Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikalibreringsångest

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-16 20:01

Ha overseende med avsaknaden av svenska bokstaver! Befinner mig pa ett internethak utomlands.

Jag kopte 11 juni en ny macbook pro 13 i stockholm. Nar jag kom hem laste jag kalibreringstipsen fran apple och borjade med forsta kalibreringen. Dock hande nagot konstigt.

Forst laddade jag upp den helt, sedan med nagra timmar mellan tomde jag batteriet helt, vantade x timmar, sen skulle sista laddningen ske och kalibreringen var klar. Da hander nagot, fran att lampan pa adaptern lyst rott under lang tid medans laddningen skett, vaxlar den till gron i 20 sekunder for att sedan slockna?? Den ska ju inte slockna, den ska sedan indikera att batteriet ar laddat och att laptopen gar fran adaptern. Konstant!
Men den slocknade, och tandes inte igen, da plockade jag los laddaren, och stoppade tillbaks den - varpa lampan borjar lysa rott igen, nagra minuter - for att sedan vaxla till gron och halla sig gron.

Har verkar det som att det gick snett pa nagot sett, och det oroade mig. Den forsta laddningen jag gjorde i kalibreringsfasen gav mig en batteritid pa 6 timmar, efter kalibrationens konstiga avslutande visar den nu 3.55 efter full laddning. Sen har jag forsokt kalibrera igen efter det, men jag uppnar samma extremt laga siffra.

Vad ska jag gora? Vad skulle du gora?

Ursprungligen av Rajje:

Dsc: Vi får inte garantiutbyte för detta. Batteriet måste klara så lite som < 2 h för att räknas som dåligt.

Sa ok, det ar deras policy? Men ska man som konsument acceptera att en 6 dagar gammal laptop for 11.900:- ska prestera sa daligt? For mig klingar det oacceptabelt.

Finns det nagot tekniskt tips for att antingen - ratta till problemet for det ar ett problem om jag fick 6 timmar forsta laddningen, och nu 3.55. Finns det nagon metod att gora en annu battre kalibrering an den apple skriver om?

Skulle vara mycket tacksam for hjalp

Gå med den dit där du köpte den och förklara din case. Apple säger ju "upp till 10 timmar" om jag förstått det riktigt.

2 timmar, det får jag ut på fullt batteri på min 6 år gamla Powerbook G4 och är inte acceptabelt för din maskin.

Hör av dig igen och berätta hur det går.

  • Medlem
  • 2010-06-16 20:22

Det knixiga ar att jag ar i spanien just nu I staden finns det dock en premium reseller. Kan jag ga dit med den?
Agerar "premium resellers" som garantiombud for apple? Jag har ju kvitto med sa jag kan visa att det ar 6 dar sen jag kopte den.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-06-16 21:39

En kommentar... att kalibreringen visar 3.55h betyder ju inte att batteritiden är 3.55h, det betyder bara att mjukvaran uppskattar batteritiden till 3.55h. Kalibreringen finns till för att mjukvaran ska kunna göra en korrekt uppskattning av batteritiden och om kalibreringen gått fel betyder det inte batteriet försämrats per automatik. Att du prövat kalibrera datorn en gång till talar ju för att batteritiden försämrats på riktigt, men det kan vara värt att kolla upp.

  • Medlem
  • 2010-06-30 18:20

Det var bara att jag pillat på konfigurationen för strömsparlägena från första kalibrationen (ville att batteriet skulle gå ner till 0% fort), eftersom jag glömde att ändra tillbaks inställningarna uppskattades batteritiden till max 4 timmar. Nu är det default och jag får mellan 6-8..

Ursprungligen av Dsc:

Det var bara att jag pillat på konfigurationen för strömsparlägena från första kalibrationen (ville att batteriet skulle gå ner till 0% fort), eftersom jag glömde att ändra tillbaks inställningarna uppskattades batteritiden till max 4 timmar. Nu är det default och jag får mellan 6-8..

Får du ut 6-8 timmar på det så tror jag inte att Apple kommer att godkänna batteribyte. Dom brukar ha som regel att "Är det mer än 50% kapacitet kvar på batteriet så är det inget fel på det."

Tyvärr, men det är min personliga erfarenhet av dessa case.

  • Medlem
  • 2010-07-09 16:57

Jojo, men min poäng var att jag menar att det inte är något fel på min macbook. Jag är nöjd med resultatet då det är liknande andras macbooks.

Ursprungligen av andas:

En kommentar... att kalibreringen visar 3.55h betyder ju inte att batteritiden är 3.55h, det betyder bara att mjukvaran uppskattar batteritiden till 3.55h. Kalibreringen finns till för att mjukvaran ska kunna göra en korrekt uppskattning av batteritiden och om kalibreringen gått fel betyder det inte batteriet försämrats per automatik. Att du prövat kalibrera datorn en gång till talar ju för att batteritiden försämrats på riktigt, men det kan vara värt att kolla upp.

