Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft 2 på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-07-23 12:58

Tänkte vara så fräck att starta en officiell starcraft 2 tråd här, om jag får? WoW-tråden är riktigt bra så det vore kul om den här också kunde ta fart och odlas

Först och främst lite fakta:

Starcraft 2 - Wings of liberty har release den 27:e juli!

Kan Starcraft 2 spelas på Mac:
JA!
(Som hittills alla blizzspel har gjort)

Systemkrav:
Mac Minimum System Requirements:
Mac® OS X 10.5.8, 10.6.2 or newer
Intel® Processor
NVIDIA® GeForce® 8600M GT or ATI Radeon® X1600 or better
12 GB available HD space
2 GB Ram
DVD-ROM drive
Broadband Internet connection
1024X720 minimum display resolution

Mac Recommended System Requirements:
Intel® Core 2 Duo processor
4 GB system RAM
NVIDIA® GeForce® 9600M GT or ATI Radeon® HD 4670 or better

Officiella sidor:
eu-battle.net starcraft 2
starcraft 2
Förbättra prestandan på din mac i Starcraft 2
Sticky tråd i battlenet forumet

Info om RealID
Battlenet om RealID

Senast redigerat 2010-08-04 10:33

jag är förbredd! har dragit ner installern till min nya MBP 13" som är på 7gb och hittas här:

Digital Purchasing - Information - Battle.net

klockan 10 den 27 kan man aktivera (köpa spelet) online och börja spela!

Har förhandsbokat det och hoppas det hinner komma på tisdag! Ska köra på en Macbook Pro från tidigt 2008, så systemkraven borde inte vara några problem.

  • Medlem
  • 2010-07-23 22:32

Ahhhrg, jag är så sugen på att köra från start, men jag får vänta! Tack för länken där till download. Min gamla imac utan intel får väl vara utan en installation, men den nya lär klara detta fint!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-25 16:01

Jag har en fråga, jag är ny inom mac, men har hört att spela spel på macarna är inte dent bästa man kan göra. och jag är ochså ganska sugen på att köpa Starcraft 2 men kommer det att flyta på utan problem? hade tänkt beställa den nya iMac när den kommer men vill gärna veta hur det är att spela på en Mac.

Jag har spelat Starcrat 2 betan och det fungerar alldeles lysande på min MBP 15" 2,4 Ghz maskin.
Blizzard gör inte som många andra att porta spelet till Mac utan skriver programmet direkt för Macen.
Vilket borgar för en bättre spelupplevelse.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-25 19:14

Man får även upp en liten inforuta i spelet när det hände rmycket på skärmen om datorn inte riktigt orkar med, som föreslår att man skall kolla på inställningar och upplösning för att motverka lagg pga hårdvaran inte orkar med.
Som Hedman har jag spelat betan och det har fungerat ypperligt bra hitils.
Jag har en CE på g

Jag har ett grafikkort som heter "ATI Radeon HD 4850" är det plus eller minus det som räknas som kravet?

Saxat ur "om den här datorn":

Styrkretsmodell: ATI Radeon HD 4850
Typ: Grafikprocessor
Buss: PCIe
PCIe-bandbredd: x16
VRAM (totalt): 512 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)

Räcker det till eller?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har ett grafikkort som heter "ATI Radeon HD 4850" är det plus eller minus det som räknas som kravet?

Saxat ur "om den här datorn":

Styrkretsmodell: ATI Radeon HD 4850
Typ: Grafikprocessor
Buss: PCIe
PCIe-bandbredd: x16
VRAM (totalt): 512 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)

Räcker det till eller?

räcker utan problem, ATIs bästa medium kort förra året.

  • Medlem
  • 2010-07-25 21:14

Låter som vi har samma dator då! En iMac
Och ja, jag tror det ska funka alldeles utmärkt! Jag har 4gb ram. 2,93ghz intel core 2 duo. Känns som den klarar en del.

