Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet laddas inte

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2009-08-15 20:44

Hej,

Har en Intel MacBook som har 2 år på nacken. Till min fasa så har mitt batteri plötsligt lagt av. Datorn har varit urladdad och oanvänd under kanske 1 mån. Innan dess fungerade batteriet utmärkt med ca 2,5h batteritid.

Kollar jag på Batteriinformationen upp till höger på skärmen står det "Batteri laddas inte".

Så fort jag drar ur nätadaptern stängs datorn av.

På nedanståede support tråd står det att om batteriet varit urladdad bör det komma upp ett rött kryss över batterisymbolen. Men det är inget rött kryss där.
http://support.apple.com/kb/HT1119?viewlocale=sv_SE

Vad kan ha hänt?

Det lyser inga lampor på batteriet under dator.

Mycket tacksam för hjälp.

Börja med att ta ur batteriet. Lägg det brevid.
Vänd på datorn igen.

Tryck in startknappen i femton sekunder.

Sätt tillbaka batteriet, stoppa i strömkabeln och starta.

Du har nu gjort "reset System management Controller" på maskinen.
SMC har hand om en massa i din dator, bland annat att batteriet laddas etc.

Det KAN också vara så att om du använt batteriet mkt litet. Du har "alltid" kört
med sladden i så kan du ha "slitit ut" batteriet genom att det inte har fått jobba?!

Låter helflängt men det vanligaste är faktiskt att batteriet lägger av efter ett par år för att det använts för dåligt (elektrisk rakapparat som ligger i lådan, batteridriven skruvdragare etc).

För att SKÖTA ditt batteri, låt datorn köra på batteri kasnke en gång i månaden tills batteriet är tomt.
ladda det sen.

batteriet KAN också ha en skada som gör att en eller flera celler i det inte fungerar.
Detta syns då inte på laddningsmätaren (som visar spänning), när sedan datorn går på batteriet förbrukar den STRÖM ( som då bara finns i kanske EN av sex celler), poff! datorn slocknar nästan direkt...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-23 20:17
Ursprungligen av Goflorp:

Börja med att ta ur batteriet. Lägg det brevid.
Vänd på datorn igen.

Tryck in startknappen i femton sekunder.

Sätt tillbaka batteriet, stoppa i strömkabeln och starta.

Om batteriet inte svarar, hur återställs datorn utan ström?
Är det en mekanisk manöver?

Ursprungligen av knappen:

Om batteriet inte svarar, hur återställs datorn utan ström?
Är det en mekanisk manöver?

Det sitter ngn kondensator eller liknande i burken som tar sista unset och resettar ngn kretsSystem Management Controller. Alternativt är det att man låter strömmen "blöda" till jord och när det genom att man håller inne startknappen då går mot noll så tappar SMC minnet... fan vet, men det fungerar iaf.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-26 13:43

Det var batteriet som var dött. Nytt batteri, och datorn är som ny.

Ursprungligen av knappen:

Det var batteriet som var dött. Nytt batteri, och datorn är som ny.

Skönt.
Synd på sura pengi för nytt batteri.. men ändå.

Slutet gott allting gott!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-22 22:12
Ursprungligen av Goflorp:

Börja med att ta ur batteriet. Lägg det brevid.
Vänd på datorn igen.

Tryck in startknappen i femton sekunder.

Sätt tillbaka batteriet, stoppa i strömkabeln och starta.

Du har nu gjort "reset System management Controller" på maskinen.
SMC har hand om en massa i din dator, bland annat att batteriet laddas etc.

Det KAN också vara så att om du använt batteriet mkt litet. Du har "alltid" kört
med sladden i så kan du ha "slitit ut" batteriet genom att det inte har fått jobba?!

Låter helflängt men det vanligaste är faktiskt att batteriet lägger av efter ett par år för att det använts för dåligt (elektrisk rakapparat som ligger i lådan, batteridriven skruvdragare etc).

För att SKÖTA ditt batteri, låt datorn köra på batteri kasnke en gång i månaden tills batteriet är tomt.
ladda det sen.

batteriet KAN också ha en skada som gör att en eller flera celler i det inte fungerar.
Detta syns då inte på laddningsmätaren (som visar spänning), när sedan datorn går på batteriet förbrukar den STRÖM ( som då bara finns i kanske EN av sex celler), poff! datorn slocknar nästan direkt...

Vad sjukt, det där "reset System management Controller" funkade. Var en knapptryckning från att köpa nytt batteri. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-23 20:16
Ursprungligen av xula:

Hej,

Har en Intel MacBook som har 2 år på nacken. Till min fasa så har mitt batteri plötsligt lagt av. Datorn har varit urladdad och oanvänd under kanske 1 mån. Innan dess fungerade batteriet utmärkt med ca 2,5h batteritid.

Kollar jag på Batteriinformationen upp till höger på skärmen står det "Batteri laddas inte".

Så fort jag drar ur nätadaptern stängs datorn av.

På nedanståede support tråd står det att om batteriet varit urladdad bör det komma upp ett rött kryss över batterisymbolen. Men det är inget rött kryss där.
MacBook och MacBook Pro: Batteriet identifieras inte när det har laddats ur fullständigt

Vad kan ha hänt?

