Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka gammal Macanvändare.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-20 21:29

Hej 99.se.

Länge har jag sneglat på Mac, älskat designen och alltid velat testa. Efter studenten och jobb i icabutik i ungefär ett år, har jag nu införskaffat mig en Macbook Pro 15" i7 med High res.skärm!

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag har alltid hört att allt fungerar, att allt ska flyta och att vissa inte behöver starta om sin dator på flera dagar(veckor!?). Med enorma förhoppningar har jag nu suttit i ungefär en vecka (första start 11 juli) och vill verkligen skrika ut min glädje, men.. jag vet inte..?!

Jag har stött på problem. Jag har under denna vecka lyckats att hänga; Safari 3 gånger, Garageband 1 gång, iPhoto 1 gång, Q3 flera gånger (alltså nästan bara appleprogram) och hela datorn 1 gång. Min kompis som haft en vanlig Macbook vit (versionen innan "MBP-trackpaden-versionen") i lite över året, har bara lyckats hänga datorn en gång, och den gången var det Microsofts program MSNs fel.

Dessutom har jag satt i min externa mus Microsoft Intellimouse Explorer 3.0, som troget tjänat mig under många härliga speltimmar. Till min fasa är muspekarens precision i Snow Leopard enligt mig riktigt usel. Jag är van XP-användare, och gillar snabba spel som Q3 och Wc3 (har även förbeställt Starcraft 2) och klarar verkligen inte av att spela ex. Q3 på Macen. Musen hänger inte med! Jag har provat program som ControllerMate, USB overdrive, Mouseacceleration, men inget gör musen "bra" och med samma precision som i WinXp. (Kan detta bli bättre i ex. BootCamp?) Jag kommer använda datorn väldigt stationärt, så det känns viktigt att en extern mus fungerar bra.

Vet inte om mitt inlägg passar under kategorin Personliga presentationer, eller om jag ska skriva separata inlägg för problemen. I så fall kan kanske moderator meddela mig så gör jag det.

Men ska det vara så här? Ska jag behöva få program hängda då och då, och känna att musen inte passar spel? Jag har lagt ut många tusen på den här datorn, valde i7-processorn för att det verkligen ska flyta på. Jag har verkligen känt mig besviken, men vill verkligen inte vara det!

Snälla 99.se, jag vill bli överväldigad av Mac. Men som det är nu får jag inte ihop det.

skulle byta mus helt enkelt, hade samma som dig innan och en Razor DeathAdder LeftiesEdition nu och den funkar sjukt mycket bättre än MIcrosoft musen.

Det här med att program hänger sig är inte bra. Inte bra alls! Jag anser att du ska gå tillvaka till inköpsstället med en gång och be att få lämna in den på service. trist? Ja definitivt, men om du fått en maskin med defekt huvudkort/hårddisk så måste du ju få detta åtgärdat eller utbytt så snart som möjligt.
Så det gör du imorgon på en gång, ok?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 22:39
Ursprungligen av gabbeman:

Det här med att program hänger sig är inte bra. Inte bra alls! Jag anser att du ska gå tillvaka till inköpsstället med en gång och be att få lämna in den på service. trist? Ja definitivt, men om du fått en maskin med defekt huvudkort/hårddisk så måste du ju få detta åtgärdat eller utbytt så snart som möjligt.
Så det gör du imorgon på en gång, ok?

Alltså, han har ju en uppriktig fråga, blir ju inte bättre över att du ska försöka vara lustig. Antar att det är så du själv vill bli besvarad när du inte kan något och vänder dig till forumet?

@DaOL
Safari har nyligen haft en större uppgradering (till 5.0), så det kommer att komma buggfixar lite då och då som förhoppningsvis åtgärdar större delen av problemen som orsakat dina safari-hängningar.

Och nej, du behöver inte lämna in datorn på service för att något program råkat krascha.

När du kör windows i bootcamp så är det precis som vilken vanlig pc som helst (inklusive musen, som för övrigt är en vanesak). Bootcamp rekommenderas om du ska spela pc-spel.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 22:23

Välkommen till 99.se!

Du bör alltid starta en ny tråd för att få maximal hjälp om det inte redan finns en befintlig tråd.