Exakt, det är en vanlig missuppfattning att kalibrering gör att batteriet blir bättre.
Det vore ju magi.
Kalibreringen gör bara att mätaren stämmer bättre.

Misstänker man att den är fel skall man självklart kalibrera batteriet, men man får ju inte förledas tro att ett två år gammalt blir som nytt eller liknande.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-07-10 21:41

Lånar tråden lite.

Fick en ny MBP 13'' i julklapp och har enda sen första början varit skeptisk till min "BatteryHealth". Jag har nu använt batteriet i 88 cyclar och hälsan är nere på 87%:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Screen%20shot%202010-07-10%20at%2021.32.57.png

What to do? Är detta normalt? Kontakta support?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-10 21:47
Ursprungligen av chaoos:

Lånar tråden lite.

Fick en ny MBP 13'' i julklapp och har enda sen första början varit skeptisk till min "BatteryHealth". Jag har nu använt batteriet i 88 cyclar och hälsan är nere på 87%:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Screen%20shot%202010-07-10%20at%2021.32.57.png

What to do? Är detta normalt? Kontakta support?

Tacksam för svar.

Skit i alla procentsiffror. Det enda som är objektiva fakta är hur länge du kan köra datorn på batteridrift. Jag har haft batteri som visat 90% hälsa och dött efter tio minuter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-10 22:22
Ursprungligen av planB:

Skit i alla procentsiffror. Det enda som är objektiva fakta är hur länge du kan köra datorn på batteridrift. Jag har haft batteri som visat 90% hälsa och dött efter tio minuter.

Jag är benägen att hålla med. Har själv en 15-tums MacBook Pro av senaste modell och iStat Pro rapporterar en batterihälsa på mellan 94-99 procent beroende på... ja, ingen aning faktiskt. Statusprogrammens procentberäkningar känns lite som statistik i allmänhet - de bör tas med en nypa salt i sisådär 90 procent av fallen.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-07-11 06:26

Har absolut inget att tillföra konversationen, utom att jag tycker "batterikalibreringsångest" är ett helt fantastiskt ord!

  • Medlem
  • 2010-07-11 11:01

Har verkligen Apple rekommenderat att batteriet ska tömmas helt? Litiumbatterier behöver inte tömmas helt för att kunna laddas och fungera optimalt som nickelbatterier.

Från Apples egen site:

"Till skillnad från nickelbaserade batterier kan polymera litiumjonbatterier laddas upp när som helst – du behöver inte vänta tills batteriet är urladdat eller fulladdat för att bibehålla bästa prestanda. (Med tiden byggs kristaller upp i nickelbaserade batterier, vilket hindrar dem från att laddas upp fullständigt och kräver en fullständig urladdning.)"

https://images.apple.com/se/batteries/

Och även här:

"Ny bärbar dator
Låt batteriet laddas upp fullständigt första gången du kopplar in datorn, och kör sedan Programuppdatering så att du får den senaste programvaran. Apple släpper med jämna mellanrum uppdateringar som kan förbättra batteriets prestanda."

https://images.apple.com/se/batteries/notebooks.html

Det står inget om att tömma batteriet helt nånstans (vilket hade varit konstigt om det gjort).

Ursprungligen av Giggs:

Har verkligen Apple rekommenderat att batteriet ska tömmas helt? Litiumbatterier behöver inte tömmas helt för att kunna laddas och fungera optimalt som nickelbatterier.

Från Apples egen site:

"Till skillnad från nickelbaserade batterier kan polymera litiumjonbatterier laddas upp när som helst – du behöver inte vänta tills batteriet är urladdat eller fulladdat för att bibehålla bästa prestanda. (Med tiden byggs kristaller upp i nickelbaserade batterier, vilket hindrar dem från att laddas upp fullständigt och kräver en fullständig urladdning.)"

https://images.apple.com/se/batteries/

Och även här:

"Ny bärbar dator
Låt batteriet laddas upp fullständigt första gången du kopplar in datorn, och kör sedan Programuppdatering så att du får den senaste programvaran. Apple släpper med jämna mellanrum uppdateringar som kan förbättra batteriets prestanda."

https://images.apple.com/se/batteries/notebooks.html

Det står inget om att tömma batteriet helt nånstans (vilket hade varit konstigt om det gjort).

Man behöver väl inte tömma det helt,men för att "dressera" den lilla krets som håller reda på när batteriet är tomt respektive fullt behöver ha den här information.

