Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Longhorn 3D UI!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 14:15

Med risk för att starta upp ännu en trött hata-M$-tråd:

Longhorn flexar med ny fönsterhantering

Ser spännande ut tycker jag. Kanske kommer Longhorn äntligen med något nytt vad gäller GUI?

Av artikeln så framgår ju bland annat att tänket verkar vara ganska likt OS X och att det kommer att ställas en del hårda krav på GPU. Någon som har koll på vad DX9-klass innebär? Pratar vi überprestanda?

Senast redigerat 2003-05-26 14:26
  • Medlem
  • 2003-05-26 14:52

Framförallt snackar vi 2005. Vem vet vad som finns då? Jag tor man kommer att behöva en rätt "fräsig" dator för att köra Longhorn. Microsoft kommer förmodligen presentera en ganska mager support för ickeaktoriserade hårdvarutillverkare, och knyta sig närmre ett par jättar. På gott och (kanske än mer) ont.

Annars är det väl bara positivt tycker jag att Microsoft börjat kika på något nytt. Risken är väl att det är samma skit under skalet.

Ursäkta, jag är inte den som brukar lägga mig i. Men jag har verkligen längtat efter att kunna skiva text i ett roterande dokument.

Har lite svårt att fatta vad det skulle vara bra för. Jag förstår det är en ?feature-visning? men visst såg det mest ut som en skärmsläckare med transparenta fönster alá OS X.

Som de själva skriver nedan (visst känns det lite roligt).

Tillägg:
Editor's Note: after this story was originally published, ET forum contributor "Cafemomo" mentioned Apple has being up and running with their Quartz Compositor engine in OS X, which is now hardware accelerated as Quartz Extreme in Mac OS X 10.2 (Jaguar), and that MS is once again playing catch-up and acting as if it's new stuff.

2005... Då kommer Apple släppa Mac OS 10.5/10.4 tror jag.

Jepp, detta har diskuterats här...

Ren och skär stöld är vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 16:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
2005... Då kommer Apple släppa Mac OS 10.5/10.4 tror jag.

Eller varför inte 11.0

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Framförallt snackar vi 2005. Vem vet vad som finns då? Jag tor man kommer att behöva en rätt "fräsig" dator för att köra Longhorn.

Den behöver inte bara vara fräsig, den måste också vara "Windows-certifierad". Du vet, deras Palladium / NGTCP eller vad de nu kallar det för . PCI Express och andra korrumperade nya standarder (DRM inbyggt) kommer att vara att föredra / ev. krävas.

Det vill säga - Longhorn är ytterligare ett sätt för Microsoft att hålla fast vid sitt monopol och ta ännu mer makt ifrån datoranvändaren.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-27 06:51

Det tråkiga är att då kommer wintendo användare stå och gapa och dräggla över nyheterna.. och installera det på sina datorer. För att efter någon vecka bombadera världen med vius eftersom det kommer säkert vara 2005 tusen öppna säkerhetshål i skräpet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-27 08:58

Oavsett vad vi tycker om eländet, så kommer Win-folket att bli imponerade. Om MS dessutom fortsätter i samma stil som tidigare, d.v.s. att göra mer och mer imponerande operativsystem (alltså, för att vara MS). WinXP är ju faktiskt ganska hyfsat, jämfört med OS X. Vad vi redan frälsta tycker spelar ju egentligen ingen roll. Jag hoppas att OS X 10.3 blir en riktig killer som slår Longhorn redan från start, och att Apple fortsätter att öka. Det värsta som kan hända är väl att Djävulen? släpper ett OS som är bättre än OS X. Om de lyckas hålla 95% av marknaden med ett uselt OS, hur blir det då om de släpper ett bra?

Jag hoppas innerligt att Apple inte ligger på latsidan och fortsätter räkna med att MS kommer släppa lika bedrövliga OS i all framtid. Den dag de kommer med ett riktigt vasst OS får Apple nog problem, om de inte redan ligger ett par steg före.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Oavsett vad vi tycker om eländet, så kommer Win-folket att bli imponerade. Om MS dessutom fortsätter i samma stil som tidigare, d.v.s. att göra mer och mer imponerande operativsystem (alltså, för att vara MS). WinXP är ju faktiskt ganska hyfsat, jämfört med OS X.

hmmm fattar jag det rätt att du tycker att xp är bättre än X eller att de närmar sig att bli minst lika bra eller vad menar du exakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 09:54

Hittills har XP underväldigat mig i alla fall. Det är trögt och fult. Att saker och ting funkar hjälpligt är väl ett minimikrav? XP har inget som inte redan fanns (och fungerar OK) i Win2K.

