Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar behörighet till TC efter krasch

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-23 15:00

Hej

Jag fick i samband med den senaste systemuppdateringen en krasch som gjorde att jag inte kom in i min min MacBook efter omstart. Detta löste sig dock ganska smidigt genom en ominstallation, och då jag hade en Time Machine-kopia så återställde jag helt enkelt min gamla profil. Allt fungerar fint (efter att jag dödade processen fontworker som helt sög ur CPU:n) men ett problem kvarstår, kommer inte åt min TC via TimeMachine.

Väljer jag min TC i TimeMachine med inställning "Åtkomst via TimeCapsule-lösenord" vald i Airport så får jag meddelande om att jag inte har tillräcklig behörighet. Kommer dock åt den trådlösa hårddisken via Finder utan problem. Om jag istället väljer "Åtkomst via konto" och skapar ett konto till min användare så fungerar TimeMachine-backup men då kommer jag inte åt Data-mappen på den trådlösa hårddisken..

Har testat Reparera skivbehörighet genom att mounta min gamla profils sparsebundle i Skivverktyget, dock utan framgång.

Några förslag på hur man kan gå till väga?

(Är en relativt ny Mac-användare så ha överseende)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-25 16:31

Kan tillägga att jag gjort frabriksåterställning på min TimeCapsule, även detta utan resultat.

Detta är texten som dyker upp då man försöker välja hårddisk för säkerhetskopiering:
"Du har inte tillräckliga behörigheter för läsning, skrivning och tillägg på den valda nätverkshårddisken för säkerhetskopiering.
Anslut som en annan användare eller kontakta nätverksadministratören."

Alla tips är uppskattade!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-25 23:07

Kringla-I och ändra behörighet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-26 00:29

Provat. På katalogen "Data" som är den enda som ligger på min TC ligger en användare, "everyone" upplagd helt utan behörigheter. Ändrar jag dessa till Läs och skriv till exempel så ser allt ut att gå bra, tills det att jag stänger Info-fönstret och öppnar det igen, då är det återigen "ingen åtkomst". Nya användare går ej att lägga till, får meddelande om att användaren inte existerar. Ny ägare-alternativet ger samma felmeddelande.

Har hittat en lösning som fungerar, men antagligen bör det inte behöva vara på det viset. Jag kan logga in som "admin" när jag vill nå filerna på TimeCapsule, och göra backuper med användarkonto, ett nytt sådant skapat via Airport.

Man tappar lite förtroende för den teknik som Apple förpackat, inte som att den här backuplösningen var den billigaste. Man borde kunna förvänta sig att saker och ting fungerar när alla komponenter har deras märke. Ironiskt nog felade allt ur när jag installerade deras egen systemuppdatering.

Om du har sparat lösenordet och användarnamnet i Nyckelhanteraren så prova att radera de därifrån. Det hjälpte mig en gång när jag hade problem med åtkomsten till min TC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-26 14:06

Tack för tipset, provade men tyvärr hjälpte det inte. Fler idéer?

1
Bevaka tråden