Ursprungligen av Ziggy:

Låter som vi har samma dator då! En iMac
Och ja, jag tror det ska funka alldeles utmärkt! Jag har 4gb ram. 2,93ghz intel core 2 duo. Känns som den klarar en del.

Jag har 8GB i5 (1 CPU, 4 cores), vore ju fasen om det inte skulle funka.

men finns det inget lättare sätt än att skapa ett konto på ngn spel-community.
Orka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 09:57

nån som vet vad en digital kopia kostar? hitar inget pris på battle.net.
bekvämt med digital kopia, men om det är mycket dyrare än lägsta priset på en fysisk man kan hitta känns det lite onödigt...
389 på Pccity med fri frakt...

Någon som ska gå på Webhallens event ikväll?
WEBHALLEN.com - Starcraft 2

  • Medlem
  • 2010-07-26 17:10

Försökte själv hitta vad den digitala kopian skulle kosta men hittar inget. Gillar att man kan ladda ner istället för skiva, fast ibland kan det ju ta tid...

Tyvärr blir det inge webhallen, är bortrest. Hade varit kul annars

Ni som kört betan, är det så bra som man hoppas?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-26 22:23

Nu går det att installera digital download-versionen!
Edit: Installerat & klart, bara att invänta boxen så att man kan knyta spelet till sitt battle.net-konto

Senast redigerat 2010-07-26 22:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 22:54
Ursprungligen av Drakfot:

Nu går det att installera digital download-versionen!
Edit: Installerat & klart, bara att invänta boxen så att man kan knyta spelet till sitt battle.net-konto

installera digital kopia.. och invänta boxen. vad menar du?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-26 22:58
Ursprungligen av martenj:

installera digital kopia.. och invänta boxen. vad menar du?

Man kan ladda ner installern digitalt för att spara tid, så att det är installerat och klart när man får boxen, som i sig har serienyckeln för själva spelet. Försöker man starta det utan att ha knutit ett spel till sitt battle.net-konto så säger den bara att det inte finns något SCII-spel associerat med det kontot.

Lite wow-upplägg då eller?
Pröjsa månadskostnad alltså ?

Vad blir det i månan?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-26 23:23
Ursprungligen av Goflorp:

Lite wow-upplägg då eller?
Pröjsa månadskostnad alltså ?

Vad blir det i månan?

Ingen månadskostnad, battle.net-konto används för att spela mot annat folk via internet, ladder games osv. Inget mer vad jag vet
Samt, man kan använda det för att hitta sina vänner, så man kan spela tillsammans mot datorn, mot varandra osv.

Nu blev jag positivt överraskad.

Gött.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-27 13:09

Precis installerat det, men är på jobbet så kan inte spela än :/
Var på mediamarkt o köpte det för 299, riktigt fynd jämfört med ockerpriset på battle.net, såg att någon frågade efter det, 59,99€.

Ursprungligen av Json_81:

Precis installerat det, men är på jobbet så kan inte spela än :/
Var på mediamarkt o köpte det för 299, riktigt fynd jämfört med ockerpriset på battle.net, såg att någon frågade efter det, 59,99€.

Det är skamligt att kalla 59,99 för Starcraft ocker, skäms!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-27 14:44
Ursprungligen av akerstrom:

Det är skamligt att kalla 59,99 för Starcraft ocker, skäms!

Haha, du har en poäng
Men fortfarande rätt sjukt att en nedladdning kostar dubbelt så mycket som att köpa det i butik.
Kunde inte hålla mig btw och testade första kampanj-banan, riktigt trevligt.

Medium-inställningar på min MB (med 320m grafikkort) flöt ganska bra. Hackade till nån gång ibland bara.

  • Medlem
  • 2010-07-31 14:07
Ursprungligen av Json_81:

Precis installerat det, men är på jobbet så kan inte spela än :/
Var på mediamarkt o köpte det för 299, riktigt fynd jämfört med ockerpriset på battle.net, såg att någon frågade efter det, 59,99€.

299kr! Bra pris, ska kanske dra mig iväg och inhandla det i dagarna då. 388kr verkade va det billigaste annars, enligt prisjakt.

