Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 5.0.1 ute nu

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken.

Safari Extension Gallery är nu också tillgängligt på Apple - Safari - Safari Extensions Gallery

Nyheter i den här uppdateringen:

  • Safari-tillägg

  • Anpassa Safari med funktioner som skapats av fristående utvecklare

  • Hitta tillägg i Safari Extensions Gallery som finns i Safari-menyn och på extensions.apple.com

Den här uppdateringen förbättrar stabilitet, hjälpmedelsfunktioner och säkerhet och innehåller bland annat:

  • Förbättrade bästa sökträffar i adressfältet

  • Förbättrad timing för CSS-animeringar

  • Förbättrad stabilitet vid rullning genom MobileMe Mail

  • Åtgärdar visning av flersidiga artiklar frånRolling Stone | Music News, Reviews, Photos, Videos, Interviews and Morei Safari-läsaren

  • Åtgärdar ett problem som förhindrade Google Wave och andra webbplatser som använder krypteringsbibliotek via JavaScript att fungera som de ska på 32-bitarssystem

  • Åtgärdar ett problem som kunde orsaka att kanterna på YouTube-miniatyrer försvann när pekaren vilade över dem

  • Åtgärdar ett problem som förhindrade att boardingkort frånAirline Tickets and Airline Reservations from American Airlines | AA.comskrevs ut korrekt

  • Åtgärdar ett problem som kunde orsaka att begäran om DNS-förhämtningar överbelastade vissa routrar

Du hittar mer information om säkerhetsinnehållet i uppdateringen på följande webbplats: Säkerhetsuppdateringar från Apple.

Senast redigerat 2010-07-28 14:51
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-28 16:49

Kanske dags att byta tillbaka till Safari igen och köra ett tag

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-28 18:03

Hur gör jag om jag vill avinstallera dessa tillägg?

Ursprungligen av alinder:

Hur gör jag om jag vill avinstallera dessa tillägg?

Går inte att missa. Safarimenyn --> Preferences --> Extensions --> Uninstall på det tillägg du vill ta bort.

Yay, Adblock till Safari!

Kortvarig glädje …

Ursprungligen av Leftrustle:

Yay, Adblock till Safari!

Den funkar inte hos mig Varenda annonsjävel finns fortfarande kvar.
Ändå gjorde ominstallationen automatiskt en omstart. Vad är det som är fel då?

Står så här på inställningar: Safari AdBlock is enabled och Öppna i 32-bitars läge är kryssad.
Jag har Snowleopard 10.6.4.

Kör i 64-bitarsläge. Varför 32-bitarsläge???

Ursprungligen av pick-me-up:

Den funkar inte hos mig Varenda annonsjävel finns fortfarande kvar.
Ändå gjorde ominstallationen automatiskt en omstart. Vad är det som är fel då?

Står så här på inställningar: Safari AdBlock is enabled och Öppna i 32-bitars läge är kryssad.
Jag har Snowleopard 10.6.4.

Ads are alive and well …

Ursprungligen av Zimmerman:

Kör i 64-bitarsläge. Varför 32-bitarsläge???

Ursprungligen av Zimmerman:

Kör i 64-bitarsläge. Varför 32-bitarsläge???

Jag läste någonstans att man måste göra det!? Ska jag inte ha den rutan kryssat då alltså?

Safari AdBlock on Snow Leopard

safariadblock August 27th, 2009
Safari AdBlock 0.4.0 RC3 now works on Snow Leopard.

To make it work, though, you have to run Safari in 32-bit mode. To do so, select Safari.app in the Applications folder, hit ⌘-I to show the “Get Info” window, and check the “Open in 32-bit mode” checkbox:

Safari AdBlock on Snow Leopard Martin Ottenwaelter

Snow Leopard users: you need to run Safari in 32-bit mode.
Safari AdBlock: block ads in Safari

P.S. Verkar inte vara ensam med det …
http://safari-adblock.en.softonic.com/mac/opinion/ads-are-alive-and-well…-275300

Senast redigerat 2010-07-28 23:08
Ursprungligen av pick-me-up:

Den funkar inte hos mig Varenda annonsjävel finns fortfarande kvar.
Ändå gjorde ominstallationen automatiskt en omstart. Vad är det som är fel då?

Står så här på inställningar: Safari AdBlock is enabled och Öppna i 32-bitars läge är kryssad.
Jag har Snowleopard 10.6.4.

Är det Safari AdBlock du syfar på? (Safari AdBlock: block ads in Safari) Det är inte samma som är tillägget till senaste safari. (AdBlock for Safari)

Ursprungligen av Mikael E:

Är det Safari AdBlock du syfar på? (Safari AdBlock: block ads in Safari) Det är inte samma som är tillägget till senaste safari. (AdBlock for Safari)

Jag pratar om Safari 5.0.1.

