till PC?
Men fungerar det även om man ska köra från jobbet, där typ allt är stängt i brandväggar? Eller kan man ställa specifik "ut"-port på klienten?

Finns klienter till Mac och PC, och såvida jobbet inte blockerat surfning ut på https så är det lugnt.

Ursprungligen av Jetwash:

Finns klienter till Mac och PC, och såvida jobbet inte blockerat surfning ut på https så är det lugnt.

Ah perfekt, då ska jag testa den. Även om jag högst ogillade priset på iPhone-klienten, 229:-

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 00:23

Jag rekommenderar TeamViewer, har dock inte testat LogMeIn. Det är också gratis för icke-kommersiellt bruk, även från iPhone (vill jag minnas).

TeamViewer - Free Remote Access and Remote Desktop Sharing over the Internet

Ursprungligen av jahve:

Jag rekommenderar TeamViewer, har dock inte testat LogMeIn. Det är också gratis för icke-kommersiellt bruk, även från iPhone (vill jag minnas).

TeamViewer - Free Remote Access and Remote Desktop Sharing over the Internet

Har testat teamviewer, dock bara till PC. Och jag tyckte det var lite slött. Men jag får ge det ännu en chans kanske.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 00:43

MacOS X har inbyggt VNC stöd. Bara att aktivera, ändra routerns port forwarding och klart. Nästan alla system har vnc klienter t o m för iPhone.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

MacOS X har inbyggt VNC stöd. Bara att aktivera, ändra routerns port forwarding och klart. Nästan alla system har vnc klienter t o m för iPhone.

//Rob

Vilken port är det som ska forwardas då? Provade 5900 utan framgång.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 10:27

5900 det vara. Jag gissar på att du har fel inställningar i routern. Prova först om du kommer åt din dator med vnc på ditt lokala nätverk. Se till att du har ställt in ip adressen till din dator i routern när du ställer in port forwarding.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

5900 det vara. Jag gissar på att du har fel inställningar i routern. Prova först om du kommer åt din dator med vnc på ditt lokala nätverk. Se till att du har ställt in ip adressen till din dator i routern när du ställer in port forwarding.

//Rob

Kommer åt den i mitt lokala nätverk, och har forwardat 5900. Men jag fortsätter testa.

Jag kör med inbyggda Screen Sharing, det funkar kalasfint. Gå in i Sharing och slå på Remote Management, sedan är det klart. Du anger ditt vanliga användarnamn och lösenord när du ansluter från en annan dator.

Jag kör detta från min laptop till min jobbdator när jag jobbar på distans ibland, samt även från min iPhone om jag måste göra någon akut ändring eller kolla upp något när jag är på resande fot. Det är ju inte sådär vansinnigt snabbt om man inte är på lokala nätverket, men det fungerar iaf..

Det jag gillar bäst är att Screen Sharing har bra stöd för att skicka / ta emot clipboarden från datorn man ansluter till, det är något jag saknat i flera andra VNC-klienter. Väldigt praktiskt. Dessutom tycker jag inbyggda screen sharing-programmet är snabbare än de flesta andra VNC-klienter, så jag rekommenderar att använda det.

EDIT: För att ansluta till en dator som inte är på lokala nätverket med screen sharing, markera Finder och välj i menyn Go -> Connect to server. Där skriver du in adressen "vnc://xxx.xxx.xxx.xxx/" där x:en motsvarar ditt IP-nummer.

Senast redigerat 2010-08-04 14:32
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-06 13:14

Och installera ScreenSharingMenulet (Versiontracker) så är det bara ett musklick bort

Ursprungligen av kenjon:

Och installera ScreenSharingMenulet (Versiontracker) så är det bara ett musklick bort

Håller med! Det bästa som hänt sedan skivat bröd, jag använder den dagligen.

Ursprungligen av kenjon:

Och installera ScreenSharingMenulet (Versiontracker) så är det bara ett musklick bort

Så kan man göra också. Själv gick jag över ån efter vatten och skapade egna .vncloc-filer.
Skapa ett nytt rent textdokument och skriv in följande:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
   <key>URL</key>
   <string>vnc://adressen_till_maskinen_du_ska_styra/</string>
</dict>
</plist>

Spara filen och döp den till vad du vill, men se till att den får filändelsen .vncloc.

Associera sedan filen med programmet Skärmdelning.
/system/Library/CoreServices/Skärmdelning

Dubbelklicka på filen så ansluter den automatiskt till din dator via Skärmdelning. Själv har jag lagt några sådana filer nere i docken så att jag har ständigt nära tillgång till dom datorer jag brukar fjärrstyra.

