Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 säljs olåst av Apple i England

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av StevenSteven:

Kanske en korkad fråga.
Men jag antar att man inte äns kan köpa ett Svenska Applecare till sin UK Iphone?

Det kanske kan gå. AppleCare är egentligen bara en förändring i Apples Servicesystem, man lägger till APP till ditt serienummer. Så du kan använda svensk APP till amerikansk dator, exempelvis.

Nu har jag försökt flytta alla inlägg som handlar om Borderlinx-beställningar till den nya tråden.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278696-vi-har-koept-iphone-4-via-borderlinx-i-england.html

Hojta gärna till (via PM) om ni ser något mer inlägg i den här tråden som borde flyttas dit.

/Mod

Som sagt. Varken Telia, Telenor eller Tre kommer ta i en trasig Iphone från UK för garanti-reparation. Då får man ringa och bråka direkt med Apple istället. Det är inte Telia, Telenor eller Tre som sålt mobilen och därmed inte deras problem om luren ställer till med problem.

Jag föreställer mig att Apple kan göra en av två saker:
1. Ställa till problem för att luren inte är köpt i Sverige
2. Fixa så att man på egen hand får skicka den till Anovo eller vad det nu blir för företag som servar.

Alla verkar hävda att luren skickas till anovo, men min 3GS gick till Telenors egen verkstad när det blev problem med den.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 07:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Som sagt. Varken Telia, Telenor eller Tre kommer ta i en trasig Iphone från UK för garanti-reparation. Då får man ringa och bråka direkt med Apple istället. Det är inte Telia, Telenor eller Tre som sålt mobilen och därmed inte deras problem om luren ställer till med problem.

Jag föreställer mig att Apple kan göra en av två saker:
1. Ställa till problem för att luren inte är köpt i Sverige
2. Fixa så att man på egen hand får skicka den till Anovo eller vad det nu blir för företag som servar.

Alla verkar hävda att luren skickas till anovo, men min 3GS gick till Telenors egen verkstad när det blev problem med den.

Apple kan inte neka att ta emot den om du skickar den till UK, vi har konsumenträtt inom EU också.

Ursprungligen av zappee:

Apple kan inte neka att ta emot den om du skickar den till UK, vi har konsumenträtt inom EU också.

Jo, självfallet. Men då uppstår ju ändock kostnaden att skicka en Iphone till UK, och jag tror inte Apple står för någon internationell frakt tillbaka till Sverige heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 19:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, självfallet. Men då uppstår ju ändock kostnaden att skicka en Iphone till UK, och jag tror inte Apple står för någon internationell frakt tillbaka till Sverige heller.

Jag har inte grävt noggrannare i det men tror inte det är omöjligt att få den betald.

Ursprungligen av keptang:

Inte om du vill ha en olåst.

hurså? om man köper den olåst från england, i de levererar i slutet av juli, o apple verkligen släpper den i sverige i slutet av juli (och den blir olåst här), så finns det ju ingen anledning att beställa från england. dock så äre ju rätt troligt att den blir försenad till sverige.

Ursprungligen av Baltazar:

hurså? om man köper den olåst från england, i de levererar i slutet av juli, o apple verkligen släpper den i sverige i slutet av juli (och den blir olåst här), så finns det ju ingen anledning att beställa från england. dock så äre ju rätt troligt att den blir försenad till sverige.

Så den släpps olåst i sverige?
Du är off topic dessutom, fel tråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 20:34
Ursprungligen av Baltazar:

hurså? om man köper den olåst från england, i de levererar i slutet av juli, o apple verkligen släpper den i sverige i slutet av juli (och den blir olåst här), så finns det ju ingen anledning att beställa från england. dock så äre ju rätt troligt att den blir försenad till sverige.

Svenska Apple Store sida har inget info om att den skulle vara upplåst. Samt den kan inte köpas direkt från Svenska Apple Store. Jag skulle gissa att den kommer låst och endast att finnas hos Telenor, Telia och 3. Men det kanske ändras sidan när man väl får förboka.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Svenska Apple Store sida har inget info om att den skulle vara upplåst. Samt den kan inte köpas direkt från Svenska Apple Store. Jag skulle gissa att den kommer låst och endast att finnas hos Telenor, Telia och 3. Men det kanske ändras sidan när man väl får förboka.