Lite oroande med dessa rapporter om hackande och inte helt klockren mac-version. Tänker inte installera windows på burken. Inte än i alla fall. Får väl testa att köra först och se vad som händer.

Ska även läsa igenom lite mer trådar nu när spelet är släppt, alltid bra med lite info

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-01 09:50
Ursprungligen av Ziggy:

299kr! Bra pris, ska kanske dra mig iväg och inhandla det i dagarna då. 388kr verkade va det billigaste annars, enligt prisjakt.

Lite oroande med dessa rapporter om hackande och inte helt klockren mac-version. Tänker inte installera windows på burken. Inte än i alla fall. Får väl testa att köra först och se vad som händer.

Ska även läsa igenom lite mer trådar nu när spelet är släppt, alltid bra med lite info

289:- på Media Markt här i Uppsala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 20:37

Jag har en Macbook (den senaste aluminiummodellen innan alla dessa blev omdöpta till MacBook Pro) med ett grafikkort som heter 9400m. Jag är dock osäker på om detta faller innanför systemkravet för Starcraft 2. Någon som kan säga något om detta?

Ursprungligen av Pluffo:

Jag har en Macbook (den senaste aluminiummodellen innan alla dessa blev omdöpta till MacBook Pro) med ett grafikkort som heter 9400m. Jag är dock osäker på om detta faller innanför systemkravet för Starcraft 2. Någon som kan säga något om detta?

TJa jag har en macbook pro mid 2009 så har samma grafikkort som du har. Spelet fungerar bra med allt på low och några grejor på medium. Det som äter mest kraft är definitivt shaders, och det är också det som gör störst skillnad för det visuella. Med allt på low ser spelet sämre ut än Wc 3 vilket ju är förbannat tråkigt. Dock ska os x version har sanslöst dålig prestanda så om man orkar är det nog en bra ide att köra lite dual boot till xp/win 7.
Om du kör os x rekommenderar jag inte att du köper spelet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 15:58
Ursprungligen av ViktorN:

TJa jag har en macbook pro mid 2009 så har samma grafikkort som du har. Spelet fungerar bra med allt på low och några grejor på medium. Det som äter mest kraft är definitivt shaders, och det är också det som gör störst skillnad för det visuella. Med allt på low ser spelet sämre ut än Wc 3 vilket ju är förbannat tråkigt. Dock ska os x version har sanslöst dålig prestanda så om man orkar är det nog en bra ide att köra lite dual boot till xp/win 7.
Om du kör os x rekommenderar jag inte att du köper spelet.

Tack så mycket för svaret!

Jag kör OS X och har ingen lust att börja mecka med windowsinstallationer och ha mig, speciellt om jag inte på förhand vet att det kommer att fungera, så jag avstår då

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-27 22:53

Jag sitter med en "Ful macpro", en 2006 med 4870 kortet (som enligt apple inte ska funka med 1.1'an...). Köpte spelet för ett par timmar sen och har lirat en stund. Får rätt sköna flashbacks

Hur som. På min dumburk så "laggar" det lite. Har visserligen allt på max och spelar i 1920*1200 men känns som om grafikkortet inte pallar med det. Jag är en riktigt grafiknörd så jag kommer inte sänka upplösningen för att det hackar lite.

Vad jag blev mäktigt förvånad över var faktum att spelet använde sig utav 2gb ram och maxade 2 av 4 cpu'er! Använder dagens spel så mycket?

Ursprungligen av Kenneth M:

Jag sitter med en "Ful macpro", en 2006 med 4870 kortet (som enligt apple inte ska funka med 1.1'an...). Köpte spelet för ett par timmar sen och har lirat en stund. Får rätt sköna flashbacks

Hur som. På min dumburk så "laggar" det lite. Har visserligen allt på max och spelar i 1920*1200 men känns som om grafikkortet inte pallar med det.

Tack Kenneth för rapporten. Då vet jag vad jag har att förvänta mig. Jag har samma uppsättning.

Bevaka tråden