Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Power Mac nu eller vänta till efter WWDC ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis ringde mig idag och ville ha lite köpråd på en ny Power Mac. Jag tror att han hade tänkt köpa ingångsmodellen (1 GHz, för ca 16000:-).

Jag vet ju själv att med all hype kring 970:an så skulle jag nog vänta till efter WWDC och se vad som händer då. Risken finns ju att det kommer nya grejer.

Känns ju lite surt att köpa nu, och så kommer det snabbare till ungefär samma pris ett tag senare.

Min kompis kommer nog mest hålla på med musik, tror att han kommer köra Logic eller Protools med mixerbord och sånt. Finns det något speciellt som man behöver tänka på med tanke på detta ?

/henrik

  • Medlem
  • 2003-05-27 12:15

Enligt stadiga rykten finns det nya modeller av Mac (kanske inte just PPC970, men PB 15") som bara ligger och väntar på att de gamla ska sälja slut. Någon måste köpa dem, och Macoteket, t ex, har ju gjort lite prisjusteringar.

Självklart är det bra at tajma sitt köp med ett nysläpp, men man kan ju inte gå och vänta hur länge som helst.

Risken finns naturligtvis att 1GHz modellen, som inte är SÅ vass ens idag, inte är så het om ett år.

Min gissning är att Jobs kommer att visa en prototyp på WWDC. Dvs, inga nya maskiner kommer att gå att köpa. Jag tror att när dom nya maskinerna kommer så tror jag dom kommer att vara rätt dyra. Samtidigt kommer priset på äldre maskiner att justeras ner. Jag själv har vid ett par tillfällen köpt "förra årets värsting" i samband med en nylansering.

Långsiktigt sjunker priset, självklart. Det enda man som kund kanske kan försöka göra är att köpa en maskin precis efter en prissänkning. I värsta fall är en PowerMac-prissänkning 4-5 månader bort.

Det kan vara så att Apple måste sänka priset på sina befintliga Macar bara genom att Apple visar en prototyp. Eftersom alla i annat fall väntar på dom nya maskinerna.

Så, för att sammanfatta. Jag vet ingenting säkert

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
En kompis ringde mig idag och ville ha lite köpråd på en ny Power Mac. Jag tror att han hade tänkt köpa ingångsmodellen (1 GHz, för ca 16000:-).

Jag vet ju själv att med all hype kring 970:an så skulle jag nog vänta till efter WWDC och se vad som händer då. Risken finns ju att det kommer nya grejer.

/henrik

Stadiga rykten gör gällande att det står pallar med färdigpackade nya powermacar som kommer att släppas vid WWDC. Ett skäl för att vänta är inte bara nya processorer utan också ljudbrus. Eftersom din polare ska jobba med ljud så tycker jag dagens macar låter för mycket. Efter att ha hittat nedanstående citat från www.g4noise.com hemsida så kan man ju hoppas på att de nya powermacarna inte brusar lika mycket.

"Acoustical noise is becoming an increasingly important concern to computer users. It affects user comfort and performance, and it may become disruptive and annoying to the user or others in the work environment. For these reasons, Apple is concerned and designs our products to generate acoustical noise levels as low as possible."

- Apple Computer re Power Mac G4 Environmental Attributes

1
Bevaka tråden