Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket mobilt bredband rekommenderar ni?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-07-20 20:36

Kommer att åka iväg långt ut i skogen och jobba i 2 månader och undrar vad jag ska välja för mobilt bredband. Har ingen lust att binda upp mig på 12 månader då det inte kommer att användas speciellt mycket efter det. Jag ser idag två alternativ:

1. Använda min iPhone som modem. Nackdel: Långsamt.
2. Tele2 har ett modem med "kontantkort". Nackdel: Dyrt.

Vad skulle ni ha gjort? Är det någon som har tips på andra operatörer?

de flesta mobila bredband är väll rätt så dåliga långt ut i skogarna. Den enda operatör jag kan tänka mig som är rätt schyst där är Ice möjligen Telia också. Jag kan inte rekommendera Telia enbart för att jag mår illa då jag eventuellt tvingas in i deras Tholbox för att regga mobila bredband Men som sagt Ice.net eller vad de nu kallar sig, sen skulle jag säga Tele2 eller Telia.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 21:32

Telia Mobilt bredband Kontant blir billigare än Comviq Surf för 2 månader. Dessutom har Telia 6Mbit/s medans Comviq bara är 3Mbit/s.

  • Medlem
  • 2010-07-21 08:36

Dum fråga antar jag, men Telia funkar självklart på Mac? Har inte hittat någon info om det på deras sida, inte heller några drivers.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 09:27
Ursprungligen av Dalle:

1. Använda min iPhone som modem. Nackdel: Långsamt.

Vad har du för operatör???

Går fort för mig.

  • Medlem
  • 2010-07-21 09:40
Ursprungligen av Cokey:

Vad har du för operatör???

Går fort för mig.

Telia. Jag får 1 Mbit i Storstockholm. Så jag betvivlar att det funkar bra ute i skogen.

Jag var i kontakt med Telia, och enligt deras karta kommer jag att ha "Turbo 3G+" så det ska inte vara några problem. Det ska även fungera på Mac, tydligen får man med sig drivers med modemet. Normalt sett brukar sånt ligga på leverantörernas respektive hemsida.

Med tanke på hur välfyllda frekvensområdena antagligen är i Storstockholm med eventuell interferens till följd skulle jag inte bli förvånad om du har bättre mottagning "i skogen", beroende på operatör och vilken skog vi pratar om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-21 11:57

Om du inte har 2G iphone kommer det inte fungera bättre med ett modem.
Telia och Tele2 delar dessutom nät, så deras täckning är i princip identisk.
Möjligen Ice isåfall.

  • Medlem
  • 2010-08-07 14:32
Ursprungligen av Json_81:

Telia och Tele2 delar dessutom nät, så deras täckning är i princip identisk.

Det stämmer inte. Jag har Spring Mobil som är en sorts företagsvariant med Tele2/Comviq som operatör där vi kan använda Telias nät när det inte är täckning med Tele2. Och det är ganska ofta skillnad.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-07 21:48
Ursprungligen av Baron:

Det stämmer inte. Jag har Spring Mobil som är en sorts företagsvariant med Tele2/Comviq som operatör där vi kan använda Telias nät när det inte är täckning med Tele2. Och det är ganska ofta skillnad.

Telia och Tele2 delar väl bara på masterna(nog påbud för att minska antalet master).....elektroniken samspelar inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-21 18:38

Net1 (tidigare Ice.net), funkar kanonbra, dessutom så får du gratis roaming i Norge och Danmark med dom. Dessutom så är det trådlösa modemet en kanonprodukt, går på 220 Volt, 12 Volt, och har inbygd batteri. Bara att surfa på vart du än är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-02 09:32

Mobilt bredband jämförelse

En bra jämförelsesajt för mobilt bredband är MobileTail - Jämför Mobilt Bredband

De har inte med Net1 ännu men annars är de övriga operatörerna där...

  • Medlem
  • 2010-08-06 22:32

Ok, en lägesrapport.
Anlände i onsdags. Trots Telias utlovade "Turbo-3G-Plus" med upp till 6 Mbit/s så blev den uppmätta farten 0,04Mbit/s, alltså 0,04Mbit/s! På Telia försvarade de sig med att deras täckningskartor är "ungefärliga" och inte alltid stämmer.
Idag provade jag med min iPhone 4, även den med Telia, och kom upp i den hissnande farten av 0,22Mbit/s. Absolut ingen raketfart det heller för en utlovad 3G-mottagning. Men det är iaf användbart.
Alla klagar på internet här och jag är en av få som ens kommer in på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 22:56

Mitt råd är att försöka hitta en förstärkare som förstärker signalen till ditt Telia 3G modem.