Vad vill man helst ha: ett OS uppkallat efter en bamsig katt eller ett som är döpt efter en ko?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-27 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
hmmm fattar jag det rätt att du tycker att xp är bättre än X eller att de närmar sig att bli minst lika bra eller vad menar du exakt.

Jag menar att XP är det första Windows-operativ som jag öht skulle kunna tänka mig att köra. Det är fortfarande Windoze, men det är rätt hyfsat (det lilla jag har sett iaf). Jag föredrar helt klart OS X, men faktum är att XP är rätt vasst. Om nu den långhornade kossan visar sig vara bra mycket bättre än XP, ja så kanske den till och med spöar OS X, om inte Apple ökar takten.

  • Medlem
  • 2003-05-27 11:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Om nu den långhornade kossan visar sig vara bra mycket bättre än XP, ja så kanske den till och med spöar OS X, om inte Apple ökar takten.

Har du kollat på filmerna? Jag tycker att det är uppenbart att MS är ute och cyklar som vanligt. Jag hoppas däremot att Longhorn blir bra. Det vore väl trevligt för alla. Jag hoppas, men tror inte det.

Att MS ställning i världen inte har något alls med kvaliteten på deras produkter att göra tycker jag är uppenbart. Alltså behövs det något annat för att fälla jätten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 11:32

Det enda som skulle kunna knäcka Microsoft är om Apple (i samarbeta med Sony och IBM?) eller några Linux-företag och datortillverkare (HP, Red Hat, Samsung, Toshiba?) skulle lyckas etablera en ny standard som tar över efter gamla Intel x86.

Jag har då inte lyckats få se dessa filmer, inte någon som kan tänka länka till filmerna här? Då fårn sin egen server eller något liknande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Jag har då inte lyckats få se dessa filmer, inte någon som kan tänka länka till filmerna här? Då fårn sin egen server eller något liknande.

Verkar lite märkligt med hur filmerna länkats. Jag kan inte klicka på länkarn när jag använder Safari, men när jag klistrade in adressen i Mozillas adressfält kom de till slut.

Vad gäller filmerna... Jag har alltid längtat efter att kunna skaka mina fönster rena, ifall de har trillat ner i skärmens underkant och blivit smutsiga!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 15:33

Vore det inte bättre med en digital trasa som man kan torka av fönstren med? Fast helst skulle jag vilja tvätta bort Windows helt och hållet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Oavsett vad vi tycker om eländet, så kommer Win-folket att bli imponerade. Om MS dessutom fortsätter i samma stil som tidigare, d.v.s. att göra mer och mer imponerande operativsystem (alltså, för att vara MS). WinXP är ju faktiskt ganska hyfsat, jämfört med OS X. Vad vi redan frälsta tycker spelar ju egentligen ingen roll. Jag hoppas att OS X 10.3 blir en riktig killer som slår Longhorn redan från start, och att Apple fortsätter att öka. Det värsta som kan hända är väl att Djävulen? släpper ett OS som är bättre än OS X. Om de lyckas hålla 95% av marknaden med ett uselt OS, hur blir det då om de släpper ett bra?

Jag hoppas innerligt att Apple inte ligger på latsidan och fortsätter räkna med att MS kommer släppa lika bedrövliga OS i all framtid. Den dag de kommer med ett riktigt vasst OS får Apple nog problem, om de inte redan ligger ett par steg före.

Ett mycket klokt inlägg ovan tycker jag, det är ekonomiska faktorer som styr om man vill ha mer än 5% i marknads andel, inte kvalitet. Om man dessutom lyckas med kvalitet.. då är det mycket svårt (omöjligt) för det företag som baserar sin strategi på andras oförmåga att att ta fram bra produkter.