Hur som helst:

Från safari-adblock.en.softonic.com/
I installed Safari AdBlock 0.4.0 RC3. Aside from the new pane in my Safari preferences, there seems to have been no change. When I visit websites, they continue to show ads in their full glory. Restarting Safari does nothing. It's a shame, I was looking forward to using this.

Ads are alive and well … Date:30 Jun 2010.

Kan det vara någon inställning som är fel, är varför funkar det inte?

Säkerhetsproblemet som hade med AutoFill att göra är nu åtgärdat. Skönt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 23:18

Du använder fel adblock. Gå till den här sidan och klicka på install. Den andra adblock kan du ta bort.

Vad jag saknar är click2flash. Märkte precis att click2flash fungerar men skulle vara bättre med ett riktigt extension.

//Rob

Suveränt!

Ursprungligen av Robo-X:

Du använder fel adblock. Gå till den här sidan och klicka på install. Den andra adblock kan du ta bort.

//Rob

Tack! Nu funkar det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-07-29 01:38
Ursprungligen av Robo-X:

Du använder fel adblock. Gå till den här sidan och klicka på install. Den andra adblock kan du ta bort.

Vad jag saknar är click2flash. Märkte precis att click2flash fungerar men skulle vara bättre med ett riktigt extension.

//Rob

Click2Flash finns som extension.
mattball's ClickToFlash-safari-extension at master - GitHub

Funktionsmässigt är det dock inte riktigt lika bra.

Tyvärr har de inte lagat Top Sites, som fortfarande inte uppdaterars annat än vid omstart av browser (åtminstone Windowsversionen). Dåligt.

Ursprungligen av Capeman:

Tyvärr har de inte lagat Top Sites, som fortfarande inte uppdaterars annat än vid omstart av browser (åtminstone Windowsversionen). Dåligt.

Lite synd förstås att man kan inte klicka på annonsörer på 99.se … Vad jag kan förstå så renderar det ändå en liten slant för forumet.

En konstighet hos mig är att skift + kommando + L kopplar inte längre mot webben utan ger uppgifter på Log!
Är det någon som vet, vilken snabbis söker markerad text på nätet nu?

Sak samma på Firefox!? Mycket underligt. Måste vara någon inställning som jag har råkat ändra eller? ;- )

Senast redigerat 2010-07-29 14:11
Ursprungligen av pick-me-up:

... Sak samma på Firefox!? Mycket underligt. Måste vara någon inställning som jag har råkat ändra eller? ;- )

Vet inte vad du gjort men kommando-shift-L funkar som vanligt för mig.

Ingenting är omöjligt för Magic_Finngers … ;- )

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vet inte vad du gjort men kommando-shift-L funkar som vanligt för mig.

Jodå ….om jag bara visste vad har jag ställt till med. När jag trycker den kombinationen får jag fram en ruta där det står Log.
i den finns två alternativ = Clear log och idle. Clear log finns i en ram.

Jag måste lyckats göra något galet, verkar som, men vet inte vad?! *s*

P.S. Om jag klickar skift + control + L får jag fram den här texten: AdBlock won't run on domains ending in 'www.99.se'. Sen kan man välja om man ska ”Exclude this domain”. Och det måste vi alla göra, tycker jag.
För vi ska inte göra skadeverkan på vår eget forum, tycker jag!

Så det kan mycket väl ha att göra med snabbisar i AdBlock?! Eller?

Ursprungligen av pick-me-up:

... Så det kan mycket väl ha att göra med snabbisar i AdBlock?! Eller?

Jag har installerat tillägget Adblock men inte rört dess inställningar alls och för mig funkar kortkommandot.

Jag ser längre upp i tråden att du först installerat fel Adblock. Mitt råd till dig är att du gör en kraftansträngning för att städa bort allt vad Adblock heter ur datorn. Sen verifiera att kortkommandot funkar. Därefter bara installera tillägget Adblock.

skift + kommando + L gör ingenting för mig. Absolut ingenting. Vad är meningen ska hända? (koppla mot webben?)

Ursprungligen av pick-me-up:

En konstighet hos mig är att skift + kommando + L kopplar inte längre mot webben utan ger uppgifter på Log!

Ursprungligen av Zimmerman:

skift + kommando + L gör ingenting för mig. Absolut ingenting. Vad är meningen ska hända? (koppla mot webben?)

Markera först lite text sen kortkommandot. Det betyder "sök på det här". Har man Google som förval hamnar det i en google-sökning.

Minnesregel kanske kan vara L = look up

Aha - tack.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Markera först lite text sen kortkommandot. Det betyder "sök på det här". Har man Google som förval hamnar det i en google-sökning.

Minnesregel kanske kan vara L = look up

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha - tack.

