Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan testlabbet testa Speedmania-produkter?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oberoende testad är väl inte sant?
Speedmania är väl ett Björnström-varumärke.
Passa er så ni inte riskerar trovärdigheten på testverksamheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MACaron
Oberoende testad är väl inte sant?
Speedmania är väl ett Björnström-varumärke.
Passa er så ni inte riskerar trovärdigheten på testverksamheten.

Björnström själv är inte involverad i testverksamheten (det har sagts ett par ggr), utan den sköts av en grupp människor med Martin Belak i spetsen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iJohannes
Tack för fint test Martin!

Många fördomsbarriärer, om krångel med externa hårddiskar, är puts väck!
Synd bara att 2,5" HD:arna är så mycket dyrare än vanliga modeller. Annars skulle genomslaget vara definitivt för dessa små, smidiga krabater.

// Johannes

kolla på hemsidan, det finns varianter till 3,5 tums också

Citat:

Skrevs ursprungligen av MACaron
Oberoende testad är väl inte sant?
Speedmania är väl ett Björnström-varumärke.
Passa er så ni inte riskerar trovärdigheten på testverksamheten.

Stämmer bra. Jag som har testat produkten har dock inget som helst intresse av att den ska sälja bra. Alla testredakörer på 99mac arbetar helt ideellt. Det är viktigt att vi inte har något som helst ekonomiskt intresse i företagen vars produkter som testas. Björnström har ingen insyns i testverksamheten, i de allra flesta fall vet han inte ens vilka produkter som kommer att testas.

/M

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-27 16:08

Oj så oberoende...:o

Jag vill skapa en öppen debatt bland 99mac-medlemmarna och flyttade alla diskussioner om testlabbets oberoende hit.

Som ni vet så håller jag på med en massa projekt hit och dit och jag har fått bra kontakter på Macintosh-tillbehör främst genom besöken på Cebit i Tyskland.

Jag importerar nu i liten skala under namnet Speedmania och säljer produkterna till återförsäljare runt om i landet. Priserna blir betydligt lägre än befintliga kanaler och jag hoppas att det ska märkas hos landets användare.

Tycker ni att testlabbet ska kolla på dessa produkter eller inte - och tror ni att Belak, Bollman och resten av det frivilliga gänget ger bra betyg på värdelösa produkter för att dom känner mig?

  • Medlem
  • 2003-05-27 18:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Tycker ni att testlabbet ska kolla på dessa produkter eller inte - och tror ni att Belak, Bollman och resten av det frivilliga gänget ger bra betyg på värdelösa produkter för att dom känner mig?

Jag tycker att ni ska fortsätta testa dem och jag tror inte det minsta på att de skulle ge bättre betyg bara för att de känner dig.

Fortsätt testa en massa prylar, det är mycket intressant och roligt att läsa testerna!

Låt mig till att börja med säga att jag tycker 99Mac är värt sitt pris.

Jag tror varken Martin Belak eller Bollman är journalister. Jag uppskattar 99mac och testlabbet. Men, jag har alltid i bakhuvudet att vi är ett antal glada amatörer som håller på med det här för vår egen höga nöjes skull. Jag har alltså lite högre krav och förväntningar på BBC World Service än jag har på 99Mac.

Jag har inget emot att Testlabbet testar Björnströmprodukter, men det skulle vara bättre om det fanns en liten notis i själva testet. Som beskrev det här förhållandet.

Skulle det inte vara bättre om man testade en annan, liknande produkt samtidigt? Rent generellt tycker jag att sådana tester ger mer än om man bara testar en produkt.

Fram för jämförande tester!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-27 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Oj så oberoende...:o

Håller med...
Det är väl klart att det är en, om så marginell, intressekonflikt att Björnströms produkter testas på Björnströms forum.
Eller?

:rolleyes:

Edit: Oj. Här rasslar det på! Bra att Martin gjorde en egen diskussion av detta.
Håller med Ace - "Lägg korten på bordet" när det är en av Björnström Holdings produkter, så undviker ni att vi "andra" börjar läsa mellan raderna och skapa oss egna, kanske felaktiga, uppfattningar.

Sen är ju jämförande tester mkt bra.

Och framförallt är det ju bra med ännu en leverantör som kan pressa priser! Bra M Björnström!

Jag är nästan säker på att 99macs testlabb är mindre köpta än vissa av de stora datortidningarna. Man kan köpa goda testresultat av både kvällstidningar och månadsmagasin.

Molarin hann före mig, tänkte skriva ungefär samma sak.

