Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är i stort sett alla portar stängda?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-07-24 18:23

Jag vill använda programmet soulseek. Det kräver att port 2234 är öppen. Jag har stängt av firewallen i wifiroutern samt littlesnitch i OSX. Men endå är porten stängd, jag kan pröva att knappa in nästan vilket portnummer som helst på denna sida

Soulseek Port Test

och får alltid svaret att den är blockerad.. Varför?? Hur?? Vad ska jag göra för att öppna dom?

Du måste förmodligen göra en portforward i din router.

När trafik utifrån anropar en viss port på ditt publika IP-nummer kommer ju trafiken till din router. Om inte din router vet till vilket lokalt IP den ska skicka vidare trafiken till tar det stopp i routern och porten verkar stängd.

Du måste alltså se till att port 2234 i din router pekar vidare till port 2234 på din dators interna IP-nummer.

Anslut till din router med kabel, och webläsare, logga in på den. Det brukar vara en 169-adress.
Administration, leta efter "ports".

Hur du gör står i din manual till Router.

BTW, vad är Soulseek ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-24 20:17
Ursprungligen av Goflorp:

BTW, vad är Soulseek ?

Goflorp? Aldrig googlat?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-24 22:01

Gå in på PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model sedan letar du upp din router, sen när du valt vilken du ha kommer det upp en ny sida där ser du en lång lista där hittar du soulseek förhoppningsvis men eftersom du redan vet porten kan du klicka på vilken som så kommer det en guide fram för just din router om hur du öppnar portar och istället för ta den som står skriver du in "2234" som du skrev i ditt inlägg!

Ursprungligen av frazze:

Goflorp? Aldrig googlat?

Gjorde det sen, upptäckte ett fildelarprogram, fast "låt hjärtat va med" ungefär.
Lät kul.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-25 23:14
Ursprungligen av Goflorp:

Anslut till din router med kabel, och webläsare, logga in på den. Det brukar vara en 169-adress.
Administration, leta efter "ports".

Hur du gör står i din manual till Router.

BTW, vad är Soulseek ?

Brukar väl vara en 192.168-adress.

Ursprungligen av kenjon:

Brukar väl vara en 192.168-adress.

Du har helt rätt. 169 är väl "egentilldelad" adress om det går fel.

Har raderat fem offtopic-inlägg. Håll er till ämnet.

/Mod

Det är väl som alltid.

Ett bra initiativ, det finns en fin tanke bakom. Säkert hundratals människor som lever upp och respekterar allt, fildelar egna verk osv.

... Sedan kommer "öööööhhh!!!!"-gänget. Några tusen som förmodligen lägger upp Hollywood-bråte och porr...

Lite som att göra en site med konstnärligt naket och efter tre månader är det bara folk som fotograferar sitt egte anus som lägger upp bilder...

All sån här utveckling tycker jag följer det mönstret. har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-25 17:59

Om programmet hade stött uPnP och din router stödjer det (Det gör typ alla routrar) hade du inte behövt högra något alls. Välj ett bättre fildelningsprogram istället

  • Medlem
  • 2010-08-03 22:24

Tack för svar. Jag glömde helt enkelt bort att jag lagt ut frågan här. Jag googlade efter info om hur man öppnade upp en port, loggade in på routern. Gjorde som man skulle.. Rebootade routern.. Ingen förändring.. Djup suck..
Sen en eller ett par dagar senare så bara funkade programmet helt plötsligt. Och på soulseekporttest sidan fick jag grönt ljus. Tjoho! Jag var mäkta glad. Nu skulle jag dela musik med min vän från sibiren igen.

Jag tänkte att routern hade hoppat igång på riktigt efter ändringen. Nu skulle jag aldrig mer pilla på routerkonfigurationen var min filosofi - if it aint broken dont fix it.

Sen 2 dar senare, så funkar inte soulseek programmet.. !!!!!! Fast jag inte gjort någon ändring i min macbook vad jag kan minnas - och absolut inte ändrat i routern. Portinställningen ligger kvar där.

Jag blir helt jäkla dator-ställd.. Så otroligt slumpmässigt!! Vad kan felet vara? Jag kan verkligen inte förstå.

Om du har talat om för routern att trafik som kommer in på en viss port ska slussas vidare till samma port på ett visst internt IP-nummer, då gäller det att du behåller det interna IP-numret hela tiden.

Det kan vara så att du fördelar IP-adresser internt med DHCP. Det innebär att du rent tekniskt kan få olika IP-nummer från gång till gång.

Om du har bytt IP-nummer sedan du ställde in routern kanske den försöker slussa trafiken vidare till ett IP-nummer du inte har längre.

Men det kan så klart bero på något annat också.
Hade du haft en AirPort basstation hade jag kunnat berätta hur du dedikerar ett visst IP-nummer till ditt nätverkskort (MAC-adress), så att du alltid får samma IP-nummer av DHCP-servern i routern.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-05 01:02
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

så att du alltid får samma IP-nummer av DHCP-servern i routern.

Det är faktiskt ovanligt att du får en ny intern IP adress tilldelad om du sitter på samma mac adress. Naturligtvis kan det vara så i det här fallet, men det hör till ovanligheterna enligt mina egna erfarenheter.

1
Bevaka tråden