Det finns en teori/förhoppning om att alla länder med multipla operatörer idag får iPhone 4 olåst. Om det stämmer återstår att se. (Och ja, detta är fel tråd, sedan trådarna splittades tror jag originaltråden är bättre för denna typ av diskussion.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:34
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns en teori/förhoppning om att alla länder med multipla operatörer idag får iPhone 4 olåst. Om det stämmer återstår att se. (Och ja, detta är fel tråd, sedan trådarna splittades tror jag originaltråden är bättre för denna typ av diskussion.)

Jag tog själv upp den teorin när jag läste att iPhone 4 säljs olåst i Frankrike och England men inte i Tyskland. Men eftersom iPhone 4 infot finns redan på svenska Apple Store och det står inget om den ska vara upplåst så ser det tveksamt. Det enda som man kanske an hoppas på är att när Apple väl släpper priser och datumet i Sverige som kanske sidan uppdateras med mer info om den är upplåst eller inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tog själv upp den teorin när jag läste att iPhone 4 säljs olåst i Frankrike och England men inte i Tyskland. Men eftersom iPhone 4 infot finns redan på svenska Apple Store och det står inget om den ska vara upplåst så ser det tveksamt. Det enda som man kanske an hoppas på är att när Apple väl släpper priser och datumet i Sverige som kanske sidan uppdateras med mer info om den är upplåst eller inte.

//Rob

3gs:en, var den ens med på apples store sidor innan? om inte, varför skulle de lägga ut iphone 4 där, om de inte planerade att ändra det till att den går köpa när datum närmar sig. behöver inte vara så, men chansen finns ju som sagt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 22:00
Ursprungligen av Baltazar:

3gs:en, var den ens med på apples store sidor innan? om inte, varför skulle de lägga ut iphone 4 där, om de inte planerade att ändra det till att den går köpa när datum närmar sig. behöver inte vara så, men chansen finns ju som sagt

Ja, den är ju där.

iPhone 3G & iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 20:57
Ursprungligen av Robo-X:

Svenska Apple Store sida har inget info om att den skulle vara upplåst. Samt den kan inte köpas direkt från Svenska Apple Store. Jag skulle gissa att den kommer låst och endast att finnas hos Telenor, Telia och 3. Men det kanske ändras sidan när man väl får förboka.

//Rob

Men 3 har erbjudit 3GSn upplåst hela tiden så varför inte med 4an?

Ursprungligen av zappee:

Men 3 har erbjudit 3GSn upplåst hela tiden så varför inte med 4an?

Fast den stora skillnaden med fyran i England är att den säljs olåst av Apple direkt mot kunderna. Så frågan är, kommer Apple att göra likadant i Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:28
Ursprungligen av Adrian B:

Fast den stora skillnaden med fyran i England är att den säljs olåst av Apple direkt mot kunderna. Så frågan är, kommer Apple att göra likadant i Sverige?

Jo jag vet, men de kommer det med 99% sannolikhet inte att göra om operatörerna redan börjat gå ut med dealar.

Ursprungligen av zappee:

Jo jag vet, men de kommer det med 99% sannolikhet inte att göra om operatörerna redan börjat gå ut med dealar.

varför inte? o det är ju bara telenor som gått ut med nått över huvudtaget. o de erbjuder ju än så länge bara ett snordyrt abonnemang. dessutom vet de inte nå leveransdatum.

ser inte varför de inte skulle kunna sälja den själv olåst i Sverige, när de gör samma i Storbritannien. hur är det skillnad mot hur de behandlar operatörerna där? gjorde inte operatörerna där nå reklam eller hade nå erbjudanden? tvivlar ju starkt på att de inte gjorde nått.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast den stora skillnaden med fyran i England är att den säljs olåst av Apple direkt mot kunderna. Så frågan är, kommer Apple att göra likadant i Sverige?

Svaret är JA! Se separat tråd: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279255-iphone-blir-obunden-i-sverige.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:16

Hold your horses!
Ännu har den inte släppts på Apple Store, troligen innebär det bara att den går att köpa utan kontrakt hos en reseller.

