Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny 27 tums LED Cinema Display

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släppte idag en ny 27-tums LED Cinema Display. Skärmen har en upplösning på 2560 x 1440 pixlar formatet är 16:9. Den har inbyggd iSight-kamera och mikrofon och kräver en Mac med Mini DisplayPort.

Skärmen ska börja säljas i september till ett pris av 999 dollar i USA. Svenskt pris är ännu oklara.

Apple: Apple - LED Cinema Display
MacRumors: Apple Announces 27-Inch LED Cinema Display - Mac Rumors

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 16:25

Billigt i apples värld

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 16:33
Ursprungligen av studiox:

Billigt i apples värld

Sant. En dösnygg skärm man blir onekligen köpsugen.

Jädrans Apple finns små möjligheter till sparkonton när dom hela tiden släpper nya najsa produkter

8000 kr är den klart värd för mig. Då slår jag kanske till. behöver en ny skärm till min nya mac mini.

Hoppas den inte blir dyrare här i Sverige men risken är stor, närmare 10000 kr om jag får gissa.

Nu kommer allt godis på en och samma gång. nya iPhone 4G på fredag och nu DETTA !!!!

Det är bara för mycket Apple, min plånbok är ansträngd efter semestern tänker ni inte på detta ?????

Senast redigerat 2010-07-27 17:42
Ursprungligen av CUBEIS:

8000 kr är den klart värd för mig. Då slår jag kanske till. behöver en ny skärm till min nya mac mini.

Det lär bli minst 9.995 kr i Sverige.

Titta på nya Mac Mini. Där blev $699 till 7.995 kr.

Och dagens nya iMac. Där blev $1199 till 11.995 kr.

Och 24-tums-skärmen, som idag sänktes från $899 till $799 i USA, kostar idag 8.395 i Sverige.

Ursprungligen av studiox:

Billigt i apples värld

Tja, du får ju TOTAL integration, det får du inte med ngn Dell-skärm.
Här har du ibyggd kamera, högtalare, mikrofon.
panelerna är väl som på 24", IPS. Skärmen driver din bärbara.

Du förvandlar din bärbara till en imac - det är det som är poängen.

haft 24" , den var värd varenda krona.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 17:11
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, du får ju TOTAL integration, det får du inte med ngn Dell-skärm.

Glömde att påpeka att jag faktiskt inte var ironisk... Jag har ju köpt både 20", 23" och 30" ACD's som kostnad mig runt 40.000 i bara skärmar. Då är 6900 inte alls dyrt.

Annars håller jag med Adrian, det finns mycket trevliga Dell skärmar. Har själv haft en 24" Dell Widescreen som jag var MYCKET nöjd med.

Vill man ha mycket skärm för pengarna tycker jag man ska kolla in Dell faktiskt.

Jag tycker de gör riktigt fina skärmar till överkomliga priser som t.ex. UltraSharp U2410 24 tum för 5000 kr eller UltraSharp U2711 27 tum för 8500 kr. Fina IPS-skärmar som gör sitt jobb, men naturligtvis inte samma finish och känsla som Apples. Och inte samma integration som Goflorp tar upp. Var inte budget ansträngd skulle jag hellre ha Apples.

Länge gått och suktat på 24"aren, så nu när den sänks lite och magicpaden kommit så är det ju fan bara att slå till!

Underbart

Sedan visar det sig att Dells 27"-skärm kostar 1099USD, Apples 999USD ...

Så Apple är ju inte alltid dyrast...

UltraSharp U2711 27 inch Monitor with PremierColor Details

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 18:26
Ursprungligen av Goflorp:

Sedan visar det sig att Dells 27"-skärm kostar 1099USD, Apples 999USD ...

Så Apple är ju inte alltid dyrast...

UltraSharp U2711 27 inch Monitor with PremierColor Details

För dom få extra dollarna får man ju, som vanligt i DELLs fall en skärm som har inbyggd BluRay-brännare (typ) - inte alltid en fördel såklart

En sådan skall jag helt klart köpa.