Men för att hjälpa dig så tycker jag du skall ta ner senaste OS X 10.6.4 combo updateringen separat och lägga på den på nytt. Inget dokument eller filer kommer att försvinna.
Mac OS X v10.6.4 - Kombinerad uppdatering

Vad antyder att Gabbeman inte menade allvar? Ibish, hjälp till om du kan istället för att anklaga en forumkollega. En ny dator ska inte krångla, det kan mycket väl vara fel på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 22:58
Ursprungligen av akerstrom:

Vad antyder att Gabbeman inte menade allvar? Ibish, hjälp till om du kan istället för att anklaga en forumkollega. En ny dator ska inte krångla, det kan mycket väl vara fel på den.

Så du menar helt ärligt att ditt tips till någon som säger: "safari kraschade" är "Byt ut datorn, för säkerhets skull, spring och gör det redan imorgon"?

Att musen inte beter sig som på pc är inte att krångla.

Ursprungligen av akerstrom:

Vad antyder att Gabbeman inte menade allvar? Ibish, hjälp till om du kan istället för att anklaga en forumkollega. En ny dator ska inte krångla, det kan mycket väl vara fel på den.

Jag fattar faktiskt inte heller hur man kan uppfatta att jag skulle "vara lustig". Har har köpt en maskin för en (för dom flesta människor) väldig massa pengar.
Jag anser att om den beter sig som han beskriver det med upprepade programkrasher ska lämna in den, det är inte ironi, jag är så allvarlig som jag kan bli.

Har arbetat i över två år på en Apple serviceverkstad och har upplevt exakt det som han beskriver. Det KAN lösas genom att ladda hem dom senaste uppdateringarna, men det KAN vara huvudkortet eller fel på hårddisken.
Mina två års erfarenhet av detta säger att det är något skit med hans maskin och att ju snabbare som han får in den och får en auktoriserad tekniker att se på den, ju lättare kommer det bli för honom att kanske till och med få den utbytt med Apple.

Jag önskar den här medlemmen välkommen till vår "sekt" och hoppas att han ska bli lika nöjd med sin maskin som jag varit med Apples produkter som jag varit dom senaste 20 åren.

När jag är ironisk/spydig/lustig så brukar det vara så uppenbart att det inte går någon förbi. Så är inte fallet den här gången.

Jag lägger in lite mer här.

Du vet att du har 90 dagars fri telefonsupport på maskinen när du köpt den. Ring Apple och be dom att försöka hjälpa dig igenom dessa problem. Om du fortfarande har problem med programkrasher efter att ha laddat hem dom sista uppdateringarna så kommer nog dom på Apple support att be dig lämna in den. Du kommer då att få ett så kallat Apple-case nummer som du kan uppge när du lämnar in den.
Apple-case numret är för att teknikern som sedan ser på din maskin ska kunna referera till det om han kontaktar Apple i din case och då vet Apple vad ni har pratat om tidigare och vad det är för problem som du upplever.

Men som sagt, den 90-dagars telefonsupporten ska du använda dig av!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 23:53

@gabbeman

Om du inte var sarkastisk får jag be om ursäkt. Jag tyckte att lät det lite väl överdrivet, och det känns fortfarande som att ta i när man ber honom att byta ut datorn, eller lämna in den för service. Det beror lite på vad han gjorde när programmen kraschade, förmodligen var det något med flash i Safari

Min Safari har kraschat någon enstaka gång, likaså frugans (som kör kvar på leopard,) efter uppgradering till Safari 5. Åtminstone för mig var Safari 4 mer stabilt, så jag antar att det är buggar.

Visst i teorin kan det ju vara som du säger, men känns osannolikt.

Ursprungligen av ibish:

@gabbeman

Om du inte var sarkastisk får jag be om ursäkt. Jag tyckte att lät det lite väl överdrivet, och det känns fortfarande som att ta i när man ber honom att byta ut datorn, eller lämna in den för service. Det beror lite på vad han gjorde när programmen kraschade, förmodligen var det något med flash i Safari

Min Safari har kraschat någon enstaka gång, likaså frugans (som kör kvar på leopard,) efter uppgradering till Safari 5. Åtminstone för mig var Safari 4 mer stabilt, så jag antar att det är buggar.

Visst i teorin kan det ju vara som du säger, men känns osannolikt.

Nemas problemas:)
Grejen är ju om detta sker när maskinen är ny. Det är det som jag hänger upp mig lite på. Om det varit en maskin som haft lite tid bakom sig så kan det ju vara mängder med probs som kan vara orsaken. Men att den gör det när den är ny låter inte bra i mina öron. För precis som du så kan ju även jag få Safari att hänga och iMovie och gud vet vilka program som tvärdyker. Men det är ju för att både du och jag använder maskinerna på daglig basis och installerar och avinstallerar och håller på. Förr eller senare så är det någon .plistfil som surnar till.

