Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller du ren skärmen på din iMac

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iMacens skärm är underbar men den drar lätt till sig damm och duken som följer med Macen flyttar bara runt dammet. Vad använder Ni andra för duk för att hålla skärmen fri från damm?

Jag testade just med en duk jag köpt tidigare på Clas Ohlsson, en microfiberduk som känns som en skinnduk(den är lite styv). Skillnaden mellan denna och den som följer med Macen är att den inte "hakar upp sig" lika lätt på skärmytan eller glider ur mitt grepp.

Problemet är att skärmen blir så statisk, känns eller låter heller inte som glas när man knackar på den, att det krävs ganska mycket tålamod för att befria skärmen från dammet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 10:06

Ajax´s glasputs och hushållspapper håller mina skärmar helt dammfria...

Ingen idé att krångla till det!

Lätt fuktad microfibertrasa. När jag väljer att lyxa till det väljer jag någon typ av skärmrengöring ifrån jobbet (så då blir det skärmrengöring + microfibertrasa).

Ursprungligen av sirsnurre:

Lätt fuktad microfibertrasa. När jag väljer att lyxa till det väljer jag någon typ av skärmrengöring ifrån jobbet (så då blir det skärmrengöring + microfibertrasa).

+1 Mictofibertrasa is the shit.
Jordat uttag får bort statisk elektricitet.

Bästa är ha två. En lätt fuktad först, ljummet vatten vrid ur.
Sedan efter med en torr. Tar bort fett, skit och annat....
Rengöringsmedel behövs inte.
Om du ändå känner du behöver det så funkar 1 kapsyl fönsterputs ner i en sprayflaska.

Ursprungligen av Goflorp:

+1 Mictofibertrasa is the shit.
Jordat uttag får bort statisk elektricitet.

Bästa är ha två. En lätt fuktad först, ljummet vatten vrid ur.
Sedan efter med en torr. Tar bort fett, skit och annat....
Rengöringsmedel behövs inte.
Om du ändå känner du behöver det så funkar 1 kapsyl fönsterputs ner i en sprayflaska.

Jordat uttag har jag men jag är osäker på om iMacens framsida verkligen är av glas. Låter mer som plast när jag knackar på den och plast är ett jä... material till att vara statiskt och dra till sig damm.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...osäker på om iMacens framsida verkligen är av glas. Låter mer som plast när jag knackar på den...

Vilken iMac-modell är det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken iMac-modell är det?

21.5 tum, den som släpptes nu i höst

Ursprungligen av Goflorp:

+1 Mictofibertrasa is the shit.
Jordat uttag får bort statisk elektricitet.

...

Jag har datorn inkopplad i ett jordat grenuttag som går vidare med kabel till ett jordat vägguttag. Kan det vara så att detta gör att jordningens antistat-effekt går förlorad? Dammet sitter nämligen verkligen fast i glaset

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har datorn inkopplad i ett jordat grenuttag som går vidare med kabel till ett jordat vägguttag. Kan det vara så att detta gör att jordningens antistat-effekt går förlorad? Dammet sitter nämligen verkligen fast i glaset

Du skall nog börja fundera på vad du har i luften.
Rökning, massa värmeljus, för torr luft, stekfett etc ?

Är det jordning hela vägen så skall det funka.

Ursprungligen av Goflorp:

Du skall nog börja fundera på vad du har i luften.
Rökning, massa värmeljus, för torr luft, stekfett etc ?

Är det jordning hela vägen så skall det funka.

Jag bor i en etta. Jag sover i samma rum som jag har såväl dator som tv. Tv'n är än så länge en tjocktv och jag märker att den verkligen drar till sig damm som nästan bränns fast i bildröret. Det blir en plattis senare i sommar, gillar Philips med Ambilight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:02

Det är glas! Kommer ihåg imacen som var med i en brand och fungerade och utan smält glas.

Just för att det är glas så behöver man inte använda mer är glasputs och papper

saxat från Apple.se

Miljörapport
För att minska den påverkan som iMac har på miljön har den utformats med följande delar:

Arsenikfritt glas i skärmen

Ursprungligen av atomlab:

Det är glas! Kommer ihåg imacen som var med i en brand och fungerade och utan smält glas.