Litar mer på testerna här än i tidningar där det är en massa pengar inblandat.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag importerar nu i liten skala under namnet Speedmania och säljer produkterna till återförsäljare runt om i landet. Priserna blir betydligt lägre än befintliga kanaler och jag hoppas att det ska märkas hos landets användare.

En länk där jag kan få ett pris, där jag kan beställa den tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag är nästan säker på att 99macs testlabb är mindre köpta än vissa av de stora datortidningarna. Man kan köpa goda testresultat av både kvällstidningar och månadsmagasin.

Nu tror jag inte att det är just min arbetsgivare du pekar ut men det vore kul att höra mer konkret vad du menar. Det är ofta mycket snack om att det går att köpa tester i svenska tidningar men när det kommer till kritan finns mycket sällan några som helst bevis för detta, bara sura leverantörer och läsare som inte tycker att testerna gick som de ville.

Det är ytterst sällan det ens antyds i kontakter med leverantörer att de vill att man ska skriva på ett eller annat sätt, mer än den vanliga förhoppningen om att testet ska gå bra just för deras produkt. Under mina åtta år som journalist inom IT-pressen har jag nog erbjudits rena mutor vid en handfull tillfällen och då har det uteslutande handlat om noviser som inte har en aning om vad de egentligen håller på med.

Jag antar jag att jag inte behöver berätta vad mitt svar blev i samtliga fall ?

Jag har pratat med två av varandra oberoende leverantörer om just detta. Jag vill inte nämna några namn men den ena sysslar med vinimport och den andra var verksam som grossist/generalagent inom just datortillbehör.

Dessa två hävdar iallafall att de köpt betyg och testresultat i tidningar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag har pratat med två av varandra oberoende leverantörer om just detta. Jag vill inte nämna några namn men den ena sysslar med vinimport och den andra var verksam som grossist/generalagent inom just datortillbehör.

Dessa två hävdar iallafall att de köpt betyg och testresultat i tidningar.

Just när det gäller vintesterna så är det en sabla blandning av personer som testar men som samtidigt är inblandade hos de som importerar/säljer vinerna. Problemet har bland annat tagits upp i Mediemagasinet i SVT (om jag kommer ihåg rätt). Jag tror dock inte att alla som testar vin är "fula".

Det jag retar mig på, är när personer vevar med generella påståenden om att "tester" kan köpas av leverantörerna och sedan menar att hela tidningsbranschen är köpt. Precis som om alla inom mediabranschen är klonade och hjärntvättade för att bara jäklas med vanligt folk.

Rötägg finns det naturligtvis, men jag skulle nog akta mig för att dra alla inom tidningsbranschen och media i stort över en kam. Det är faktiskt ganska fult gjort (och händer alldeles för ofta). Det krävs nog bättre bevis än "två av varandra oberoende leverantörer".

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag har pratat med två av varandra oberoende leverantörer om just detta. Jag vill inte nämna några namn men den ena sysslar med vinimport och den andra var verksam som grossist/generalagent inom just datortillbehör.

Dessa två hävdar iallafall att de köpt betyg och testresultat i tidningar.

Ok så från att du VET att det har hänt så citerar du två källor som uppger att de gjort det. Och vad i hela friden har vintester med datortester att göra ?

Det är som att jämföra diesel och fyratums spik liksom.

Sen ska man inte glömma att det funnits "tidningar" (notera citationstecknena) som varit rena annonsbilagor där man kunnat helt enkelt köpa sig annonsplats och döpa det till tester men det var under dåttkåm-boomens glada dagar och de "tidningarna" finns inte längre.

I andra länder är det däremot ganska vanligt med att artiklar kommer in på redaktionell plats mot en summa pengar. Då och då ringer PR-konsulter från främst England och säger att de har en jätteintressant artikel om ämnet X och undrar vad det kostar att få in den. Nu är inte det sistnämnda exemplet ett klockrent exempel på en muta men jag har sett åtskilliga utländska frilansare på mina pressresor som är ditbjudna på leverantörens bekostnad och frilansen vet att skriver de skit om leverantören som bjussar på resan så blir de inte bjudna på fler resor.

Sånt här förekommer dock inte i Sverige vad jag vet eftersom våra läsare har mycket högre krav på artiklar och ganska snabbt reagerar om det skulle vara nåt som såg konstigt ut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Ok så från att du VET att det har hänt så citerar du två källor som uppger att de gjort det. Och vad i hela friden har vintester med datortester att göra ?

