Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HDD till Time Machine?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en iMac med 1TB hdd. Kan jag köpa vilken USB-hdd som helst på 1TB+ för att använda time machine för backup ?

MVH
yabbah

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-27 12:27

Har du sökt i forumet? Jag säger vilken USB/FW-disk som helst. Läser man på forumet så finns det inga hinder. Läser jag hos Apple så finns det inga begränsningar.

Ja, det kan man, satt själv med samma fråga innan jag köpte min hårddisk. Så länge det är en ny hårddisk som kan formatteras enligt macs filsystem så går det bra. Jag köpte själv en WD My Passport Studio 500gb eftersom den har FW800. Se till att du köper en hårddisk som är lite snabbare och hållbar, för Time Machine gillar att backuppa

EDIT: Ska väl sägas att HDDn på 500GB är för min 160GB MBP.

Senast redigerat 2010-07-27 12:48

Om jag inte minns fel så rekommenderas det att ha datorns hårddiskutrymme gånger två för backupen så att den inte fylls direkt och skriver över gamla kopior allt för snabbt. Givetvis beror det lite på hur mycket du backar upp också.

Tack för era svar, ska kika på en extern HDD. Lite synd att man inte kan använda nån av diskarna i mina NASar.

Eller kan jag det om jag "mac-formeterar" en i linux ?

Ursprungligen av yabbah:

Tack för era svar, ska kika på en extern HDD. Lite synd att man inte kan använda nån av diskarna i mina NASar. ?

Vissa NASar funkar. Min Iomega Home Media Network Drive funkar fint tex.
Annars har jag alltid kört med USB-diskar för TimeMachine. En gång per timmer körs TimeMachine i någon minut i bakgrunden så inget fartmonster behövs för det lilla arbetet anser jag. Storleksmässigt bör man nog ligga någonstans 1,5-2x den disk/diskar man ska säkerhetskopiera.

Ursprungligen av lastefan:

Vissa NASar funkar. Min Iomega Home Media Network Drive funkar fint tex.
Annars har jag alltid kört med USB-diskar för TimeMachine. En gång per timmer körs TimeMachine i någon minut i bakgrunden så inget fartmonster behövs för det lilla arbetet anser jag. Storleksmässigt bör man nog ligga någonstans 1,5-2x den disk/diskar man ska säkerhetskopiera.

Okejs, men min NAS är en linuxburk. Så går nog inte då. Jag får köpa en 2TB framöver.

MVH
yabbah

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-28 00:14
Ursprungligen av yabbah:

Okejs, men min NAS är en linuxburk. Så går nog inte då. Jag får köpa en 2TB framöver.

Säg inte det... Det beror på vad du kör för nätverkstjänster i din NAS. Du måste alltså få den att se ut som något på nätverket som Time Machine gillar. Jag har tex kört Netatalk som delat ut volymer för detta ändamål.

Ursprungligen av frazze:

Säg inte det... Det beror på vad du kör för nätverkstjänster i din NAS. Du måste alltså få den att se ut som något på nätverket som Time Machine gillar. Jag har tex kört Netatalk som delat ut volymer för detta ändamål.

Okej, bör ju gå att lösa. Ska kika framöver. Måste börja med att lära mig min Mac som jag inte ens haft en vecka. 15 år i PC-världen sätter sina spår.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-27 20:19

Enligt kontrollpanelen till TM så körs den 1ggn/timme. Enligt TM-hjälpen går det inte att ändra på. Stämmer det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-29 12:41
Ursprungligen av frazze:

Enligt kontrollpanelen till TM så körs den 1ggn/timme. Enligt TM-hjälpen går det inte att ändra på. Stämmer det?

Det finns många tredjepartsprogram där du kan ställa in en massa saker.
Sök på VersionTracker.

1
Bevaka tråden