Ursprungligen av zappee:

Hold your horses!
Ännu har den inte släppts på Apple Store, troligen innebär det bara att den går att köpa utan kontrakt hos en reseller.

Ja, jag var lite snabb med det, postade länken innan jag hunnit läsa på ordentligt. Vi får nog vänta lite och se de närmaste dagarna. Men jag håller tummarna...

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 01:00
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag var lite snabb med det, postade länken innan jag hunnit läsa på ordentligt. Vi får nog vänta lite och se de närmaste dagarna. Men jag håller tummarna...

Ja, och även om den går att köpa så vet vi ju heller inget om leveranstid (också inte helt ointressant i sammanhanget)

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 16:26

Svaret blev faktiskt NEJ

Ursprungligen av studiox:

Svaret blev faktiskt NEJ

Well, dagens stängning av Apple Store handlade bara om de nya Macarna + tillbehör, jag tror inte det säger varken bu eller bä om Apple ska sälja iPhone 4 via Apple Store. Det som däremot talar mot att Apple ska göra det är att pressmeddelandet bara pratade om återförsäljare och inte Apple Store.

Ursprungligen av zappee:

Men 3 har erbjudit 3GSn upplåst hela tiden så varför inte med 4an?

Nej, den köps låst, du får betala för att låsa upp den samtidigt som du förlorar garantin hos 3.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:31
Ursprungligen av keptang:

Nej, den köps låst, du får betala för att låsa upp den samtidigt som du förlorar garantin hos 3.

Samma sak, du får en upplåst. Garantin behöver du inte eftersom du har konsumentköplagen.

Ursprungligen av zappee:

Samma sak, du får en upplåst. Garantin behöver du inte eftersom du har konsumentköplagen.

Det är väl för tusan inte samma sak? Köpa en låst = köpa en olåst? Jag säger då det.

Du kan inte köpa en iPhone hos 3, gå hem och stoppa i ditt Tele2-kort och börja använda telefonen.

Starta en egen tråd om det så kan vi diskutera detta där.

Bara för att du är sur behöver du inte vara trög och spela dum..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:59
Ursprungligen av keptang:

Det är väl för tusan inte samma sak?Köpa en låst = köpa en olåst? Jag säger då det.

Du kan inte köpa en iPhone hos 3, gå hem och stoppa i ditt Tele2-kort och börja använda telefonen.

Starta en egen tråd om det så kan vi diskutera detta där.

Bara för att du är sur behöver du inte vara trög och spela dum..

Men du låser ju upp den direkt.

Du kan köpa en iPhone hos 3, låsa upp den i butik, gå hem och stoppa i ditt Tele2-kort och börja använda telefonen.

Sluta spela dum...

Ursprungligen av zappee:

Men du låser ju upp den direkt.

Du kan köpa en iPhone hos 3, låsa upp den i butik, gå hem och stoppa i ditt Tele2-kort och börja använda telefonen.

Sluta spela dum...

Den blir inte upplåst för att du betalar 3 för att göra det, det är Apple som låser upp den genom iTunes (efter nån vecka eller fler), trögfattad?

Har du provat, eller ens läst om folk på forumet som gjort det? Ibland har det tagit flera veckor innan den blivit olåst och fungerat med något annat än 3. Men du har väl ignorerat det som så mkt annat.

Punkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 22:02
Ursprungligen av keptang:

Nej, det kan du inte. Har du provat, eller ens läst om folk på forumet som gjort det? Ibland har det tagit flera veckor innan den blivit olåst och fungerat med något annat än 3. Men du har väl ignorerat det som så mkt annat.

Punkt.

Gäsp, jag gjorde det själv. Det tog max någon dag innan jag kunde återställa den och den var upplåst.

Ursprungligen av zappee:

Gäsp, jag gjorde det själv. Det tog max någon dag innan jag kunde återställa den och den var upplåst.

Just det, betyder det då att du kunde gå hem och stoppa i ett annat SIM-kort än 3 och använda telefonen? Svar Niklas Erik Johan.

Kul att du säger emot dig själv.

Bevaka tråden