Läser du lite mer ordentligt så märker du snabbt att den ena källan var genarelagent inom just datortillbehör.

Finns nog många tester som är köpte, men visst ska man inte generalisera och mena att alla gör så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Läser du lite mer ordentligt så märker du snabbt att den ena källan var genarelagent inom just datortillbehör.

Finns nog många tester som är köpte, men visst ska man inte generalisera och mena att alla gör så.

Jo jag såg det, men det är fortfarande skillnad på tester och tester och de som inte sysslat med detta professionellt vet inte hur det fungerar i praktiken.

Visst, jag har blivit tillfrågad av en eller annan frilansare som VÄLDIGT gärna vill testa produkter från just vissa leverantörer och sånt gör att varningsklockor börjar ringa och de får inte skriva för oss. Jag är rätt säker på att de flesta andra datortidningar arbetar på liknande sätt.

Pratar du biltester eller vintester så har det inget med den här diskussionen att göra. Här diskuterar vi det eventuella köpandet av datortester och jag ser fortfarande inget handfast exempel på där en leverantör mutat en testare för att få testet att framstå till levernatörens fördel.

Jag blir väldigt irriterad över slentrianmässiga kommentarer som "visst finns det nog tester som är köpta" eftersom det tyder på total okunskap inom området. Det är ungefär som rektorn på den kristna friskolan som uppmärksammades i media för att han förbjöd eleverna från att läsa Harry Potter för att han hört att böckerna innehöll vissa saker. Mycket av det han trodde visade sig inte stämma.

Ska man påstå något ska man fan ha torrt på fötterna också. Annars är det skvaller.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-05-27 22:58

Hepp, hepp, stick to the point.

Nä, för den som misstänker något kan jag garantera att 99macs testlabb är "oköpta". Vi får oftast inte ens rabatt på grejjerna vi testar.
Att Björnströms produkter skulle få bra betyg är rent båg, kolla iMac-uppdateringen jag gjorde. Man kan inte säga att den fick överbetyg.
Vad gäller "känner" har jag inte ens hört Björnström eller Belaks röst i en telefon, jag har än mindre träffat dem, eller "känner" dem. Jag ska, om allt går väl, få träffa båda i helgen, men att säga att jag känner dem vore sannerligen att säga för mycket.
Ej heller känner jag en plikt att skriva upp Björnströms produkter. Han brukar be oss snällt om vi vill testa, jag har faktiskt tackat nej och testet har inte blivit utfört heller.

Ok Melin.

Nu är det ju svårt att slänga fram konkreta bevis på att det finns tester som är köpta. det är meningen att inga bevis ska finnas. Att du och "din" tidning är hederlig och att allt går korrekt till där tvivlar jag inte på en sekund.

Att jag slänger ur mig saker som "jag tror en del tester är köpta" beror på att man som annonsköpare vet lite hur det går till.
Nu gäller detta visserligen helt andra produkter än datortillbehör. Och eftersom det var datortillbehör vi snackade så lägger jag ner det.

Senast redigerat 2003-05-27 23:24

Intressanta diskussioner som har blossat upp här. Skulle vara kul med lite förlag om hur vi som sköter testalbbet på 99mac ska kunna bli tydligare i vårt arbete. Hur ska testerna bli bättre? Hur ska vi styrka att vi verkligen är objektiva i våra bedömningar?

/M

Med rödvinsvarning:

Jag tror inte brist på "oberoende" fungerar på sånt sätt att slemmig datorhandlare erbjuder ont anande journalist stora summor pengar för att skriva exakt motsatt vad man själv tycker. Så enkelt fungerar det inte. Skulle det vara så enkelt skulle var och en av oss se tydligt när man passerade den moraliska gränsen.

Vad händer om man är god vän med ägaren till produkten man skall bedömma? Vad händer om man vet att den goda vännen hamnar i ekonomisk knipa om man gör ner produkten? Jag tror att det finns en moralisk sluttning som man aktivt måste kämpa mot för att inte glida urför. Det händer inga stora tydliga övertramt. Bara små myrsteg.

Som sagt. Jag bedömmer vår trevliga 99mac-klubb på andra sätt än jag gör journalistiska verk som jag betalar pengar för. Kanske börjar 99mac bli så stort och bra att man inte kan låta sig befinna sig i en annan liga? Jag vet inte.

För mig skulle det räck om vi la till en brasklapp i björnströmtesterna som beskrev läget. Då skulle jag vara nöjd.

