Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inaktuella uppgifter återkommer i Address Book

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 00:21

Uppgifter som jag har raderat gång på gång återkommer i Address Book. Det spelar ingen roll vad jag gör. Jag har gått igenom uppgifterna (med Contact Cleaner), sparat dem som arkiv, raderat alla andra uppgifter om adressboken, inklusive synker och återställt från det sparade arkivet - och ta mig fan om inte de raderade uppgifterna kommer tillbaka. Hur går det till? Var sparas de någonstans? Någon som vet? (Och varför gör Apple på detta viset?)

Vad menar du med "raderade uppgifter"? Menar du hela kontakter, eller är det fält inom vissa kontakter?

Ge gärna något exempel på hur du raderar, och vad du raderar?

När kommer uppgifterna tillbaka? Är det nästa gång du startar Adressboken, eller efter omstart, eller efter synkning med något?

Vilket operativsystem kör du?

Synkar du din dator med någon annan enhet? I så fall - vilken och hur?

Du måtte väl synca med en iPhone eller liknande, iSync ?
Har du sedan kryssat i rutor som säger "ersättt data med den från telefonen" så bäddar du för problem.

Jag har haft ett liknande problem.
Det som löste mitt var när jag i Mail valde: Fönster - tidigare mottagare
Där raderade jag kontakten som strulade.

Du kan ju testa om det kan vara en lösning för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 00:46

Exempel på vad som händer: Någon byter adress. (I detta fall för flera år sedan.) Jag skriver in den nya adressen och raderar den gamla. Den gamla adressen kommer tillbaka gång på gång. Den tränger inte ut den nya adressen, utan båda står i adressboken. Ibland är det ju svårt att komma ihåg vilken adress eller annan uppgift som är den senaste.

Ursprungligen av lotsson:

...Jag skriver in den nya adressen och raderar den gamla....

Menar du att du lägger in en ny adress i samma kontakt, eller lägger du upp en helt ny kontakt?

Svara gärna på de tidigare frågorna också...

Välj i mailprogrammet under menyn "Fönster" att ta fram "Tidigare mottagare".
Där kan du som benjamin säger radera de adresser som Mail kommer ihåg men som du inte vill ha kvar.

man skiljer på "kontakt" det är ett kort i Adressboken.
en mailadress ligger i Mail-programmet.
Det blir väldigt rörigt om man blandar ihop dessa.

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå tipsen om att rensa tidigare mottagare i Mail.app.

För han säger ju att det är i Adressboken som kontakterna "återuppstår". Adressboken "importerar" väl inte automatiskt tidigare mottagare från Mail.app?

Och dessutom så vet vi ju fortfarande inte om det handlar om just mail-adresser, vilket många här verkar förutsätta. Det gäller kanske gatuadresser eller någon annan uppgift i Adressboken.

Något rörigt det här. Hoppas att trådskaparen kommer tillbaka snart, och ger oss lite mer information.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå tipsen om att rensa tidigare mottagare i Mail.app.

För han säger ju att det är i Adressboken som kontakterna "återuppstår". Adressboken "importerar" väl inte automatiskt tidigare mottagare från Mail.app?

Och dessutom så vet vi ju fortfarande inte om det handlar om just mail-adresser, vilket många här verkar förutsätta. Det gäller kanske gatuadresser eller någon annan uppgift i Adressboken.

Något rörigt det här. Hoppas att trådskaparen kommer tillbaka snart, och ger oss lite mer information.

Ledsen om jag förklarade mig lite vagt.

För en tids sedan hade jag problemet med att kontakten "Pappa" ständigt ändrades till "Pappa *efternamn*".
Hur många gånger jag än ändrade så kom efternamnet alltid tillbaka.
Jag såg mönstret att det hände när jag skickat ett mail till kontakten, då ändrades namnet i Adressboken.
När jag raderade den mottagaren i "Tidigare mottagare" i Mail.app så försvann problemet.

Hoppas att jag kunde klargöra något!

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Ledsen om jag förklarade mig lite vagt.

För en tids sedan hade jag problemet med att kontakten "Pappa" ständigt ändrades till "Pappa *efternamn*".
Hur många gånger jag än ändrade så kom efternamnet alltid tillbaka.
Jag såg mönstret att det hände när jag skickat ett mail till kontakten, då ändrades namnet i Adressboken.
När jag raderade den mottagaren i "Tidigare mottagare" i Mail.app så försvann problemet.

Hoppas att jag kunde klargöra något!

OK, då får jag också be om ursäkt om jag förklarade mig vagt.

Jag menade inte att jag hade svårt att förstå tipset i sig.
Utan jag hade svårt att förstå hur det tipset kunde vara relevant i den här tråden.

Men om det är som du säger, att uppgifter i Adressboken kan ändras automatiskt utifrån uppgifter i Mail.app, så är tipset kanske relevant här iallafall.

1
Bevaka tråden