Apple har en stor utmaning framför sig.
Men om man släppte OSX till PC maskiner... orden "sopa mattan med" infinner sig direkt.

Då har man kvalitet och skaffar sig andelar genom marknads anpassning.

Den som lever får se

Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Apple har en stor utmaning framför sig. Men om man släppte OSX till PC maskiner... orden "sopa mattan med" infinner sig direkt.

Då har man kvalitet och skaffar sig andelar genom marknads anpassning.

Jag håller inte riktigt med, om Apple skulle släppa OS X (10.3 eller 10.2) för PC så skulle operativsystemets förlora lite av sin prägling, OS X på en beige.. PC ger inte riktigt samma intryck av kvalité som en sober Mac. Dessutom skulle det nog bli lite "driver hell" också, femtioelvatusen hård- och mjukvaruutvecklare som ska porta sina drivrutiner och program till "OS X86". Operativystemet skulle nog förbli bättre än allt Microsoft har släppt, men det lär nog inte vara i samma klass som det riktiga som enbart körs på Mac. Hård och mjukvara från samma företag har en viss charm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag håller inte riktigt med, om Apple skulle släppa OS X (10.3 eller 10.2) för PC så skulle operativsystemets förlora lite av sin prägling, OS X på en beige.. PC ger inte riktigt samma intryck av kvalité som en sober Mac. Dessutom skulle det nog bli lite "driver hell" också, femtioelvatusen hård- och mjukvaruutvecklare som ska porta sina drivrutiner och program till "OS X86". Operativystemet skulle nog förbli bättre än allt Microsoft har släppt, men det lär nog inte vara i samma klass som det riktiga som enbart körs på Mac. Hård och mjukvara från samma företag har en viss charm

Tanken med OSX till PC skulle kanske ge DELL etc ett val för vad de vill ha på sina maskiner alternativt kunna erbjuda till kund...

OSX till "i hopa plocks dator" tror jag inte på i första skedet. Instämmer med dig.

Vad som ändå skulle vara bra är att man gör klart för branchen att nu finns det en ny spelare i gamet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 15:41
Citat:

Tanken med OSX till PC skulle kanske ge DELL etc ett val för vad de vill ha på sina maskiner alternativt kunna erbjuda till kund...

Det vore en rätt skrämmande framtid! Dell är ju helt i händerna på Microsoft, mycket mer än HP-Compaq och IBM.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det vore en rätt skrämmande framtid! Dell är ju helt i händerna på Microsoft, mycket mer än HP-Compaq och IBM.

Beror på synsätt.
Ställ dig frågan varför är Märkes Dator tillverkarna i händerna på Microsoft?

Lösningen ligger i deras totala dominans på marknaden.

Vem styr marknaden? i all fall till viss del kunden.
Om kunden säger till Dell (eller annan märkesdator tillverkare), "jag vill ha OSX på samtliga maskiner annars köper jag inte dell utan "AAAA" märket i stället.

Detta är ett mycket troligt scenario, kund kategorin, "jag ska byta till något annat för att slippa MS" den tror jag är ganska stor , betydligt större än 5 % i alla fall. låt oss leka med tanken 15-20% andel av marknaden så är det ingen dålig start att bygga på.

Trenden just är faktiskt att öppen kod och Linux är på frammarsch på PC sidan.

"Alla" vet ju hur bra /användar orienterat linux är jämfört med OSX...

Men allt detta är ju spekulationer och som jag brukar säga, den som lever får se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 16:18

HP och IBM är så stora och tunga att de kan ta en konfrontation med Microsoft. De är kompetenta systemföretag. Men Dell kränger bara pc-burkar och kan aldrig mopsa sig mot MS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
HP och IBM är så stora och tunga att de kan ta en konfrontation med Microsoft. De är kompetenta systemföretag. Men Dell kränger bara pc-burkar och kan aldrig mopsa sig mot MS.

Det du säger stämmer ju, då borde det vara av extra intresse om dessa företag söker sig till sk "öppen källkod" och andara operativ system än MS...

Ett bra utbyte av åsikter är altid roligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 16:37

Både HP och IBM är starka Linux-förespråkare, men knappast på klientsidan.

