Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med utgående e-post (Telia)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har letat och letat, hittat saker och testat. Utan resultat! Jag behöver hjälp!

Jag kan inte skicka mail, men ta emot. Jag har telia som leverantör men en egen domän med tillhörande mail.

Jag skulle behöva hjälp med vad jag ska skriva i alla fält. Nu har jag skrivit som följer:

Under fliken kontoinformation anger jag: smtprelay1.telia.com som servernamn
Under fliken avancerat har jag förvalda portar ikryssat, samt SSL och ingen autensiering.

Vad är fel?

Jag har provat att klicka i och ur det mesta.

Uppgiven!
/Emma

  • Medlem
  • 2010-07-18 23:53

Vad är "förvalda portar"? Varför har du ingen autentisering? Kan man ens undvika det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-19 13:27

Har du kollat här?

1. Vilka är servernamnen på Telias e-post?
För att kunna konfigurera ett e-postkonto i till exempel Outlook behöver du ange följande servernamn;
Inkommande e-post (POP3): mailin.telia.com (på port 110)
Utgående e-post (SMTP): mailout.telia.com (på port 465 och med SSL)

Telias server för utgående e-post använder säkerhetsfunktionen autentisering, vilket innebär att du måste ange användarnamn och lösenord. Dessa uppgifter är desamma som för inkommande e-post.

Är du uppkopplad med Telia men använder en annan e-postleverantör ska du i första hand använda den leverantörens servrar för både inkommande och utgående e-post. Om din leverantör - mot förmodan - inte skulle tillhandahålla server för utgående e-post kan du under en övergångstid nyttja smtprelay1.telia.com för utgående e-post.

Vad har du för epost-leverantör?

  • Medlem
  • 2010-07-19 14:37

Telia hänvisar till smtprelay1.telia.com om man inte använder Telias e-post. Jag som använder en annan mail kan inte använda "min" mailserver för utgående post. Däremot har jag autentisering med lösenord och använde rport 993 med SSL.

Ursprungligen av emsoli:

Hej!
Jag har letat och letat, hittat saker och testat. Utan resultat! Jag behöver hjälp!

Jag kan inte skicka mail, men ta emot. Jag har telia som leverantör men en egen domän med tillhörande mail.

Jag skulle behöva hjälp med vad jag ska skriva i alla fält. Nu har jag skrivit som följer:

Under fliken kontoinformation anger jag: smtprelay1.telia.com som servernamn
Under fliken avancerat har jag förvalda portar ikryssat, samt SSL och ingen autensiering.

Vad är fel?

Jag har provat att klicka i och ur det mesta.

Uppgiven!
/Emma

Hej Emma,

Servernamnet har du skrivit in rätt, d.v.s. smtprelay1.telia.com. Du ska sedan använda dig av port 25 (som är en förvald port i Mail), ingen SSL-kryptering och ingen autentisering - då ska det fungera.

Fortfarande problem? Ring vår Premiumsupport på 0771-500800 så kan vi fjärrstyra din dator för felsökning. Läs mer här.

Vänliga hälsningar,
Olle
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2010-07-26 15:21

Hej Telia!
Varför fungerar det bäst om jag använder de inställningar jag redovisar i inlägget före ert?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 16:02
Ursprungligen av Baron:

Hej Telia!
Varför fungerar det bäst om jag använder de inställningar jag redovisar i inlägget före ert?

För du fuskar och använder icke standardportar som Telia inte blockerar. Om din mailserver svarar på port 80 så kanske det inte är en bra idé att Telia spärrar det....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 15:30

Jag har port 110 aktiverad. Och APOP (Authenicated POP) igång, fungerar bra.
Har Telia som ISP, men mejlen på annat ställe.

  • Medlem
  • 2010-07-26 15:59
Ursprungligen av Konrad:

Jag har port 110 aktiverad. Och APOP (Authenicated POP) igång, fungerar bra.
Har Telia som ISP, men mejlen på annat ställe.

Ursprungligen av Baron:

Hej Telia!
Varför fungerar det bäst om jag använder de inställningar jag redovisar i inlägget före ert?

Visstja, har ju mailen annorstädes.

1
Bevaka tråden