Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på Safari Extensions

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte vi kunde ha en liten tråd med tips om Extensions (tillägg) för Safari 5. Om det redan finns en tråd om detta, säg till mig. Jag kunde inte hitta någon.

Mitt dagsfärska tips är:

Detta är ett tillägg som ger dig Twitteruppdateringar direkt under en knapp i menyraden. Har nyss installerat det och det verkar vara lite hårt tryck mot deras servrar just nu, men det ser snyggt och trevligt ut.

Senast redigerat 2010-07-26 20:27

Nu med Safari 5.0.1 är den här tråden ännu mer aktuell. Nu har vi Apple - Safari - Safari Extensions Gallery till vår hjälp. I övrigt kan jag säga att jag tog bort ovanstående tillägg. Tyckte det var lite halvtaffligt, enklare att bara följa Twitter via RSS. Det officiella tillägget från Twitter var tyvärr inte heller mycket att hänga i granen. Tog upp för mycket utrymme och visade en hel del info jag inte är intresserad av.

AdBlock däremot fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-28 17:48

Konstig hemsida med extensions, känns som den kommer bli väldigt oöverskådlig snabbt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Konstig hemsida med extensions, känns som den kommer bli väldigt oöverskådlig snabbt.

Jag tänkte precis samma sak. Hoppas de gör om den så den liknar denna istället:

Apple - Web apps - All Categories

Äntligen!

Installerade ett tillägg som heter Shut Up, som gör något jag längtat efter i många år!
Det stänger av kommentarer på bloggar, sociala sajter, tidningar etc (ej forum givetvis) Äntligen slipper man bli distraherad av en massa idioter på nätet. (Knappast ett felfritt tilägg dock, behöver förbättras)

Ett annat bra tillägg som översätter från engelska till svenska som heter Franker har jag också installerat, det översätter/överlappar texten som översatt i grönt…, smart! (Tilägget behöver en del förbättringar dock)

Också ett tillägg som heter A Cleaner Youtube… som gör YouTube renare…

Och så ett inte så viktigt tillägg som heter comicSansBeGone som tar bort det där förfärliga typsnittet om någon är galen nog att använda det på sin sajt.

Mvh/T

Testar just AdBlock - verkar ju funka klockrent. Har kört ClickToFlash - som också är bra men har den nackdelen att man måste klicka fram knappar etc som är gjorda i Flash på sajter...och hela j-a Svenska Spels sajt är ju Flash så där blir det ett otroligt klickande bara för att få fram någon över huvud taget. :-D.
AdBlock verkar vara min nya vän (har ju kört blocking sedan första ......... kom för 100 år sedan). Hur man kan leva på Inet utan att blocka bort all denna Flash-reklam fattar jag inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Testar just AdBlock - verkar ju funka klockrent. Har kört ClickToFlash - som också är bra men har den nackdelen att man måste klicka fram knappar etc som är gjorda i Flash på sajter...och hela j-a Svenska Spels sajt är ju Flash så där blir det ett otroligt klickande bara för att få fram någon över huvud taget. :-D.
AdBlock verkar vara min nya vän (har ju kört blocking sedan första ......... kom för 100 år sedan). Hur man kan leva på Inet utan att blocka bort all denna Flash-reklam fattar jag inte.

kör också ClickToFlash och för att undvika "öppna upp" hemsidor där man vill se Flash kan man lägga till "add xxx.com to whitelist", men det visste du kanske redan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-07-28 21:48

EXIFext - phriedrich.de - Home
En extension för att kolla EXIF-info i bilder på internet.

Installerade Ostrich. Har det i menyraden men det är "gråat" och inget händer när jag klickar. Alla andra tillägg fungerar

Ursprungligen av ru4real?:

Installerade Ostrich. Har det i menyraden men det är "gråat" och inget händer när jag klickar. Alla andra tillägg fungerar

Det funkade för mig, men inte särskilt bra. Du går dock inte miste om något speciellt.

Apples sida med samlade tillägg är väl snygg att titta på men i längden funkar den inte. Upplägget just nu gör att man måste gå igenom hela innehållet en gång till för att hitta ev nya pluggar. Förmodligen kommer de att åtgärda det här i takt med att sidan fylls på.

Jag tipsar om några alternativa sidor:
Safari Extensions
Safari Add-ons
Safari Extensions - Toolbars, Plug-ins and extensions for Safari 5
Safari Extensions, Tips, and News - Pimp My Safari ? The Safari Guide

Om någon stöter på ett tillägg som kan aktivera/stänga av tillägg får ni gärna tipsa här. En del tillägg vill man slå på en stund men sen stänga av igen. Det vore mycket smidigare att kunna göra detta i någon meny eller liknande.