Jag har rotat i det här tidigare och det man mäter är spänningen och sedan beräknar man fram strömmen. En voltmätare (spänningsmätare) är väldigt lätt få till, en Amperemätare (som mäter ström) är lite knepigare. Detta ger att man sätter in en voltmätare och ger den uppgiften på hur mkt ström ett fulladdat batteri innehåller, sedan räknar man fram hur mycket ström som finns i batteriet.

Beräkningen ligger till grund för när datorn t ex skall häva ur sig "Datorn går nu på reservström" , "20% återstår" osv. vad som EGENTLIGEN finns i kraftväg har räknaren ingen aning om. Därför kalibrerar man mätaren.
Annars finns risken att datorn säger "50%" på mätaren och sedan tvärdör datorn efter ett par minuter - det stämmer ju dåligt.

När du kalibrerar batteriet ställer man in MAX och MIN-värdet för räknaren.

Lithium-Jon, Ni-Cd osv har inte samma karakteristik som gamla blybatterier, där var det en kurva som sjönk hela tiden, det var liksom en snygg utförsbacke som var rätt lätt räkna på. Dagens moderna batterier är en platt kurva, ända tills strax innan de dör, då går det bran utför - rena stupet.

Du som kör radiostyrd bil vet detta, den går som fasen ända tills det allra sista, då dör den på mindre än minuten.

Förstört mitt batteri?

Hej! Köpte min första bärbara dator, macbook pro 15" i juni. Jag hade ingen riktig koll på hur man skulle behandla batteriet. Jag hade strömsladden i kanske två veckor eftersom jag inte hade behov av att flytta runt datorn. Jag gissar att det var mycket korkat gjort. Nu håller batteriet i kanske 3h max och då gör jag inget ansträngande.

Har jag förstört batteriet eller kan jag göra så att det mår bra igen?

Ursprungligen av mikebike3:

Hej! Köpte min första bärbara dator, macbook pro 15" i juni. Jag hade ingen riktig koll på hur man skulle behandla batteriet. Jag hade strömsladden i kanske två veckor eftersom jag inte hade behov av att flytta runt datorn. Jag gissar att det var mycket korkat gjort. Nu håller batteriet i kanske 3h max och då gör jag inget ansträngande.

Har jag förstört batteriet eller kan jag göra så att det mår bra igen?

Låta datorn gå två veckor på sladden gör nog varken till eller från.
Använd ditt batteri, ladda det när det är tomt.
Nya batterier behöver ofta lada upp och ur ett par ggr för att "komma upp i varv".

jämför iPhonen, efter två veckor börjar ju batteriet ta sig ordentligt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-20 17:18

Fräsch information från Apple själva, sex dagar gammal:

Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-22 15:30
Ursprungligen av planB:

Fräsch information från Apple själva, sex dagar gammal:

Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

Är inte det samma info som alltid har varit där? Om inte jag minns helt fel...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-22 18:07
Ursprungligen av jhebbe:

Är inte det samma info som alltid har varit där? Om inte jag minns helt fel...

Jo, säkert. Jag ville bara lyfta fram att det är den information som gäller gentemot alla hemlagade teorier om batterivård, och att denna information är aktuell.

Jag gjorde ingen "batterikalibrering" när jag fick datorn. Ivrig som man är la man den på laddning och började använda den omedelbums under tiden den laddade.

Nu för tiden har jag den till "sängsurf", hemmabio och tar med på resor. Då jag reser ca 2 ggr per år blir det väldigt stor del av tiden då den står på hyllan, och då är i stort sett alltid laddaren ikopplad. Min poäng är att jag använt datorn dagligen sedan inköp (dec 2008) i flera timmar, den står nästan alltid på laddning, och jag har gått från ca 5h batteritid (ny) till ungefär 4:30 på > 1.5 års användande. Och det är inte bara som OSX uppskattar, det är verklig användningstid. Milsvida bättre än alla andra pc-laptops jag haft, så jag skulle säga att det inte är så noga att göra "kalibreringar" och urladdningar hela tiden för att det ska fungera bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-22 16:56

För att få byta ett batteri p.g.a endast dålig batteritid måste tiden vara väldigt låg. Genom att tolka servicemanualerna kan man säga att tiden måste vara sämre än 2 h.
Är det dock något annat fel på batteriet, såsom att det dör plötsligt när det inte borde, att det inte laddar ordentligt eller att lampan på MagSafe indikerar konstigt, kan man få byta batteriet för detta fel. När man lämnar in datorn för ett fel av denna typ utför verkstaden ett test som kan indikera om något är fel på batteriet och om det därför är berättigat till garantiutbyte. De kan också undersöka resten av datorn och se om felet kan tänkas bero på något annat än batteriet i sig.

1
Bevaka tråden