Det där är för övrigt ett globalt kortkommando. Du har t ex en mapp döpt till ett visst namn. Markera mappens namn och skicka till Google. Väldigt smidigt.

Några synpunkter på Safaris tillägg.

1. Apples sida med samlade tillägg är väl snygg att titta på men i längden funkar den inte. Upplägget just nu gör att man måste gå igenom hela innehållet en gång till för att hitta ev nya pluggar. Förmodligen kommer de att åtgärda det här i takt med att sidan fylls på.

Jag tipsar om några alternativa sidor:
Safari Add-ons
Safari Extensions - Toolbars, Plug-ins and extensions for Safari 5
Safari Extensions, Tips, and News - Pimp My Safari ? The Safari Guide

2. Det nästa jag reagerat på är att jag skulle vilja ha en meny där man når av/på-switchen för alla tillägg. Det är för bökigt att gå in i programmets inställningar. Vissa tillägg vill man kunna slå på och av rätt ofta. Det kanske redan finns något tillägg som sköter om tilläggen?

Lägg gärna de länkarna även i tråden som handlar just om Safari Extensions. Ju fler tillägg i den tråden, desto bättre.

http://www.99.se/safari/279257-tips-pa-safari-extensions.html

Inte min drink, hur som helst

Nu har jag hittat boven …

Det var Cocktail, som jag hade på prov, som stökade till det.
Aldrig att jag ska installera ett program som gör skada för alla andra …
Fuhgeddaboutit ;- )

Hellre tar jag reklam än att min dator börjar bete sig konstigt!! Eller några diffusa program som förstör mer än vad man har nytta med dem.

Hade du Cocktail öppet? Annars kan det ju inte störa Safari eller datorn.

Ursprungligen av pick-me-up:

Nu har jag hittat boven …

Det var Cocktail, som jag hade på prov, som stökade till det.
Aldrig att jag ska installera ett program som gör skada för alla andra …
Fuhgeddaboutit ;- )

Hellre tar jag reklam än att min dator börjar bete sig konstigt!! Eller några diffusa program som förstör mer än vad man har nytta med dem.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hade du Cocktail öppet? Annars kan det ju inte störa Safari eller datorn.

… måste varit. Men jag är mycket ovan med sådana program, så jag vet inte när det var öppet eller stängt!
Cocktail fungerar väldigt konstigt gentemot alla andra program som jag är van vid.
Det samma gäller Miro! Man vet ta mig sjutton inte, när dem är aktiva eller ej.

Skit samma, huvudsaken att jag fick veta vad som var orsaken att alla webbläsare betedde sig konstigt! ;- )

Underligt att det finns program som man inte vet om dem är öppet eller inte!
Syns ingen symbol eller sånt. Ska man gissa sig fram eller vad fan är det meningen med det?

Ursprungligen av pick-me-up:

… måste varit. Men jag är mycket ovan med sådana program, så jag vet inte när det var öppet eller stängt!
Cocktail fungerar väldigt konstigt gentemot alla andra program som jag är van vid.
Det samma gäller Miro! Man vet ta mig sjutton inte, när dem är aktiva eller ej.

Skit samma, huvudsaken att jag fick veta vad som var orsaken att alla webbläsare betedde sig konstigt! ;- )

Underligt att det finns program som man inte vet om dem är öppet eller inte!
Syns ingen symbol eller sånt. Ska man gissa sig fram eller vad fan är det meningen med det?

Du kan se dolda program med Aktivitetskontroll.

Jag tror mer på en serie av händelser än Cocktail som orsak. Jag har senaste Cocktail startad, senaste Safari och adblock-tillägget. Inga problem alls med kortkommandot. Dessutom hittar jag inget i Cocktail som skulle kunna vara orsaken heller.

Jag har använt Cocktail under många år och det är ett passivt verktyg om man så säger. Det använder endast inbyggda verktyg i OS X och går inte ut aktivt och ställer till oreda på systemnivå. Summa sumarum så tror jag du har något annat stök i din dator.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har använt Cocktail under många år och det är ett passivt verktyg om man så säger. Det använder endast inbyggda verktyg i OS X och går inte ut aktivt och ställer till oreda på systemnivå. Summa sumarum så tror jag du har något annat stök i din dator.

Konstigt nog var det något program i gång som var bredvid symbolen till HUAWEI Mobil, på vänstra sida till det. Jag märkte inte att det var på. Är nästan bergsäkert att det var just Cocktail!

När jag klickade kommando + shift + L så kom det fram en ruta som heter Log.
Vilka andra program har en svart ruta, som heter så?
Hur som helst, är problemet borta just nu, alla fall.

Förresten, det borde inte kunna finnas så jättemånga program som har en svart ruta där det står Log! Kanske någon vet vad det var för något?

Bevaka tråden