Just för att det är glas så behöver man inte använda mer är glasputs och papper

saxat från Apple.se

Miljörapport
För att minska den påverkan som iMac har på miljön har den utformats med följande delar:

Arsenikfritt glas i skärmen

Menar du denna? http://obamapacman.com/wp-content/uploads/2010/02/Melted-Master-Disasterpiece-Toasty-Apple-iMac-Survied-Fire-Still-Works.jpg

Duktips

Hej igen

Kan tala om att jag hittat en utmärkt rengöringduk hos min optiker. Köpte den ursprungligen för brillorna men så tog jag o testade på skärmen vilket funkade fantastiskt bra - rent o blankt på några få drag.

Duken heter "Magic Cleaner", tror den kostade 140kr eller nåt men det är den bästa rengöringsduken jag köpt. Ena sidan är gummerad så man får ett bra grepp om den.

Hittade en bild som visar duk och förpackning:

Vanlig fönterputs och gamla - rena - trasor (gamla handdukar etc). Precis som när jag rengör fönster eller speglar. Imacen ÄR ett fönster.

Mitt o andras tips med microfibertrasor är rätt miljövänligt.
En ljummen lätt fuktad först - inga kemikalier.
Sedan en torr efteråt.

Impa på din partner med att visa hur lätt du gör rent soffbordet i glas osv. Snabbt, enkelt, miljövänligt.

Det får nog fanken bli något slags rengöringsmedel eller möjligen ajax. Torkade just av skärmen med först en fuktig trasa och sedan en fiberduk och kunde då se hur damm som yrde runt i luften direkt fastnade på skärmen. Dessutom blir det kvar spår efter vattnet på ytan. Dammet följer aldrig med trasan på annat sätt än att det flyttas runt. Det är ungerfär som att försöka torka av järnflisspån från en magnet :/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-11-16 11:05

Jag har använt en suveräng skärmrengöring från Siba. Först sprejen och när den torkat avslutar jag med mikrofiberduken som följer med MBP. Skrev ett tips på min blogg om den: Rengör datorn

Men man behöver i princip inga dyra, miljöfarliga medel.
En varm, fuktig microfiber.
En torr, efter 10s...

Alla dessa medel innehåller oftast bara lite sprit, nån tensid och vatten.
Fick med en flaska vid tv-köp, den är prismärkt med 395:- (= ca 2000:-/litern).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-17 03:04

Med en tröjärm och ett besvärat ansiktsuttryck. Sprillans ny MacBook Air. Varenda tillskymmelse till smuts svider i själen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 21:08

Jag måste vara snål, har aldrig använt kommersiella skärmprodukter eller glasputs för mina datorer. Hushållspapper med en skvätt varmvatten och en droppe diskmedel, följt av lätt fuktat hushållspapper, följt av torrt hushållspapper.
Är man duktig på att vika kan man få alla tre ur en och samma hushållspappersark.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 16:19

Jag fattar inte hur folk frivilligt kan hålla i en mikrofibertrasa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 16:34
Ursprungligen av h_e:

Jag fattar inte hur folk frivilligt kan hålla i en mikrofibertrasa.

Varför?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 18:47
Ursprungligen av 20hz:

Varför?

Därfor att de är helt otroligt obehagliga att hålla i.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-20 19:04
Ursprungligen av h_e:

Därfor att de är helt otroligt obehagliga att hålla i.

Det har jag aldrig upplevt att de skulle vara.
Vi är alla olika .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 20:48
Ursprungligen av h_e:

Därfor att de är helt otroligt obehagliga att hålla i.

Torra händer?

Ursprungligen av h_e:

Jag fattar inte hur folk frivilligt kan hålla i en mikrofibertrasa.

Det trasan jag har, se bild en bit upp, är gummerad på ena sidan så den är faktiskt ganska lätt att få grepp om. Den är köpt hos en optiker

  • Medlem
  • 2010-11-20 19:26

Använder av princip inga medel på mina datorer eller för den delen på vindrutans insida. Brukar ändå bara bli grimmigt av det. Nä, lätt fuktat trasa först och sen en glasduk (microfiber) snabbt efteråt. På min MB (glossy skärm) andas jag bara på så att den blir immig och sen snabbt torka med glasduken. Har funkat bra de senaste fem åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 09:51
Ursprungligen av snigel1:

Antistatiska, fungerar de bra på längre sikt eller tar de några minuter så är allt damm där igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 10:45

Jag tycker de funkar på längre sikt. Tycker iofs datorprylar suger åt sig damm hela tiden oavsett. Men har inte märkt mer damm av att köra dessa.

Rengör nog skärmen en gång i veckan iaf, är ju inte bara damm utan fingeravtryck, tandkrämsstänk och liknande som hamnar där. Därför är det skönt att AYA-rengörarna är lätt fuktade.

Bevaka tråden