Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 i händerna på 99mac

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-06 05:43
Ursprungligen av Mattias Malm:

Finns det någon möjlighet att filma i 25 fps, eller är det endast 30 fps som gäller?

Jag har sökt ett svar på frågan men inte hittat något än. Det vore tragiskt om det, vilket jag befarar, inte går att filma med europeisk standard utan bara amerikansk…

Verkligen, tragiskt*. Det finns inget sätt att ändra fps för videokameran i Settings. Såvida det inte ligger implicit när du väljer land. Och det är, vad jag förstår, ett problem för PAL system, dvs 50Hz-tv och hembrända DVD videos. Datorer i Europa kan däremot visa 25 fps lika gärna som 30.
Nån på 99.se som är bra på mobilkameradesign? Det känns som om framerate i högsta grad borde vara mjukvarukontrollerbart. Det kanske kommer...

--
*In other news, ett halvdussin dog i nån tågolycka, bomber i Afghanistan och Irak dödade fem personer vardera -fyra av dem barn- och i Mexikanska gulfen sprutar det ut tiotusentals tunnor olja per dygn. Tragiskt var ordet, sa Bull.

Jag tror Apple skiter i att ge oss 25 fps - trots att stötte delen av världen kör det och INTE USA&/Japanska 30 fps. Men jag hoppas på apps som fixar biffen. Jag vet dock inte hur djupt apps får peta (man måste peta på CCU/CMOS render rate)...och är inte säker. Canon skickade ju ut en ny firmware till sina DSLR så att dom kan filma 25 fps - detta efter en storm av missnöje. Något sådant missnöje lär det inte bli om Iphone4 och dess fps - datorer lirar ju vad som helst och dom flesta (sådana som jag) har inga planer på att ta materialet utanför en dator eller blanda det med annat material som är 25 fps.
Vi får se...jag hoppas men är skeptisk. Det kanske dröjer 1-2 år om det sker.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Finns det någon möjlighet att filma i 25 fps, eller är det endast 30 fps som gäller?

Jag har sökt ett svar på frågan men inte hittat något än. Det vore tragiskt om det, vilket jag befarar, inte går att filma med europeisk standard utan bara amerikansk…

Tack på förhand
Mattias

Ni får mer än gärna ta lite bilder där blixten används och sen jämföra dem med bilder som 3Gs:en tar i samma belysning.

Måste väl finnas en uppsjö konverterare för att snabbt få film från 30 fps till 25?

Ursprungligen av creability:

Måste väl finnas en uppsjö konverterare för att snabbt få film från 30 fps till 25?

Tyvärr fungerar det sällan speciellt bra att konvertera från 30 till 25 fps. Resultatet brukar kännas ryckigt. Om det med gott resultat ska kunna visas på en vanlig TV i europa bör det spelas in i 25 fps. Att 30 är fler än 25 fps betyder tyvärr inte att det "räcker till" även till 25 fps. Det vore som att köpa en tröja i storlek XL fast man är en M. Det blir inte så snyggt helt enkelt...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Tyvärr fungerar det sällan speciellt bra att konvertera från 30 till 25 fps. Resultatet brukar kännas ryckigt. Om det med gott resultat ska kunna visas på en vanlig TV i europa bör det spelas in i 25 fps. Att 30 är fler än 25 fps betyder tyvärr inte att det "räcker till" även till 25 fps. Det vore som att köpa en tröja i storlek XL fast man är en M. Det blir inte så snyggt helt enkelt...

Fast klarar inte de flesta moderna HD-Ready och FullHD flat-TV av idag att köra både 25fps och 30fps....?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Fast klarar inte de flesta moderna HD-Ready och FullHD flat-TV av idag att köra både 25fps och 30fps….?

Naturligtvis klarar min TV alla möjliga signaler, men min signalkälla är en AppleTV som dessvärre inte ändrar signaltyp beroende på material som spelas upp. Eftersom det mesta filmmaterialet (DVD-ripar och hemvideos) är i 25 fps har jag ställt in AppleTV på 720p25. När man spelar upp material med 30 fps blir det lite ryckigt vilket jag tycker är störande.

Därför vore det bra om iPhone kunde spela in i 25 fps. Om alla skickar in det som förslag till Apple kanske något händer...

Vad är det för skillnad på den här tråden och den här:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278783-traden-foer-oss-har-iphone-4-a.html

Kan man inte slå ihop dom?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 09:16
Ursprungligen av jurassic579:

Vad är det för skillnad på den här tråden och den här:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278783-traden-foer-oss-har-iphone-4-a.html

Kan man inte slå ihop dom?

Den andra tråden så diskuterar de som fått sina iPhone 4 rent allmänt om luren. Den här tråden är en nyhetstråd om 99.se första hands-on med iPhone 4.

En liten test av kameran vid nedsatt belysning kanske? Duger LED-"blixten" till något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-06 15:05

Klarar din bildvisare 60Hz, vilket många gör idag, så är det nemas problemas...dock är det ju som tidigare sagt en frekvens som främst används i de förenta staterna.

Allting är relativt. Jag köpte en 50" Sony backprojection TV för fem år sedan. De tre LCD-plattorna har ett inbyggda fabrikationsfel som dyker upp efter ca 5 år - en stor gul blaffa samt hundratals små blå prickar!

O.K., Sony reparerat TV´n för 900 Euro! Istället lade jag till 59 Euro och fick senaste Panasonic-modellen - jag skulle vara tacksam för en iPhone 4 - med eller utan dödsgrepp.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2010-07-08 20:24

Ursäkta frågan men vart kan man köpa det där macbook stället i bilden ovan?

