Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för automatik

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, migrerade nyligen till MAC från PC. På PCn hade jag köpt ett program som heter xstarter (Automate your PC by task scheduler or events with xStarter) där jag kunde "scripta" grafiskt för att göra massa saker.

Vet någon om det finns något liknande till mac? Jag vill tex att programmet ska kunna hålla koll på en textfil, om den ändras så ska en åtgärd utföras.

MVH
yabbah

Apple - Mac OS X - Automator

Apple - Mac OS X - AppleScript

Ursprungligen av yabbah:

Hej, migrerade nyligen till MAC från PC.

Och ett litet tips till nybliven Mac-användare: Skriv Mac, inte MAC.

Mac = förkortning för Macintosh
MAC = Media Access Control

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apple - Mac OS X - Automator

Apple - Mac OS X - AppleScript

Och ett litet tips till nybliven Mac-användare: Skriv Mac, inte MAC.

Mac = förkortning för Macintosh
MAC = Media Access Control

Tack, jag kikade litegrann på Automator, men hittade ingen funktion där för att kontrollera en specifik fil och utföra något när filen ändras. Men jag kanske bara är dålig på att leta. Man är ju lite småförvirrad såhär i början, man är ju så inbränd på Windows, men det är aldrig för sent att migrera.

Ska tänka på att skriva Mac i fortsättningen.

MVH
Niklas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-25 17:58

Quick Keys tycker jag är helt underbart att använda.
Startly - QuicKeys4 for Mac OS X

Ursprungligen av Gunnar B:

Quick Keys tycker jag är helt underbart att använda.
Startly - QuicKeys4 for Mac OS X

Tack, säkert ett kanonprogram. Men tror inte det gör vad jag vill.
Men tusen tack iaf. Ska ändå kolla på det, verkar ha en del sköna funktioner.

//yabbah

Då vill du nog också titta på folder actions. Man kan t. ex. köra ett script automatiskt om man lägger en fil i en viss katalog. Jag tror dock inte att det kan hålla koll på om filer förändras, det borde man kunna fixa ganska enkelt med kqueue annars.

Missa inte heller att du också har hela floran med scriptspråk till hands. Perl, Ruby, diverse skal o.s.v.

Ursprungligen av Marcus K:

Missa inte heller att du också har hela floran med scriptspråk till hands. Perl, Ruby, diverse skal o.s.v.

Du har så rätt, fördelen med xstarter (som jag använde i windows) var att man inte var tvungen att kunna något programmeringsspråk. Men jag får väl ta å lära mig Perl, ska vara ganska lätt sägs det.

//yabbah

1
Bevaka tråden