Det lyser inga lampor på batteriet under dator.

Mycket tacksam för hjälp.

Fick du ordning på det? Fick precis samma problem i veckan på min MacBook. Nästan samma ålder, ett halvår yngre.

  • Medlem
  • 2010-01-23 20:47

Vet inte exakt hur det funkar, men det är så man ska göra iaf.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-02-16 23:31

Har samma problem mitt batteri dog helt och hållet häromdagen.
Är det värt att lägga 1400 kronor på ett orginalbatteri eller fungerar ett pirat för 850 lika bra?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-17 23:22
Ursprungligen av Hoffie:

Har samma problem mitt batteri dog helt och hållet häromdagen.
Är det värt att lägga 1400 kronor på ett orginalbatteri eller fungerar ett pirat för 850 lika bra?

Personligen skulle jag inte köpa pirat. Det känns inte tryggt samt om något går sönder i datorn som kan kopplas till batteriet så kommer garanti mm rätt så säkert att nekas.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-02-21 00:08

Har någon provat batteriet från Kjell o Co? http://www.kjell.com/?item=42877&path=2500000,14055000,14510000,14540000
Orginalbatteriet är på 55 watt, det på kjell är specat med 10,8 volt och 5,4 amperetimmar.
Är dessa snarlika?

Nu blev jag glad.

Det är roligt när man kan hjälpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-23 10:38

Hej

Vet inte om det är nödvändigt med ny tråd för detta.

Min svarta MacBook känner inte igen batteriet, jag måste starta med magsafe i. Om jag drar ut sladden då datorn är igång kan jag fortfarande använda datorn (den dör inte som man kanske tror). Jag har gjort en SMC reset enligt Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC) .

Tidigare brukade det hoppa mellan "99%" och "X" i indikator men på senaste tiden är det bara ett "X" i batteriindikatorn.

Finns det något annat jag kan göra då min garanti har gått ut?

X är tecken på att batteriet är trasigt. En eller flera celler har lagt av.
Inte mkt mer att göra än att skaffa ett nytt.

Iom att den är svart är det väl enbart Apple som gäller.
En del som har äldre datorer köper piratbatterier, gissar att utbudet där är vitt vitt vitt ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-23 22:05

Ok tack.

Hittade några svarta batterier på eBay, får se om jag beställer ett sådant senare.

Ursprungligen av hajder:

Ok tack.

Hittade några svarta batterier på eBay, får se om jag beställer ett sådant senare.

Tänk på att du ofrta får vad du betalar för.
Sketabilligt piratbatteri bäddar för billiga celler inuti.
Hur bra "ladd-dator-chipet" som sitter i är kan man ju undra med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-24 09:32

Ok ska tänka på det.

Återkommer här om jag gjort ett bra köp

Edit: kom att på tänka på om batteriet är trasigt, hur kommer det sig att
jag ändå kan använda datorn då jag kopplat ut sladden?

Senast redigerat 2010-07-24 09:52

Hur länge håller det?

Du har också en "ladddator" på batteriet som meddelar status till datorn - det ser du på menyraden.

Hur ser det ut om du laddar ner Coconut battery ? Sök efter det på versiontracker.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-24 21:28
Ursprungligen av Goflorp:

Hur länge håller det?

Du har också en "ladddator" på batteriet som meddelar status till datorn - det ser du på menyraden.

Hur ser det ut om du laddar ner Coconut battery ? Sök efter det på versiontracker.com

Jag har inte testat alltför lång tid men igår gick den väl 1h eller så innan jag stängde av datorn, tror den kan hålla längre.

Menyraden, du menar den högst upp va? Där är det som sagt ett "X" nu (bredvid klockan), brukade stå laddningen i % då datorn känner igen batteriet.

Coconutbattery har jag använt innan och de gånger som batteriet kändes igen var båda mätarna på 100% och 302 cykler.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2010-07-24 10:31

Hej
kan inte hjälpa till, men har också problem med laddning av batteriet. Köpte ett nytt batteri för ca en månad sedan (original). Råkade ut för kernel panic ett par veckor senare - bytte logikkort. Nu laddas inte batteriet. Lampan på adaptern lyser inte. Fick det testat och felet var adaptern. Köpte en ny igår (original) och det funkade i ca 24 timmar. Nu verkar ingen ström gå in i datorn igen - datorn körs på batteri och lampan på adaptern lyser inte. Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?

Ursprungligen av EvaJo:

Hej
kan inte hjälpa till, men har också problem med laddning av batteriet. Köpte ett nytt batteri för ca en månad sedan (original). Råkade ut för kernel panic ett par veckor senare - bytte logikkort. Nu laddas inte batteriet. Lampan på adaptern lyser inte. Fick det testat och felet var adaptern. Köpte en ny igår (original) och det funkade i ca 24 timmar. Nu verkar ingen ström gå in i datorn igen - datorn körs på batteri och lampan på adaptern lyser inte. Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?

Jag hade tatt den till en verkstad.

Det kan ju vara adaptern igen. Kan vara batteriet.

Låter som du har hemsk otur iaf ...

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2010-07-24 10:32

Glömde skriva att jag har en MacBook Pro, 2 år gammal.

1
Bevaka tråden