Rent allmänt så har mina Apple skärmar varit bra riktigt länge. Jag har den första 22" platta Apple Cinema Display fortfarande, 10 år senare, och den är fortfarande riktigt bra. Den var inte billig när jag köpte den tillsammans med en Cube, men 10 års användning gör den riktigt billig.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 22:03
Ursprungligen av bjelkeman:

En sådan skall jag helt klart köpa.

Rent allmänt så har mina Apple skärmar varit bra riktigt länge. Jag har den första 22" platta Apple Cinema Display fortfarande, 10 år senare, och den är fortfarande riktigt bra. Den var inte billig när jag köpte den tillsammans med en Cube, men 10 års användning gör den riktigt billig.

Jag har alla ACD skärmar och kör 30"aren hemma och jag vill faktiskt inte byta bort den mot allt smör i skåne.. Med tanke på att den kostade 17k och jag kanske får 10 för den beg. så känns det ju helt fel att skaffa en mindre skärm, även om den är billigare.

Jag tänkte ju förstås inte byta min skärm utan had båda!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-27 22:26

Har väntat på en nya 30" länge men 27" får duga. Men jag blir nästan lite förbannad över att det är samma design som 24". Personen som fick för sig att glossy skärmar är jättebra borde i min värld få en kula i pannan. Förstår inte tanken med "blåtiran" heller. Varför förstöra en stilren monitor genom att ge den en bläcka...

Hoppas innerligt att Apple insett att folk inte vill ha det och har satt alternativet att inte ha det glossy precis som dom har med laptopparna.

Har dock en fråga. Kommer köpa nya 12 coren när den dyker upp och köpa 2st 27" (om det finns antigloss film) Finns det en kabel till monitorn som INTE har en powerkabel för en laptop? Tror ni det kommer finnas olika varianter på monitorn? Ser seriöst ingen mening med högtalare eller en webkamera, även fast dom är inbyggda.

Intressant att det verkar som att Apple kommer att fasa ut både 24-tummaren och den gamla 30-tummaren och bara erbjuda 27-tummaren enligt Ars Technica:

We just heard back from Apple, and have some additional details to share about the LED Cinema Display update. The current 24" LED Cinema Display has been discounted $100 down to $799, and will be available while supplies last. The aging 30" Cinema Display is also available at its current price while supplies last. Reading between the lines, the 27" LED Cinema Display will be Apple's only external display option going forward from September.

Since it will be the only display (and a pricy one at that), Apple has tweaked a few details for the 27" LED Cinema Display. The cable is 6" longer than the cable on the 24" model, which should make it easier to connect to a Mac Pro stowed underneath a desk. Apple also beefed up the built-in audio output from 12W to a total output of 49W, making it a much better option for listing to music or even watching HD movies.

Ursprungligen av Kenneth M:

...Förstår inte tanken med "blåtiran" heller...

Vad menar du med "blåtiran"?

Ursprungligen av Kenneth M:

Tror ni det kommer finnas olika varianter på monitorn

En variant utan webbkamera och högtalare? Nej, kommer aldrig att hända.

En variant med antigloss? Möjligtvis något mer troligt, men kommer med största säkerhet aldrig heller att hända.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 22:53

Vad är blåtiran? Tror inte det kommer olika varianter skulle bara förvirra. Gamla 30" säljs ju än.
Är väl bra med inbyggda högtalare och laddkabel för de som behöver, även om de inte är dyra.

Jag tror Kenneth M syftar på den svarta kanten runt skärmen när han pratar om "blåtiran".

Apple är ju inte mycket för varianter generellt sett. Nu ska ju till och med de andra storlekarna försvinna och det ska bara finnas en enda (denna nya 27-tummare alltså), allt för att förenkla utbudet. Att göra en variant utan kameran lär inte hända och ärligt talat, vad gör det om den finns där? Jag tvivlar på att den kostar speciellt mycket i förhållande till totalpriset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-28 04:04

Den svarta ramen är för att dölja kameran.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 12:47

Blåtiran = som Adrian säger, svarta ramen kring monitorn. Tror inte det va en design sak utan en kostnads pryl. Kan tänka mig att bocka aluminium som gamla ACDna är kostsammare än att sätta en glasskiva på hela fronten istället.

