Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde FCE>LiveType eller tvärtom?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat lite på funktionen kring LiveType, har själv hittills använt den för att göra intron, animerade textfunktioner som egna filmklipp och sedan importerat dessa in i min timeline i FCE.
Men i FCE så finns tillägget på Export att exportera till LiveType, vad använder man LiveType till mer vad jag gör? Kanske finns enklare sätt att arbeta med projektet som jag inte klurat ut.

Sen har jag en undran, om FCE ska vara ett enklare "proffs" program. Varför har de övergångar och effekter som liknar en rumänsk porrfilm? Ni som sysslar med video på ständig basis, hur gör ni era övergångar mellan scener och klipp?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 16:52

99.8% raka klipp skulle jag säga. En och annan crossdissolve. Annars är det egenmeckade med animerade alphor (kort och gott svart vita animationer där allt som är svart i bild blir till nästa klipps bild) oldschool sättet att göra dissolver. Mer jobb men du får det exakt som Du vill ha det!

Om du har alternativet att skicka till livetype så kan du välja klippet du vill ha texten på och skicka dit = du kommer ha videomaterialet som bakgrund i livetype så att du kan positionera texten bättre.

Ps. Skriver på en iphone så finns det 100 stavfel och konstigheter i posten så är det därför!

Proffs kör bara raka klipp och dissolve.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-08-02 12:51

Jag använder faktiskt push ibland

Ang Live type, jag har nyss gått över till FC studio och kollade lite om Live type, är det något som är värt att skaffa? Har grejat med grafik och texter i Motion nu och tycker att det funkar ganska bra.

Confession: Jag använde star i en trailer
Jag har kört med FCS sedan tidernas begynnelse och aldrig någonsin använt LiveType. Det finns väl inte ens med i senaste FCS? Det är väl liksom implementerat (typerna etc) i Motion numera?

Ursprungligen av odlarn:

Jag använder faktiskt push ibland

Ang Live type, jag har nyss gått över till FC studio och kollade lite om Live type, är det något som är värt att skaffa? Har grejat med grafik och texter i Motion nu och tycker att det funkar ganska bra.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-08-02 14:48

Ah, jag tänkte nästan att det var så, läste lite på nätet och LiveType dök upp titt som tätt, det var därför jag blev lite fundersam.

1
Bevaka tråden