Coda Notes är ett fräckt litet tillägg som ger dig möjligheter att kommentera hemsidor och sedan maila iväg det som en bild. Smidigt om flera utvecklar hemsidor tillsammans.

Panic Blog Coda Notes: a Safari Extension

Reload knappen på rätt ställe. Den länken på Apples extension galleri sidan verkar inte fungera, men om man laddar ner grejorna direkt från John Siracusas egen sajt så fungerar det.

Safari Reload Button

Dagens favorit, Daring Fireball with comments! Lysande implementering.

Daring Fireball with Comments

Ursprungligen av Leftrustle:

Dagens favorit, Daring Fireball with comments! Lysande implementering.

Daring Fireball with Comments

Den var väl kul i någon minut tills man insåg att Gruber än en gång hade rätt. Det djärva eldklotet är bättre utan kommentarer.

Saknar den blåa ´termometerskalan´över hela URL-fönstret som indikerar att en sida laddas; den lilla snurran är en dålig ersättning. Minns att det kom ett hack som återskapade den för några versioner sedan när Apple/Jobs i sin gudomliga vishet tagit bort den.

Har någon sett någon extension som fixar det? Har inte lyckats bland de listor som länkas till ovan.

Kan man fixa en vettig reload-knapp med hjälp av tillägg, så borde väl detta också gå.....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-01 15:14
Ursprungligen av elgenper:

Saknar den blåa ´termometerskalan´över hela URL-fönstret som indikerar att en sida laddas; den lilla snurran är en dålig ersättning. Minns att det kom ett hack som återskapade den för några versioner sedan när Apple/Jobs i sin gudomliga vishet tagit bort den.

Då har något annat hänt med din Safari, för jag har aldrig tappat den blå termometerskalan.

Ursprungligen av elgenper:

Saknar den blåa ´termometerskalan´över hela URL-fönstret som indikerar att en sida laddas; den lilla snurran är en dålig ersättning. Minns att det kom ett hack som återskapade den för några versioner sedan när Apple/Jobs i sin gudomliga vishet tagit bort den.

Om jag inte kommer ihåg fel nu så togs den bort på Safari 4 och kom tillbaka igen på Safari 5. Så om du laddar ner Safari 5 och installerar den så får tillbaka den blå "termometerskalan" i URLen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 17:48
Ursprungligen av elgenper:

Saknar den blåa ´termometerskalan´över hela URL-fönstret som indikerar att en sida laddas; den lilla snurran är en dålig ersättning. Minns att det kom ett hack som återskapade den för några versioner sedan när Apple/Jobs i sin gudomliga vishet tagit bort den.

Den är som det nämnts ovan tillbaka i Safari 5. Tycker dock inte den tillför så mycket, så för min del så hade de kunnat låta bli.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 00:10

Äntligen kan man slå av statusraden och spara några pixlar. Förutom att den är snyggare än den gamla statusraden så har den ytterligare några fiffiga funktioner.

Home - Ultimate Status Bar: Safari Extension

Ursprungligen av jahve:

Äntligen kan man slå av statusraden och spara några pixlar. Förutom att den är snyggare än den gamla statusraden så har den ytterligare några fiffiga funktioner.

Home - Ultimate Status Bar: Safari Extension

Jag läste om den nyss i Safari-tråden. Det finns en grej jag saknar som jag nog ska skriva till dom om. Safaris vanliga statusmeny talade om ifall det är ett nytt fönster på gång. Det brukar jag kika på. Men det behöver ju inte vara text utan kan lika gärna vara en liten plupp i grönt/rött som betyder samma sak.

Jaha, det var svar direkt

"Right now, this is the number one feature request. So it's very high on the todo list.

Probably some time this week, but now that we're in the official Safari gallery I can't push out updates as often as I'd like (they need to check the code first).

Karl"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 00:39

Det var ju goda nyheter.

Jag skulle vilja hitta ett tillägg som kan spara ner sidan man tittar på med alla länkade filer (bilder, css, script). Firefox har det här men inte Safari. Jag hittar några tillägg som kan spara sidan som en bild men det är inte det jag är ute efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 12:02

Förutom Adblock så är Javascript Blacklist ett av mina favoriter.

//Rob

1
Bevaka tråden