Ursprungligen av flygarn:

Ursäkta frågan men vart kan man köpa det där macbook stället i bilden ovan?

Lite OT, men det är ett BookArc.

Jag har ett testönskemål: Dödsgreppet - om man har ett skin (vilket man ju kanske vill), försvinner problemet då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-07-09 09:49
Ursprungligen av ninjamac:

Jag har ett testönskemål: Dödsgreppet - om man har ett skin (vilket man ju kanske vill), försvinner problemet då?

Jag använder Apples sk. Bumper och har inga problem med mottagningen längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-09 09:54
Ursprungligen av Mixen1:

Jag använder Apples sk. Bumper och har inga problem med mottagningen längre.

Fan! Jobbigt att behöva ha en foppa-toffla på sin iPhone.

Är det någon som tror att Apple kan modifiera hårdvaran för att fixa strulet på riktigt innan de satsar på iPhone 5?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 16:52
Ursprungligen av ibish:

Fan! Jobbigt att behöva ha en foppa-toffla på sin iPhone.

Är det någon som tror att Apple kan modifiera hårdvaran för att fixa strulet på riktigt innan de satsar på iPhone 5?

Helt omöjligt att veta.

Ursprungligen av Mixen1:

Jag använder Apples sk. Bumper och har inga problem med mottagningen längre.

Frågan är, om du verkligen hade problem med mottagningen utan Bumpern, eller om det mest bara var så att du då kunde framkalla fenomenet om du ville?

För det är väl inte så illa att man utan bumper går runt utan mottagning mest hela tiden bara för att man ev. kommer åt denna antennskarv?

Dr Tinnitus

Nyfiken fråga, även när man tar dödsgreppet har man då sämre täckning än 3Gs?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-09 12:20
Ursprungligen av thomas.sweden:

Nyfiken fråga, även när man tar dödsgreppet har man då sämre täckning än 3Gs?

Har för mig att samtalskvaliteten ska vara bättre trots låga staplar. Däremot har de testat att datatrafiken sjunker på riktigt, beroende på om du håller fingrarna i styr eller inte.

Vore roligt om det var det Steve råkade ut för när han inte kom in på nätet under keynote.

Ursprungligen av ibish;:

Har för mig att samtalskvaliteten ska vara bättre trots låga staplar. Däremot har de testat att datatrafiken sjunker på riktigt, beroende på om du håller fingrarna i styr eller inte.

Vore roligt om det var det Steve råkade ut för när han inte kom in på nätet under keynote.

Fast han körde wlan - inte umts.

YouTube - What about this

Samma skit på min jobb mobil NOKIA SÅ KÖP INTE NOKIA DET ÄR FEL I DESIGNEN.... duh

OT: Det där med 25fps eller 30fps Europa kontra USA.

Jag kan säga så här: PAL 625 linjer (i verkligheten ca. 575 linjer) 50Hz
NTSC: 525 Linjer (i verkligheten ca 480 linjer) 60Hz.
NTSC: Sämre färgåtergivning
PAL: Bättre färgåtergivning och man har lyckats råda bot på NTSC:s största inbyggda problem - nyansfel.

Du märker ingen skillnad om bilden har 60Hz eller 50Hz upplösning.

Det går bra att starta en ny diskussion om detta ämne.

ONT:
Jag har inte fingrat på iPhone 4 än och jag väntar med att skaffa en ny mobil tills min 3GS är slut och abonnemanget har löpt ut om mindre än ett år. Dock tycker jag min 3GS blev lite mer "lynnig" med iOS4 i. Jag får se om den blir bättre med 4.0.1 i. Den ligger på uppdatering just nu. Frågan är om Iphone 4 fortfarande är aktuell nästa höst? Kanske en iPhone 5 ligger i startgroparna då?

Min förra SE K810i höll i prick två år innan den bokstavligen började falla i bitar.

Någon sa att mottagningen har blivit sämre sen mobiltelefonerna fick inbyggda antenner. Att montera en extern antenn på iPhone 4 ser inte jag som ens något tänkbart alternativ. Praktiskt kontra utseende.

4.0.1 ändrar bara staplarna. Förvänta dig ingen större förändring i beteendet.

Iofs så är mottagningen med inre antenner generellt sett sämre än med yttre men den kan vara tillräckligt bra med en inre antenn. Dessutom så har det hänt mycket på fronten med hur man hanterar störare och andra orosmoment så det kan mycket väl vara så att dagens telefoner med inre antenner är bättre än de gamla med yttre.
(med avseende på mottagningskänslighet)

upplever alltid 24/25 bilder i sekunden som hackigt så jag ser gärna att de la till möjligheten att filma i 60 i framtiden.

Zimmerman har flera ggr varit inne på skillnaden mellan 25fps och 30fps.

Usa har sina system baserade på 60Hz, då funkar det med 30Hz uppdatering av framerate.

Här i Europa kör vi 50Hz och vi funkar då med 25Hz på bilduppdateringen.

Skall man konvertera där emellan blir det svårt och aldrig bra.

30Hz är helt ok om man skall spela upp det i datorn och jobba med det där.
Så fort du kommer in i en produktionskedja för TV så skiter det sig, rejält.

Det räcker med att filma i 30fps och göra om det till en DVD-Video och spela upp på TV'n, plötsligt ser man det där att det inte rör sig jämnt, att det hackar mm.

Älskar (älskade) min iPhone 4 tills jag tappade den nu är den inne på lagning och hoppas få tillbaka den under nästa vecka.

Bevaka tråden