Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm som till utseendet passar MBP?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter en skärm som passar till min nya MBP, tycker här att Apple tar betalt på tok för mycket för sin 24". Finns det några alternativ som passar till utseendet eller ska jag slanta upp 8595kr?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 00:36

Apple Cinema Display 24'' - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Jag säger inte att du absolut måste köpa Apple 24", men fördelen är att du inte behöver en konverter för mini DisplayPort + att du har en magsafe laddkabel från skärmen och inbyggd isight.

Du har också ett högt andrahandsvärde på 24":arn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 00:37
Ursprungligen av Joakim651:

Letar efter en skärm som passar till min nya MBP, tycker här att Apple tar betalt på tok för mycket för sin 24". Finns det några alternativ som passar till utseendet eller ska jag slanta upp 8595kr?

Om utseendet är viktigast, så lär du få slanta, då den skärmen i princip är gjord för att kopplas till MBP. Har för mig att Dell gör prisvärda skärmar annars... beror också på vad du ska ha den till.

24:an - som jag haft är värd pengarna

* perfekt design ihop med datorn.
* iSight, mikrofon och BRA högtalare är integrerade.
* Laddkabel med MagSafe rakt ner från skärmen
* Använd din nuvarande laddare till att ha i väskan/på jobbet etc.
* du får USB-kontakter bakpå. Perfa ha till alla kortläsare och sån skit.
* Med Sätt-i-vila och tre kablar uttagna är du färdig att resa. i och urkoppling tar 10 sekunder.

Ja, den är grisdyr, men den är värd varenda spänn.

plus att det ju är en IPS-panel så den har väldigt bra betrakningsvinkel och ger väldigt bra färgåtergivning.

Tack för tipsen! Jag vet att det är en bra skärm men som sagt så är den överprisad, kan för 8500:- t.ex. köpa en 27" Dell med 2560x1440 + IPS-panel. Får fundera vidare vad jag ska göra, ska kolla efter om det finns någon begagnad till salu också.

Ursprungligen av Joakim651:

Tack för tipsen! Jag vet att det är en bra skärm men som sagt så är den överprisad, kan för 8500:- t.ex. köpa en 27" Dell med 2560x1440 + IPS-panel. Får fundera vidare vad jag ska göra, ska kolla efter om det finns någon begagnad till salu också.

Överprisad?

Du får ju det jag räknade upp ovam det är ju grejer som är värt en hel del.
Tänk att om du kopplar upp datorn mot en Dell-skärm får du :

* Köp externa högtalare
* Skaffa extern Webkamera av bra snitt
* Extern mikrofon
* Köpa mini-DP till DVI-converter (1000:-)

Du får bygga ett kludge-verk med kablar och bråte. Snyggt blir det ju knappast.

Apple skärms högtalare och mic går på USB-kontakten man ansluter från skärmen...

Men är det bara skärmyta och inget annat du vill ha så kör.

Ursprungligen av Goflorp:

Överprisad?

Du får ju det jag räknade upp ovam det är ju grejer som är värt en hel del.
Tänk att om du kopplar upp datorn mot en Dell-skärm får du :

* Köp externa högtalare
* Skaffa extern Webkamera av bra snitt
* Extern mikrofon
* Köpa mini-DP till DVI-converter (1000:-)

Du får bygga ett kludge-verk med kablar och bråte. Snyggt blir det ju knappast.

Apple skärms högtalare och mic går på USB-kontakten man ansluter från skärmen...

Men är det bara skärmyta och inget annat du vill ha så kör.

Du känns lite insnöad just nu...

Externa högtalare måste man ha iaf, integrerade låter aldrig bra. Webkamera/mikrofon är inget som, iaf inte jag, använder speciellt ofta. Dells skärm har även den usbportar. Så varför skulle det bli en massa extra kablar? Det enda som behövs är mdp-hdmi adapter, ström till datorn och usb. Precis samma som Apples skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 23:09
Ursprungligen av Joakim651:

Du känns lite insnöad just nu...

Externa högtalare måste man ha iaf, integrerade låter aldrig bra. Webkamera/mikrofon är inget som, iaf inte jag, använder speciellt ofta. Dells skärm har även den usbportar. Så varför skulle det bli en massa extra kablar? Det enda som behövs är mdp-hdmi adapter, ström till datorn och usb. Precis samma som Apples skärm.

