Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att kasta sin Mac Pro

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-06-07 20:58

Att Apple inte gärna pratar om sina mac'ar längre på Keynotes är väl ingen nyhet iofs då dom tjänar mer pengar på iphone/ipod utvecklingen. Men att inte MacPro uppdaterats på 400 dagar gör att jag nu funderar om jag ska sälja min Pro från 2006 och köpa en PC istället. Inte för att jag inte gillar min mac - det gör jag ju Men jag vill kunna spela dom senaste spelen utan att behöva vara orolig att jag inte kan uppgradera min dator.

Kommer komplettera med en mac mini i så fall eller köra hackintosh då Apple inte bryr sig om mig - är jag ensam och resonera så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 21:07

+1

buhu!

Gå och lägg dig, sov
, idag var det inte MacOSX dag, idag var det iPhones dag och det har vi vetat om i en månad.
OS X dag kanske blir ngn i nästa vecka.
MacPro's kommer du behöver nog inte vara orolig.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-07 23:15
Ursprungligen av Goflorp:

buhu!

Gå och lägg dig, sov
, idag var det inte MacOSX dag, idag var det iPhones dag och det har vi vetat om i en månad.
OS X dag kanske blir ngn i nästa vecka.
MacPro's kommer du behöver nog inte vara orolig.

Så nästa vecka kommer det en ny MacPro med andra ord? Det är 461 dagar sedan macpro senast gjorde en liten uppgradering, någon större uppgradering av "Pro line" har inte skett sedan MacPro introducerades för 5 ÅR sen.

ACD 30" har inte uppdaterats på 1160 dagar, det är FYRA ÅR sedan. Så man kan nog konstatera att jobs inte bryr sig.

Det är ju nackdelen med ett toppstyrt företag som Apple, ingen vågar ta egna intiativ om steve tycker annorlunda..

Ursprungligen av studiox:

Så nästa vecka kommer det en ny MacPro med andra ord? Det är 461 dagar sedan macpro senast gjorde en liten uppgradering, någon större uppgradering av "Pro line" har inte skett sedan MacPro introducerades för 5 ÅR sen.

ACD 30" har inte uppdaterats på 1160 dagar, det är FYRA ÅR sedan. Så man kan nog konstatera att jobs inte bryr sig.

Det är ju nackdelen med ett toppstyrt företag som Apple, ingen vågar ta egna intiativ om steve tycker annorlunda..

Jag vet att man kan bli lack ibland. Jag känner precis som du att Apple är "mitt" bolag ibland. Man bryr sig lite för mycket.

Personligen gissar jag på att nya burk kommer när som helst.
de skall nog bara försöka hitta en lucka att klämma ut det hela i.

Att LED 24":an kommer som LED 27" när som helst är väl tämligen uppenbart.

Men, all längtan är jobbig.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-08 00:08

Jag är inte ett dugg irriterad på att Apple tjänar pengar på iphone, det är bra för mina aktier

Sen kan jag inte bestämma mig vad som är mest irriterande, att Apple inte släpper prylar som jag vill ha eller att andra försvarar Apple med argument som "Det fattar väl vilken idiot som helst att Apple kommer uppdatera NU, typ i natt". Don't get me wrong men den typen av BH argument känns rätt trist att höra.

Ursprungligen av studiox:

Jag är inte ett dugg irriterad på att Apple tjänar pengar på iphone, det är bra för mina aktier

Sen kan jag inte bestämma mig vad som är mest irriterande, att Apple inte släpper prylar som jag vill ha eller att andra försvarar Apple med argument som "Det fattar väl vilken idiot som helst att Apple kommer uppdatera NU, typ i natt". Don't get me wrong men den typen av BH argument känns rätt trist att höra.

BH argument?

Som en sidonot: Apple är som Rolex - de envisas med få modeller, långt mellan stora förändringar och väldigt slutet

Tja, jag har ingen golden inside information på något sätt.

Vi får väl hoppas det händer ngt snart.

Mina gissningar ligger iaf som ovan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-20 17:38

Intel har släppt en ny processor precis

"Den nya sexkärniga processorn som lanserades i måndags heter Core i7-970. Den har en klockfrekvens på 3,2 GHz, är försedd med 12 MB cacheminne av L3-typen och tillverkas med 32 nanometersteknik."

Sex kärnor från Intel - Computer Sweden

Om jag har förstått det rätt så används Mac PRO av många stora företag inom t.ex. filmbranschen. Att Apple skulle ha "glömt bort" den känns därför väldigt osannolikt. Däremot kommer det en ny uppsättning av processorer från Intel (som planB skrev igår klockan 17.38) och det är nog ganska troligt att Apple prioriterar att vänta in den inför nästa uppdatering av Mac PRO.

När det gäller Apples 30" Cinema Display så kan man väl i stort sett bara spekulera i varför det har tagit en så enormt lång tid att komma med något nytt och fräscht. Den som inte har tid att vänta kan dock vända sig till andra återförsäljare. Svårare än så är det inte .. eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-21 13:32
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om jag har förstått det rätt så används Mac PRO av många stora företag inom t.ex. filmbranschen. Att Apple skulle ha "glömt bort" den känns därför väldigt osannolikt. Däremot kommer det en ny uppsättning av processorer från Intel (som planB skrev igår klockan 17.38) och det är nog ganska troligt att Apple prioriterar att vänta in den inför nästa uppdatering av Mac PRO.