Hur som helst. Jag kommer ha en 3 monitor setup och ser ingen mening med att ha "4 högtalare" och 2 web-kameror på en arbetshäst (macpro'n) Tycker att det känns som bortkastade pengar från Apples sida att slänga in massa saker som aldrig kommer användas i "proffs miljö". Gamla ACD'na var ju inte för vem som helst. Jag köpte mina för 15st och 30" kostade väl mer än 17 när den släpptes. Riktade in sig till folk med mycket pengar och grafiker mer eller mindre. Nya skärmen är grymt billig (tycker jag) Aldrig köpt monitorer för under 15 tidigare, så det är ju grymt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 12:50

Vilken tur att du kan stänga av ljudet i skärmarna och photoboot använder bara kameran i den primära skärmen...

Case och problem solved...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 16:39
Ursprungligen av atomlab:

Vilken tur att du kan stänga av ljudet i skärmarna och photoboot använder bara kameran i den primära skärmen...

Case och problem solved...

Har aldrig sagt att det har varit ett problem... Men det känns som om Apple kommer gå ifrån "proffs segmentet" i och med alla konsument features på sin hårdvara. Vilket jag tycker är väldigt märkligt eftersom basen för t.ex. FCS är så pass stor som den är.

Jag välkomnar den här skärmen med öppna armar förutsatt att den kommer komma alternativ för antiglare film, precis som dom har på lapptopparna. Har den inte det alternativet så kommer jag köpa betydligt dyrare Nec monitorer. Vill inte lägga ut dom pengarna egentligen men glossy skärmar är fan inte roliga.

**edit

Vad använder man kameran till? "Photoboot" har jag nog aldrig ens sett. Videochat funkar väl inte utan ichat?

***edit igen.

Kom precis på att jag kanske inte alls KAN köpa andra monitorer om jag vill ha 3 monitorer. Köper jag den nya macpro'n så finns det bara en dual Dvi-D. Måste med andra ord köpa 2st minidps till dual dvi. Känns surt.

Senast redigerat 2010-07-29 17:20
Ursprungligen av Kenneth M:

Vad använder man kameran till? "Photoboot" har jag nog aldrig ens sett. Videochat funkar väl inte utan ichat?

Skype video, Photobooth, iChat-video, msn komemr väl om några år med video också.

Senast redigerat 2010-07-29 18:39
  • Oregistrerad
  • 2010-07-29 17:57
Ursprungligen av Goflorp:

Skype video, Photobooth, iChat-video, msn komemr väl om några år med video också.

Du kan använda vilken "riktig" USB kamera alternativt isight till både MSN och skype. Skype har du kunnat köra video på mac i en sådär 100 år.

Ursprungligen av Kenneth M:

Vad använder man kameran till? "Photoboot" har jag nog aldrig ens sett. Videochat funkar väl inte utan ichat?

Videochat är mycket underskattat. Jag skulle verkligen inte vilja vara utan det. Med 12 anställda på 9 olika platser, i 4 länder, så är det ordentligt bra att kunna använda iChat video ibland.

Nyheter; Apple slutar producera 24" och 30" skärmarna Apple 24-Inch and 30-Inch Cinema Displays To Be Discontinued (Update: Confirmed)

Ursprungligen av Christian-:

Nyheter; Apple slutar producera 24" och 30" skärmarna Apple 24-Inch and 30-Inch Cinema Displays To Be Discontinued (Update: Confirmed)

Inte så mycket av en nyhet om man läst tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 13:23

då är det ju snart en raritet den 24" led man har här på skrivbordet!

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 14:06

Apple Cinema HD Display (platt 30-tumsskärm) - Apple Store (Sverige)

Ja inte är det REA på 30" skärmarna iaf. Hade varit trevligt om man kunde köpa en för säg runt 10.000 - Då hade jag slagit till direkt på den "gamla" så man fick en till.

Får vi se rea på 24" här i Sverige?

Bevaka tråden