Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar äntligen Mac Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sist Mac Pro uppdaterades var i mars 2009 men idag uppdaterade Apple äntligen Mac Pro. En av nyheterna är stöd för upp till 12 processorkärnor som enligt Phil Schiller ska ge upp till 50 procent bättre prestanda än föregående toppmodell.

Leveranserna av nya Mac Pro ska börja i augusti.

Apple: Apple - Mac Pro - Now up to 12 cores of processing power.
MacRumors: Apple Announces New Mac Pros With Up to 12 Cores, SSD Options - Mac Rumors

Senast redigerat 2010-07-28 00:30

12 processorkärnor - vill till att man har bra upplösning på skärmen om man kör MenuMeters och man i menyraden vill visa hur mycket respektive processor belastas.

Det är alltså Westmere som är det "nya"?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är alltså Westmere som är det "nya"?

Så har jag fattat det. Westmere är 32 nm och jag tror inte Mac Pro hade någon processor med 32 nm förut (men jag är bara vagt insatt och kan ha fel).

Minns ni när en uppdaterad Mac Pro fick utrymme på förstasidan på Apple.com?

Knappt så att man skyltar med de nya iMacarna.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Minns ni när en uppdaterad Mac Pro fick utrymme på förstasidan på Apple.com?

Knappt så att man skyltar med de nya iMacarna.

Utifrån hur pass små uppdateringarna ändå är så kanske det inte smäller lika högt på iPhone 4, men visst, jag förstår vad du syftar på och Macen är numera bara en liten del av Apples verksamhet, inte minst ekonomiskt sett.

Apple är ju numera ett allmogenföretag och utrymmet i skyltfönstret är ju begränsat - man vill inte heller förvirra allmogen med en massa konstiga monstermaskiner - dom kan bli rädda när dom ser en MacPro och tro att dom är på fel ställe för dom letade en sån där söt Ipod till dottern :-D. Se det så här; MacPro är tidningarnas kultursidor. Löpet och förstasidorna är ju Iphone och Ipad så klart. Nå - MacPro är ju en proffsmaskin och proffsen hittar till sina verktyg.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Minns ni när en uppdaterad Mac Pro fick utrymme på förstasidan på Apple.com?

Knappt så att man skyltar med de nya iMacarna.

Hmmm...undrar om det kanske blir en 6-core. Jag kan inte se att jag behöver 12-core och det är väldigt mycket pengar för dessa 12-core (inte dyrare än PC-sidan - men väldigt mycket pengar). Om jag satsar på en 6-core singel så kan jag köpa annat som behövs. Shit. Jag vill veta svenska priser NU!!! Börja räkna ihop saker och ting. Göra listan, hehehe. Så att allt är trycka på knapp-klart i mitten av augusti. Kul är det. En som kämpat med PPC G5 Quad och inte ens kunnat köra senaste OS eller FCP har RÄTT att shoppa. Quaden blir en PAL-videoinspelningsserver i ett rack. Det är en finfin maskin och den rullar säker i tio år till (har rullat hett i fem år nu utan problem - hänger verkligen med fint men det är ju inte INtel och snart har alla och inte bara Apple lämnat PPC - BlackMagic har t.ex. mjukisar för bara Intel-Macar)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-28 09:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...undrar om det kanske blir en 6-core. Jag kan inte se att jag behöver 12-core och det är väldigt mycket pengar för dessa 12-core (inte dyrare än PC-sidan - men väldigt mycket pengar).

Verkar vettigt. Dessutom är 6-core 3.33GHz, 12-core 2.93, så har man inte applikationer som är väldigt duktiga på att utnyttja så många kärnor är det inte säkert man märker så mycket skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 23:46
Ursprungligen av Adrian B:

Priset börjar på 23 995 kr inkl moms i svenska Apple Store och leverans ska börja i augusti.

Är vi säkra på att det är dom nya priserna? Om du refererar till den fula bilden där så verkar det ju vara gammal grafik, precis som nästan all annan del av sidan (klikar man runt lite så kommer man till 2008 års modell rätt snabbt)

Har svenska apple släppt priserna?

Ursprungligen av studiox:

Är vi säkra på att det är dom nya priserna? Om du refererar till den fula bilden där så verkar det ju vara gammal grafik, precis som nästan all annan del av sidan (klikar man runt lite så kommer man till 2008 års modell rätt snabbt)

Har svenska apple släppt priserna?

Du har nog helt rätt. Jag utgick ifrån att de uppdaterat priserna på Mac Pro-sidan, men kollar man noga finns det en länk under priserna där det står "The new Mac Pro is coming in August.".

Jag tog bort priset från första inlägget.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 23:47

Lite OT så tycker jag det var fel att stänga den andra tråden "bara för att" då datorn faktiskt inte släppts ännu och så länge den inte finns i apple store så vet vi ju inte priser eller hur den kommer bestyckas.

Ta det som en man. Kämpa på. Häng på den här tråden istället. Smärtan går över.

Ursprungligen av studiox:

Lite OT så tycker jag det var fel att stänga den andra tråden "bara för att" då datorn faktiskt inte släppts ännu och så länge den inte finns i apple store så vet vi ju inte priser eller hur den kommer bestyckas.

Ett svenskt pris på 6 core Mac Pro vore väldigt intressant! Kan det var under 30k ink moms är det nog den ideala modellen med prestanda vs pris.

Under 30k ink moms är bara en dröm, medborgare. Tyvärr. 30k utan moms är nog ,era realistiskt - eller drygt det.