Det är inte alls självklart att Intel prioriterar Apple längre eftersom apple gått sin egen väg (Läs Iphone/ipad) och det ryktas att dom för diskussioner med AMD. Intel prioriterar sina större kunder såsom Dell, IBM, HP på serversidan och apple kanske inte får en enda sketen processor

Ursprungligen av studiox:

Det är inte alls självklart att Intel prioriterar Apple längre eftersom apple gått sin egen väg (Läs Iphone/ipad) och det ryktas att dom för diskussioner med AMD. Intel prioriterar sina större kunder såsom Dell, IBM, HP på serversidan och apple kanske inte får en enda sketen processor

Jag sa inte att Intel prioriterar Apple. Däremot lär Apple vänta på nästa generation av Intels processorer, vilket har kommit typ nu. Om man sedan för diskussioner med AMD låter jag vara osagt, men jag finner det väldigt tveksamt eftersom Intel ligger före. I vilket fall tror jag inte att Intel kommer att vägra att sälja processorer till Apple.

Ursprungligen av studiox:

Det är inte alls självklart att Intel prioriterar Apple längre eftersom apple gått sin egen väg (Läs Iphone/ipad) och det ryktas att dom för diskussioner med AMD. Intel prioriterar sina större kunder såsom Dell, IBM, HP på serversidan och apple kanske inte får en enda sketen processor

Har vi sett någon AMD-processor bland våra äpplen?
Tror att Intel gärna kör en ny-lansering tillsammans med Apple. De har gjort det förr:
8-core and quad-core 3.0GHz Mac Pros unveiled by Apple - TechShout
och kan gott och väl göra det igen. Apple är ingen liten kund, tvärt om. Samt att Apple för med sig god press, i massor.

Jag gissar +3.4 Ghz duodecim, 18 minnesplatser, 1,5 kW nätagg, slutet på augusti

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-21 17:59

Inget proffs sitter väl i sjön.

Senaste generationen av Mac Pro är ju fullt användbar fortfarande. Om man som proffs köper värstingkonfigurationen vid varje uppdatering saknar man nog inte mycket i slutet av varje cykel.

Eller?

Det stämmer. Så är det givetvis.

Ursprungligen av planB:

Inget proffs sitter väl i sjön.

Senaste generationen av Mac Pro är ju fullt användbar fortfarande. Om man som proffs köper värstingkonfigurationen vid varje uppdatering saknar man nog inte mycket i slutet av varje cykel.

Eller?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-22 13:47
Ursprungligen av planB:

Inget proffs sitter väl i sjön.

Senaste generationen av Mac Pro är ju fullt användbar fortfarande. Om man som proffs köper värstingkonfigurationen vid varje uppdatering saknar man nog inte mycket i slutet av varje cykel.

Eller?

Om man som proffs köper en ny dator vid varje uppgradering bör man inte vara proffs. Det är som om du köper en ny tjänstebil så fort volvo släpper en ny modell. Det vore skattemässigt självmord att skriva av två prylar samtidigt fast man bara använder en.. ellerhur?

Uppgradera vart tredje år känns mer riktigt. Driver ett game-server hotell och vi köper inte direkt dom långsammaste servrarna, om man säger så. Men vi är inte dumma att uppgradera varje år för det.

Ursprungligen av studiox:

Om man som proffs köper en ny dator vid varje uppgradering bör man inte vara proffs. Det är som om du köper en ny tjänstebil så fort volvo släpper en ny modell. Det vore skattemässigt självmord att skriva av två prylar samtidigt fast man bara använder en.. ellerhur?

Uppgradera vart tredje år känns mer riktigt. Driver ett game-server hotell och vi köper inte direkt dom långsammaste servrarna, om man säger så. Men vi är inte dumma att uppgradera varje år för det.

Det där beror ju på hur mycket arbetsstationens prestanda påverkar jobbet. Det är väl helt okej att uppgradera när man har möjlighet till det om man har det behovet?

Sen att det inte är kul att betala varken till skattmasen eller till Apple Store det är en helt annan femma. Ibland är den där extra hundrartusingen i datorkostnad inte svår att motivera, alls.

Ja, men menat var nog att man KAN köpa varje update och hänga med grymt - tanken var nog att den dröjande nya MacPro'n inte är något som proffs bekymrar sig över. Du har rätt - 3-4 år mellan uppgraderingar/nyköp är nog den vanliga cykeln för proffesionell produktion. Ingen köper varje år (förutom skatte/ekonomiska faktorer så innebär oftas nyköp en oönskad produktionspaus ellert mertid för intrimmning/installationer/etc) och ingen har sagt att man gör det.

Ursprungligen av studiox:

Om man som proffs köper en ny dator vid varje uppgradering bör man inte vara proffs. Det är som om du köper en ny tjänstebil så fort volvo släpper en ny modell. Det vore skattemässigt självmord att skriva av två prylar samtidigt fast man bara använder en.. ellerhur?

Uppgradera vart tredje år känns mer riktigt. Driver ett game-server hotell och vi köper inte direkt dom långsammaste servrarna, om man säger så. Men vi är inte dumma att uppgradera varje år för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-24 01:33

Tröttnade på att vänta.

Gick och köpte en 1TB och gjorde en ny 64bit's Logic-installation på denna.

Vilken extrem prestandaökning det blev!!
Å för att inte tala om stabiliteten..

Ligger på nuvarande projekt med runt 9gig allokerat i RAMet.
Inte en krasch på en vecka!!

Tack Apple för att ni är så fruktansvärt sega på att uppdatera proffs-segmentet!!

Nu har jag inte det minsta bråttom att köpa ny dator...

Nu verkar det ju ligga ngt och lura runt hörnet...

AppleInsider | Apple's Mac Pro retail inventories suggest refresh on the horizon

http://www.9to5mac.com/Mac-pro-update

samma gäller för iMac just nu ...

1
Bevaka tråden