En generellt problem i fackpress tycker jag är att få produkter får underbetyg. Det verkar som att vi sätter det sämsta betyget 3 av 5, i praktiken. Och det är ungefär godkänd. Resten av produkterna får ännu högre betyg.

Senast redigerat 2003-05-28 00:10
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-05-28 00:00

Kanske har vi konstig skala, men det kan ju också vara så att vi oftast väljer att testa saker vi är intresserade av, och då har kännedom om.
Dvs, vi har oftast gjort marknadsundersökningar och kommit fram till vilka produkter som verkar lämpliga testkandidater och på så vis missar de värsta stolpskotten.
Om 5 ska var en super-produkt måste 1 var rena dyngan. Få produkter jag stött på under mitt liv har varit ren dynga. Det är ju ej heller så, att vi strävar efter en fin normalfördelningskurva i våra testresultat, sett över en längre tid.

Vad gäller Björnströms möjligheter att tjäna stålar har jag inga som helst problem med att begränsa dem
Om han vill att vi ska testa hans produkter så visst, kör, men han måste ju vara beredd på att vi skjuter en och annan i sank, och det har han varit hittills. Han har aldrig kommenterat våra tester (på det planet).

Jocke!

Jag erkänner att mitt första inlägg i ämnet var olyckligt formulerat. Jag menade inte att alla resultat är till salu. Jag vet inte heller hur utbrett ett eventuellt fusk är. Det enda jag vet är att det har hänt att tidningar har mutats för att skriva upp en produkt då den testas och att detta gäller i flera branscher.

Numer tar jag de flesta tester med en nypa salt och försöker istället bilda mig en egen uppfattning om produkten jag är intresserad av.

Angånende betygen på 99mac-testerna. jag har också reflekterat över att vi i princip sätter 4:a på alla grejer. Inga 2:or eller 1:or har ännu utdelats. Oberoende av Bollmans resonemang kom jag också fram till att det helt enkelt beror på att vi är en liten grupp entusiaster som endast tackat ja till att testa grejer vi har tidigare erfarenhet av och som vi är intresserade av. Bra grejer helt enklet.

Med tiden har jag dock kommit fram till att betygssytemet är ganska intetsägande. Det går i princip inte att sammanfatta samtliga egenskaper hos en produkt med just en siffra. Olika kundsegment har olika förutsättningar. Vissa prioriterar priset, andra vill ha driftsäkerhet osv...

/M

Angående betygsättning (inte ett dugg nyktrare än förra gången) så har jag närt en tanke som förvånar mig att jag aldrig har sätt praktiseras. Nämligen att man redovisade någon typ av kalkyl som läsarna själva kunde manipulera. Tänk er att man med ett jämförande hårddiskdisk fick med en excelkalkyl där olika egenskaper som snabbhet/pris/litenhet/whatever fanns med som aboluta skattade siffror. Dessa var sedan viktade med något. Summan av dom viktade egenskaperna gav ett totalt slutbetyg åt varje produkt. Det fiffiga med min idé (rodnar) är att vi läsare själva kan ändra viktningen av olika egenskaper. Jag kanske bryr mig mer om priset än hastigheten på min externa 250GB-disk. Då kan jag enkelt ändra i viktningskalkylen och se vilken produkt som passar mig bäst.

Jag har retat mig massor av gånger på att webbbutiker inte kan redovisa ett jämförpris på GB/kr på hårddiskar, t ex.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag är nästan säker på att 99macs testlabb är mindre köpta än vissa av de stora datortidningarna. Man kan köpa goda testresultat av både kvällstidningar och månadsmagasin.

Det är ganska grova anklagelser du kommer med här, så jag utgår från att du har ett par bra exempel i närtid du tänker på.

Jag lägger mig platt på golvet, viftar med den vita flaggan. Ingen producent eller importör har någonsin betalat för att vinna ett test i en svensk tidning. Svenska tidningsbranschen är en skock vita får som springer omkring i sin hage och är så oskyldiga som en skock får kan vara...

Det finns egentligen bara ett sätt att förhålla sig till Speedmanias produkter för 99mac - ni kan inte testa dem, svårare än så är det inte. Ni kommer aldrig, oavsett vad ni skriver och gör, kunna frigöra er från misstanken om att testerna är påverkade.

"Oberoende" är just det - oberoende. Inga band. Och det finns onekligen ett band mellan 99mac och Speedmania. Ergo - ett test av Speedmanias produkter kan definitionsmässigt inte vara oberoende.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se som är väl medveten om misstankarna som fackpress oundvikligen drabbas av.

Bevaka tråden