Oavsett så hoppas jag att det löser sig för honom och att han uppdaterar oss när han vet lite bättre vad det är.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-21 15:48

Tack för snabba svar allihopa!

Ska testa lite olika möss när det vankas lan i helgen. Undra om det är någon skillnad.

Jag har laddat ner combouppdateringen manuellt och installerat den nu. Men har tyvärr efteråt lyckats hänga Safari en gång till och var nära på att få datorn hängd helt igen.

Jag ska testa Windows senare ikväll, ska slänga in XP som jag är helt van vid och hoppas på att musen stämmer där. Fungerar det bra kan jag gärna skippa spel på OS X helt.

Ska även ringa supporten senare idag. Uppdaterar er så fort jag vet mer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-21 19:32

En viktig detalj att ta hänsyn till vad gäller Safari-krascher är huruvida någon av webbsidorna som visas har Flash-objekt på sig. Har de det så är det mer eller mindre också garanterat anledningen, och går tyvärr inte att göra åt, annat än att avinstallera Flash.

Men datorn i sig skall inte hänga sig, någonsin. Om systemet fortfarande är "rent", utan filer som mjukvaruinstallationer spridit utanför användarens hemkatalog, så är det relativt troligt att du har någon form av problem med hårdvaran. Mest troligt är då problem med RAM-minnet.

Min egen MacBook Pro, ca 9 månader gammal, har hittills aldrig hängt sig. Däremot har min Safari en life expectancy på max någon timme, helt och hållet tack vare Adobes suveräna kvalitet.

^ Jo du har förståss helt rätt. Adobes kvalitetsspelare för videomaterial och sköna annonser på nätet "Flashplayer" är en evig huvudvärk för oss Macanvändare.

Själv kör jag, som så många andra,clicktoflash för att slippa flash och låta maskinen vila från detta gissel.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 20:31

clicktoflash är suveränt men att andra program hänger är inte bra. Ring Apple och ta dina 90 dagars fri telefon support. Det kan vara strul med ram minnet, hårddisken eller processorn. Men eftersom det har varit rätt varmt ute på sistone så kan det hända att datorn överhettar.

Vad gäller musen så kan du glömma på en gång att musen kommer att fungera som på en PC. Speciellt i spel märker man att accelerations kurvan är helt annan på en Mac. Det måste man vänja sig vid tyvärr. Det finns ett program som heter Mousefix som ändrar kurvan lite men det hjälper bara lite.

Läste precis att Mousefix fungerar inte med Snow Leopard.

//Rob

Senast redigerat 2010-07-21 20:48
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-23 22:59

Kan vara flashsidor som det krånglar med, minns inte riktigt. Har installerat clicktoflash, bra program!

Windows XP fungerar bra. Musen är inte exakt som på pc men mycket bättre än i OS X. Sitter på lan nu och kan köra det jag testat i spelväg. Däremot kom jag på att WinXp inte stöder mer än halva min ram som jag har på min Mac. Det är lite synd.

Har inte testat andra möss än men min gamla version av intelli 3.0, men det kändes som sagt bra i WInXp. En 64-bitversion av XP kanske vore något? För att få precisionen för musen och stöd för mer ram.

Ska ringa support i veckan, vill nästan att de tar en titt. Boot Camp har också hängt sig nämligen.. Kan man kräva det av Apple Care?

Tack för svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-23 23:55
Ursprungligen av daoL:

Kan vara flashsidor som det krånglar med, minns inte riktigt. Har installerat clicktoflash, bra program!

Windows XP fungerar bra. Musen är inte exakt som på pc men mycket bättre än i OS X. Sitter på lan nu och kan köra det jag testat i spelväg. Däremot kom jag på att WinXp inte stöder mer än halva min ram som jag har på min Mac. Det är lite synd.

Har inte testat andra möss än men min gamla version av intelli 3.0, men det kändes som sagt bra i WInXp. En 64-bitversion av XP kanske vore något? För att få precisionen för musen och stöd för mer ram.

Ska ringa support i veckan, vill nästan att de tar en titt. Boot Camp har också hängt sig nämligen.. Kan man kräva det av Apple Care?