Det bästa med att ha en LED 24" från Apple är att slippa fundera på om någon på jobbet "lånat" hem ens strömsladd så man inte kommer där dagen efter och behöver ladda så finns den inte där. Man slipper helt fundera på detta då det endast är att koppla in 3 sladdar så rullar allt igång galant.

Har aldrig varit så nöjd med en skärm som jag är med min 24" CD LED. Eller jo föresten min iMac 27" ;D

Ursprungligen av Joakim651:

Externa högtalare måste man ha iaf, integrerade låter aldrig bra. Webkamera/mikrofon är inget som, iaf inte jag, använder speciellt ofta. Dells skärm har även den usbportar. Så varför skulle det bli en massa extra kablar? Det enda som behövs är mdp-hdmi adapter, ström till datorn och usb. Precis samma som Apples skärm.

Sitter här med samma problem och håller med om att dessa argument för att lägga 9k inte håller fullt ut! Är nyfiken på vad du väljer till slut!

Ni som har köpt andra skärmar, skulle ni kunna länka till dem så att man kan se lite specs och bilder?

Ursprungligen av Christian-:

Sitter här med samma problem och håller med om att dessa argument för att lägga 9k inte håller fullt ut! Är nyfiken på vad du väljer till slut!

Ni som har köpt andra skärmar, skulle ni kunna länka till dem så att man kan se lite specs och bilder?

Jag har, antagligen, bestämt mig för att köpa en begagnad 24" Apple, de borde nå rimliga priset (max 4000:-) nu när 27"aren är lanserad. Håller inte det så kommer det antagligen att bli Dells 27" DELL U2711 ULTRASHARP 27" WIDE TFT BLACK - Unik 27" IPS-skärm med 2560x1440 upplösning! - Produktinformation. Apple's 27"-skärmar har ja ginte mycket för efter att min iMac blivit "lagad" tre gånger p.g.a. dåliga betraktningsvinklar. Behöver jag nämna att den fortfarande inte är bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:12
Ursprungligen av Joakim651:

Jag har, antagligen, bestämt mig för att köpa en begagnad 24" Apple, de borde nå rimliga priset (max 4000:-) nu när 27"aren är lanserad. Håller inte det så kommer det antagligen att bli Dells 27" DELL U2711 ULTRASHARP 27" WIDE TFT BLACK - Unik 27" IPS-skärm med 2560x1440 upplösning! - Produktinformation. Apple's 27"-skärmar har ja ginte mycket för efter att min iMac blivit "lagad" tre gånger p.g.a. dåliga betraktningsvinklar. Behöver jag nämna att den fortfarande inte är bra?

Det är fortfarande samma panel på 24".

Ursprungligen av 20hz:

Det är fortfarande samma panel på 24".

Då blir det någon annan skärm, icke Apple!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-20 23:46

När jag köpte extern skärm till min MBP gjorde det ganska ont i mig när jag fick acceptera att jag inte hade råd att köpa en ACD 24". När jag väl kommit över det letade jag upp den skärm som jag tyckte, utefter specifikationer osv, var bäst och bet i det sura äpplet.

Nu är mitt skrivbord inte så enhetligt som det kunnat vara, men jag har en 23" där som gör sitt jobb och jag är väldigt nöjd ändå.

Jag tror det är upp till dig. Vill du verkligen ha ett skrivbord som platsar bland de snyggare i "Ta en bild av ditt skrivbord" får du hosta upp vad det kostar.

Om inte tror jag att du blir nöjd ändå. En riktig skärm gör så mycket annat för ditt användande av din dator än att vara snygg.

Jag köpte en Samsung skärm när jag hade MBP. Den var svart med en aluminumram under skärmen (samma färg som MBP). Tror detta är en genomgående design för Samsung. Givetvis kan den inte konkurrera med tidigare nämnda, men den är snygg som satan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 22:26

Äger en iMac 27" och en CD LED 24" och har inga problem alls. Brukar ha otur med tekniska saker

Ursprungligen av 20hz:

Äger en iMac 27" och en CD LED 24" och har inga problem alls. Brukar ha otur med tekniska saker

Min 27" iMac reparerades tre gånger, men det var samma skit ändå så jag har nu lämnat tillbaka den. Kommer inte titta åt Apple's 27" skärmar mer iaf då jag antar att alla är lika dåliga (läs: katastrofal svärta/betraktningsvinkel i mörker). Är det samma paneler i 24" så vill jag antagligen inte ha en sån heller, det får antagligen bli Dellskärmen jag länkade ovan.

1
Bevaka tråden