Ursprungligen av Firechild:

Ett svenskt pris på 6 core Mac Pro vore väldigt intressant! Kan det var under 30k ink moms är det nog den ideala modellen med prestanda vs pris.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 14:20

Inte helt relevant men DELL har faktiskt 6-core Xeon i sina T7500 Dual CPU Workstations.
Går loss på en 5000 USD bara. Går att få med SSD såklart och en hel del roligare grafikkort om man är PRO

5000 $!! Motsvarande MacPro blir garanterat billigare än så - och ändå är det en snygg maskin i aluminium och inte en skrämmande ful i plast :-).
Du får nya MacPro 12-core för 5000$.

Ursprungligen av studiox:

Inte helt relevant men DELL har faktiskt 6-core Xeon i sina T7500 Dual CPU Workstations.
Går loss på en 5000 USD bara. Går att få med SSD såklart och en hel del roligare grafikkort om man är PRO

Senast redigerat 2010-07-28 14:47
  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 16:53
Ursprungligen av Zimmerman:

5000 $!! Motsvarande MacPro blir garanterat billigare än så - och ändå är det en snygg maskin i aluminium och inte en skrämmande ful i plast :-).
Du får nya MacPro 12-core för 5000$.

Jasså, enligt Apple så STARTAR priserna på 4999 för en 12-core. Då vet jag inte vad som sitter i den ännu. Har du någon annan info?

Jag tittar på apple.com/macpro (längst ned)

Skrev du inte om en 6-core?

Ursprungligen av studiox:

Jasså, enligt Apple så STARTAR priserna på 4999 för en 12-core. Då vet jag inte vad som sitter i den ännu. Har du någon annan info?

Jag tittar på apple.com/macpro (längst ned)

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 23:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Skrev du inte om en 6-core?

Jo, DUAL 6

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 17:25

Start "12'an" blir en 2.66ghz med 6gb minne och 5770 kort enligt specen:

Apple - Mac Pro - Tech Specs (längst ner på sidan.)
Jag hoppas att den inte kommer överstiga 50k inkl. Sen köps det ram och disk hos betydligt billigare leverantörer...som vanligt.

Quad-core starting
at 23 995 kronor.

8-core starting
at 33 995 kronor

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 23:22
Ursprungligen av Firechild:

Quad-core starting
at 23 995 kronor.

8-core starting
at 33 995 kronor

Ja, det är dom gamla priserna, precis som jag redan skrivit tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-07-28 18:24

trevligt jag som har precis avbetalat min mac pro 8 core och installerat den med 4gb mer ram också
lite dålig stil att de släpper en ny varje år nu förtiden . Vi som har betalat klart allt och då ser man detta =( undra ifall de släpper nya nvidia grafikkort som det har ryktas om och de har fak med tagit bort evga nvidia modellen det betyder att det e något på g där med

Ursprungligen av Muttley:

trevligt jag som har precis avbetalat min mac pro 8 core och installerat den med 4gb mer ram också
lite dålig stil att de släpper en ny varje år nu förtiden . Vi som har betalat klart allt och då ser man detta =( undra ifall de släpper nya nvidia grafikkort som det har ryktas om och de har fak med tagit bort evga nvidia modellen det betyder att det e något på g där med

Dålig stil att det kommer en ny Mac Pro? Den har ju varit försenad jättelänge. Och din Mac Pro har väl inte per automatik blivit sämre för att det kommit en ny? Det här låter som substanslöst gnäll.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-07-28 19:44
Ursprungligen av Capeman:

Dålig stil att det kommer en ny Mac Pro? Den har ju varit försenad jättelänge. Och din Mac Pro har väl inte per automatik blivit sämre för att det kommit en ny? Det här låter som substanslöst gnäll.

Man får la allt vara lite grinig eftersom va köpet har inköpt.

Men va tusan det jag sitter på nu räcker till musik produktionen

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 23:25
Ursprungligen av Muttley:

trevligt jag som har precis avbetalat min mac pro 8 core och installerat den med 4gb mer ram också
lite dålig stil att de släpper en ny varje år nu förtiden

Ja, 500 dagar blir ju precis ett år, hoppas din mac pro kan lära dig räkna

Ärligt talat så är 2009 års modell exakt samma som nu kommer komma, förutom finare processor och nytt EFI som supportar dom nya processorerna.

När vi sen kommer över nya EFI firmware så är det bara att ringa närmare datorbutik och inhandla två nya 6 core processorer och du har helt plötsligt sparat en sådär 30.000

Ursprungligen av studiox:

Ja, 500 dagar blir ju precis ett år, hoppas din mac pro kan lära dig räkna

Ärligt talat så är 2009 års modell exakt samma som nu kommer komma, förutom finare processor och nytt EFI som supportar dom nya processorerna.

Om det finns både en 2009 och en 2010 års modell så får i alla fall jag det till en per år.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-29 18:01
Ursprungligen av Marcus K:

Om det finns både en 2009 och en 2010 års modell så får i alla fall jag det till en per år.

Ja räkna kan du då inte

Mars 2009 kom den sista, dvs i mars 2010 var det 12 månader sedan. Min almanacka säger inte att det är mars nu iaf.

Ursprungligen av studiox:

Ja räkna kan du då inte

Mars 2009 kom den sista, dvs i mars 2010 var det 12 månader sedan. Min almanacka säger inte att det är mars nu iaf.

Ja, men kom det en 2009 och en 2010 så kom det ju onekligen en per år. Att det sedan var mer än ett år emellan dem är oväsentligt.

Bevaka tråden