Men som sagt, ett program uppe i menyraden funkar ju också.

iTeleport funkar också ganska bra genom luren, om du kör via Wifi då.. 3G kan bli ganska slött med den höga upplösningen:-)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-06 15:16

Ett enklare sätt att göra detta är annars att helt enkelt skriva in adressen "vnc://adressen_till_maskinen_du_ska_styra/" i Safari:s URL-fält och sedan klicka och dra den lilla jordgloben till skrivbordet. Då skapas där en .vncloc-fil som du sedan kan öppna för att ansluta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 18:28

Jag använder LogMeIn när jag hjälper föräldrarna då och då med datorproblem. De sitter på en pc med Windows XP och en Mac med OS X. Bakom brandvägg och router. Funkar ursmidigt.

Tidigare i sommar var jag i Österrike då morsan ringer och har panik. Lånar hotellets dator, loggar in på LogMeIn i en webbläsare och ser morsans skärm efter några sekunder och fixar hennes problem.

Ursprungligen av marf:

Jag använder LogMeIn när jag hjälper föräldrarna då och då med datorproblem. De sitter på en pc med Windows XP och en Mac med OS X. Bakom brandvägg och router. Funkar ursmidigt.

Tidigare i sommar var jag i Österrike då morsan ringer och har panik. Lånar hotellets dator, loggar in på LogMeIn i en webbläsare och ser morsans skärm efter några sekunder och fixar hennes problem.

Jag upplever LogMeIn som smidigt på så sätt att det är webbaserat och funkar över alla plattformar bakom brandväggar och routrar etc.

Men jag upplever det ändå som segare och osmidigare än Skärmdelning. Skärmdelning ger en bättre och snabbare uppdaterad bild enligt mig.
Visst kan det vara lite mer pill att få Skärmdelning att fungera, men för mig är det inga som helst problem och jag administrerar ändå bara Mac:ar.

Jag har dom Mac:ar jag vill komma åt som .vncloc-filer nere i docken och är inne och styr i ett snabbt gränssnitt snabbare än jag hinner knappa in logmein i webbläsaren.

Kompisen som bor i skärgården är en Switcher.
Han har en bärbar och har ibland behovet att med bärbara macen logga in på hemma-iMacen och fjärrstyra den, framför allt leta reda på bilder och maila dem.

Som han själv säger, en timmas väntetid varje eftermiddag i färjekö kan ju lika gärna användas till ngt annat än att bara sakta åldras.

Krav

Det skall vara lätt, klicka på ngn ikon, möjligen ngn inloggning.
Inget spök med IP-nummer etc.
Det skall vara grafiskt, inte ngt terminalaktigt.
Det skall helst inte kosta pengar.

Vad rekommenderas?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 01:46

Skärmdelning eller VNC. Vad som krävs är dyndns adress som är gratis om han inte har fast ip.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-24 15:53

Teamviewer säger jag, funkar bra. Logmein har jag inte testat men innan jag skaffade teamviewer så läste jag på och såg att Logmein och teamviewer ska vara ungefär lika bra/poppis.

Tillägg. Anledningen till att jag valde TV var att jag förstod det som att man med LMI måste gå via deras site för att nå klienten vilket jag inte gillade. Jag vill inte lägga upp lösenord etc. på någons site så jag valde bort dem att det skälet. Men, det var ingen djupare "säkerhetsanalys" så ta mitt val för vad det är, ett personligt val.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-10-24 18:52

Är det möjligt att väcka en dator över internet med LMI eller Teamviewer. Jag har letat på båda sidor men egentligen bara hittat att det stöder WOL men inte desto mer information.

Ursprungligen av Peppe:

Är det möjligt att väcka en dator över internet med LMI eller Teamviewer. Jag har letat på båda sidor men egentligen bara hittat att det stöder WOL men inte desto mer information.

Med teamviewer fungerar det inte.

Ursprungligen av Peppe:

Är det möjligt att väcka en dator över internet med LMI eller Teamviewer. Jag har letat på båda sidor men egentligen bara hittat att det stöder WOL men inte desto mer information.

Men med LMI verkar det fungera. https://logmeinsupport.com/kblive/crm/selfservice/displaywh.jsp?DocId=7162

(har inte kollat själv utan hittade bara länken.)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-10-24 23:04

LogMeIn kan väcka en dator med hjälp av WOL, men det kräver att det finns en till dator på samma nätverk som är påslagen och kör LogMeIn klienten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 09:03

...eller att din router är en Airport Extreme och din dator kör Snow Leopard

1
Bevaka tråden