Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta / rengöra tangentbord?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Jag har lyckats med det klassista, spilla lite öl över tangentbordet på min 13" MBP.

Jag har testat den lite efter incidenten, och allt verkar fungera finfint utom just tangentbordet. Mina symptom är:

- Knapparna F4, 4, r, f och v (dvs de som ligger efter en vertikal rad på tangentbordet fungerar inte)
- Ibland fastnar shift-tangenten nere, kommer och går lite
- Powerknappen funkar inte längre, men däremot kan jag starta och slå av datorn med kombinationen ^ (knappen till höger om Å) + högerpil samtidigt.. Det tog för övrigt ett tag att komma på

Jag har testat samtliga övriga funktioner, dvs grafikkort, ljud, bluetooth, wifi mm mm.. Och allt verkar fungera kalasbra.

Folk säger ofta att om man får liknande problem efter spilld vätska så måste logikkortet bytas, men jag vägrar tro att vätska i tangentbordet har pajjat logikkortet under tangentbordet på ett sätt som gör att BARA tangentbordet slutat fungera och inget annat. Det låter mycket mer logiskt att det skulle vara lite gegg i själva tangentbordet, jag kan inte tänka mig annat.

Jag har iaf testat att plocka upp de tangenter som strular och rengöra under dem, men där såg det rent och funt ut och jag såg inget underligt - jag antar att det runnit lite längre in. Har även kollat att det inte ärgat där flatkabeln från tangentbordet sitter i logikkortet.. tyvärr utan resultat.

Så, därför till min fråga - har någon info om att byta tangentbord i en macbook? Jag har kollat lite guider på nätet, man måste ju verkligen ut med exakt allt för att komma åt tangentbordet.. Är det värt besväret, eller går det ens göra själv? Vet någon vad en återförsäljare tar för jobbet att byta, samt vad delar kostar? Går det köpa lösa tangentbord någonstans? Min lokala applebutik har tyvärr semester för alla reparatörer samtidigt, så jag kan fråga dem först om ca 2 veckor..

Visserligen kan jag köra med ett externt USB-tangentbord, då fungerar allt som det ska, men det gör ju datorn lagom mycket knöligare att frakta då jag mest använder den på resor.. Dessutom gör shift-tangenen som fastnar ibland att datorn att oftast startar i "safe mode" vilket tar en jäkla tid.

Förslag?

Flyttade tråden till korrekt underforum.

/Mod

1
Bevaka tråden