Men om dessa jättar skulle besluta sig för sätta in en massa resurser, feta dollar och sina absolut bästa begåvningar på att ta fram en standardiserad, enkel, stabil och användarvänlig version av Linux och en standardiserad, gemensam, pålitlig, och öppen hårdvaruplattform för systemet är jag övertygad om att de skulle kunna konkurrera med Microsoft.

Problemet är att det inte kommer att ske innan nästa istid i alla fall eftersom både IBM och HP styrs av revisorer och ekonomer och inte av visionärer och kreatörer. Allt som händer måste dra in pengar annars läggs det ner.

Jag tvivlar inte en sekund på att dessa båda mycket kompetenta företag har de tekniska resurser och den styrka som krävs för att mosa Microsoft med bra produkter, men frågan är om de har visionen och uthålligheten.

Persondatorer är bara en liten del av IBM:s verksamhet, och något liknande gäller väl HP, även om de är större på pc-sidan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Med risk för att starta upp ännu en trött hata-M$-tråd:

Hur kunde du gissa det?

Jag vet inte om jag håller med om att det handlar om en kopiera Mac OS X. Visst Mac OS X må vara det första stora operativsystemet att använda sig av hårdvaruaccelererat användargränssnitt med hjälp av 3D grafikkort men det känns som en ganska naturlig utveckling. Man ser inte många mac-nördar som tycker det är usch och fy att Apple tex. tagit med motsvarigheten till ClearType i Jaguar (visst Apple må ha ett gammalt obskyrt patent på något liknande fast för gråskaleskärmar men faktum är att Windows var först med att utnyttja tekniken på ett vettigt sett).

Jag tycker det är lite väl mycket omottiverat MS-sågningar i den här tråden. Vem vill skriva i ett snurrande fönster kanske man kan undra men nu var ju filmerna tekniska demonstrationer och då ska man ju flasha och visa häftiga saker. Ni får gärna filma när ni spelar tre filmer i snurrande fönster på era macar, ni kan ju posta länkarna här.

Tycker det är på tok för tidigt att döma ut något däremot ska det bli ytterst intressant att se hur det accelererade gränssnittet utnyttjas och fungerar i verkligheten. Jag tvivlar på att MS misslyckas så fatalt med hastigheten på att ändra storleken på fönster till exempel. Man kan ju hoppas att detta leder till att Apple får vara än mer innovativa och börja göra mer seriösa saker med Quartz Extreme innan MS kommer och gör det först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 23:55

Se nedan!

Senast redigerat 2003-06-01 00:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 00:10

Ibland blir jag bara så trött på detta...
Jag vet att det inte är 100% sant, men det allmänna intrycket är att Apple leder designen av persondatorer och har gjort det de närmaste 25 åren.
Med design menar jag inte ren teknisk progression (snabbare processor av samma sort etc.) utan nya idéer. Och jag tror inte att dessa kan avfärdas som oviktiga för de flesta dyker upp 2-3 år senare i Wintendo-världen. En vanlig missuppfattning är att de som lider mest av detta är Apple själva.
Missuppfattning, för tänk tanken om Apple skulle vara en av PC-tillverkarna. Skulle de få mer cred för sina innovationer? Skulle verkligen fler köpa deras (med all nödvändighet) dyrare datorer? Eller skulle allt utom minnes- och processorutvecklingen börja gå i cirklar?
Om Apple har mindre än 5% av marknaden, varför finns det inget annat företag som byter färgskala på skrivbordet eller uppfinner nya skrollhjul till musen?
Det ser ut som att Apple ändå har c:a 90% av marknaden för det senaste.
När Apple är så små och obetydliga, varför kan inte den stora kungen av datorland Microsoft ta sin inspiration/kopieringsunderlag från i alla fall ett annat ställe?
Jag är inte ett okritiskt Applefan, men jag blir gång på gång besviken över att de är så ensamma om att förstå vad persondatorer (och elektronik) handlar om.
Vet någon om något annat företag i branschen som kan vara värt att kolla upp?

  • Medlem
  • 2003-06-17 06:52

Longhorn Alpha verkade OK och ganska stabilt på min test burk iaf, dock funkade nästan ingen hårdvara alls.

Bevaka tråden