Tack för svar.

Ring Apple och fråga. Det kostar inget de första 90 dagarna. I och för sig så kostar det inget att ringa och fråga Apple senare heller. Det verkar i alla fall vara något skumt med din dator. RAM minne förmodligen.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 00:01

Har du utökat ram-minnet själv, eller tog du mer ram vid köpet från Apple?

Vad gäller Boot Camp så täcks det av Apples 90-dagars support. Faktum är att ALLA program + OS X täcks av Apples 90-dagars support så bara ring och prata med dom så mycket du vill om allt som har med din Mac att göra.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-24 12:42

Ja jag ska verkligen ringa och prata med dem. Igår hängde sig Finder, Safari och iTunes och till sist hela datorn. Det jag gjorde var att öppna programmen och sedan backa i finder.. Hoppas att jag kan få skicka in den, är det sällan de tar in datorer för att kolla upp dem pga. sånt här? Så ska det inte vara!!

@ ibish
Jag har 4gb ram från start från Apple. Det är en Macbook Pro med i7-processorn allt i original förutom high-resskärm.

Ja du bör nog lämna in den, har haft fem mac varav två bärbara I två år. Kan inte minnas när någon hängde sig sist!

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-29 11:13

Jag har nu ringt Apple support två gånger. Första gången gjordes bara en vanlig felkoll, jag tömde chachemappen och lade ut com.apple.systemprefrences och com.apple.finder-filerna på skrivbordet. Problemen kvarstod och jag ringde igen. Då gjorde vi något som hette "kontrollera skivbehörigheter" och jag fick massa av felmeddelanden som bla. såg ut såhär:

"2010-07-28 12:28:27 +0200: Fel grupp på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/PasswordAssistantButton.tif”, ska vara 0, gruppen är 80."

Nästan uteslutande kollade den upp Airport-grejer.

Sedan gjorde jag ett uttökat hårdvarutest med app.dvdn i läsaren genom att trycka och hålla nere tangent D vid uppstart. Den hittade inga fel.

Datorn har inte hängt sig sen dess. Tror ni att det är fixat? Vad kan min Airport ha med saken att göra i så fall?! Kan man tvinga apple supporten att kolla på den i alla fall? Jag vill nämligen vara helt säker på att det inte är något fel.

Edit: Tilläggas ska att jag inte köpt via applestore, utan via en Grafitbutik (http://www.grafit.it/). Ska jag åka till butiken och be dem ta en titt istället?

Ursprungligen av daoL:

Vet inte om mitt inlägg passar under kategorin Personliga presentationer, eller om jag ska skriva separata inlägg för problemen. I så fall kan kanske moderator meddela mig så gör jag det.

Nej, "Personliga presentationer" är inte rätt plats för konkreta frågor.

Och du har ju dessutom flera olika frågor, vilket gör det ännu rörigare. Så det borde nog vara flera trådar, i rätt forum för respektive fråga.

Men sök först, innan du startar nya trådar. Kanske har frågan varit uppe tidigare.

Och ett sök-tips:
Använd inte forumets inbyggda sökfunktion. Använd Google i stället. Skriv "site:99.se" tillsammans med sökorden, så söker den bara på 99.se.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 13:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och ett sök-tips:
Använd inte forumets inbyggda sökfunktion. Använd Google i stället. Skriv "site:99.se" tillsammans med sökorden, så söker den bara på 99.se.

/Mod

Bra tips det ska pröva. Har inte tänkt på det i någon djupare mening.

Välkommen till 99Mac.

Jag har själv en MacBook Pro i7 och tycker att din maskins uppförande är väldigt konstigt. Jag tycker du bör ha en översikt om felet dyker upp igen. Försök se ett samband om det går. Jag skulle lägga min röst på dåligt minne och om så inte skulle vara fallet, så lutar det mot dåligt minnekontroll på moderkortet. Be Apple supporten att kolla krasch loggen för att se om det är minne fel eller annat fel.
Jag har inte fått någon hängning hittills på min maskin, förutom Office 2008 (word) som är en enda stor bugg enligt mig, speciellt om man importerar stora word Doc då orkar word 2008 inte med. Varför är en stor gåta för mig. Undrar om Office 2011 är bättre? Och Jag har provat allt med Office 2008, plist, nya uppdate’s, ominstallering m.m. utan att lyckas.

Dessutom blir detta mitt 2000 inlägg.

1
Bevaka tråden