Då skulle jag vilja haka på den här tråden med en följdfråga: Min far, som är pensionär, behöver bredband. Han har kört på modem ända tills nu och behöver så klart något bättre. Han borde ha något billigt. Jag tycker mobilt bredband låter bra, det blir minimalt med prylar.

Jag har kollat Prisjakt mm, och det verkar som om an skall kunna komma ner i en hundring per månad - kanske.

Först kollade jag 3, som vid första anblicken ser bra ut, men det verkar tvärtom vara helt värdelöst, 1:50 per meg, vilket århundrade tror de det är? Det kommer ju att kosta hundratals kronor per månad redan vid ganska lite trafik! Jag menar, några hundra meg gör man ju snabbt av med. Värst av allt är att trafikkostnaden inte ens nämns på hemsidan! Är det Prisjakt som har helt fel eller är det 3 som är så bedrägliga att de säljer en vara med stora dolda kostnader?

Så nu kollar jag Tele2. Det är inte det mest trovärdiga namnet jag vet, men där verkar det som om man har en mer anständig trafik inräknat i priset. Är det ett vettigt alternativ?

Senast redigerat 2010-08-07 20:00
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-07 22:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Då skulle jag vilja haka på den här tråden med en följdfråga: Min far, som är pensionär, behöver bredband. Han har kört på modem ända tills nu och behöver så klart något bättre. Han borde ha något billigt. Jag tycker mobilt bredband låter bra, det blir minimalt med prylar.

Jag har kollat Prisjakt mm, och det verkar som om an skall kunna komma ner i en hundring per månad - kanske.

Först kollade jag 3, som vid första anblicken ser bra ut, men det verkar tvärtom vara helt värdelöst, 1:50 per meg, vilket århundrade tror de det är? Det kommer ju att kosta hundratals kronor per månad redan vid ganska lite trafik! Jag menar, några hundra meg gör man ju snabbt av med. Värst av allt är att trafikkostnaden inte ens nämns på hemsidan! Är det Prisjakt som har helt fel eller är det 3 som är så bedrägliga att de säljer en vara med stora dolda kostnader?

Så nu kollar jag Tele2. Det är inte det mest trovärdiga namnet jag vet, men där verkar det som om man har en mer anständig trafik inräknat i priset. Är det ett vettigt alternativ?

Behöver han mobilt bredband? Enligt mitt tycke är fortfarande ADSL överlägset mobilt bredband (utom just mobiliteten, men det kanske han behöver?).

Ursprungligen av kenjon:

Behöver han mobilt bredband? Enligt mitt tycke är fortfarande ADSL överlägset mobilt bredband (utom just mobiliteten, men det kanske han behöver?).

Kanske, men det kan man inte få för 100 spänn månaden. Om man kan få mobilt för 100 och ADSL för 200 så är det väl bara hastigheten som ADSL har till sin fördel? Flyttbarheten är en bonus i hans fall, inte strikt nödvändigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-08 10:38
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kanske, men det kan man inte få för 100 spänn månaden. Om man kan få mobilt för 100 och ADSL för 200 så är det väl bara hastigheten som ADSL har till sin fördel? Flyttbarheten är en bonus i hans fall, inte strikt nödvändigt.

Om man tycker det är värt 100 kr/mån att kanske vara tvungen att sitta på en viss plats med datorn vriden i en viss riktning och tänka på hur mycket han surfar varje dag. Men han kanske har bra signal hemma.
Jag har flera kompisar som har blivit uppringda av försäljare som ville sälja trådlöst breeband med 7 Mbps, som sedan visade sej ge ca 1 Mbps, och då enbart i köket. De hade 2 Mbps ADSL innan....

Ursprungligen av kenjon:

Om man tycker det är värt 100 kr/mån att kanske vara tvungen att sitta på en viss plats med datorn vriden i en viss riktning och tänka på hur mycket han surfar varje dag. Men han kanske har bra signal hemma.
Jag har flera kompisar som har blivit uppringda av försäljare som ville sälja trådlöst breeband med 7 Mbps, som sedan visade sej ge ca 1 Mbps, och då enbart i köket. De hade 2 Mbps ADSL innan....

Är det så illa? Då kan han ju lika gärna köra på grannens trådlösa (som han kommer åt - ibland). Det måste naturligtvis vara någorlunda pålitligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-08 12:30
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är det så illa? Då kan han ju lika gärna köra på grannens trådlösa (som han kommer åt - ibland). Det måste naturligtvis vara någorlunda pålitligt.

Jo, i de fallen var det så illa. Och försäljaren låter påskina att 7 Mbps trådlöst är mycket bättre/snabbare än ADSL. Ibland kanske, men långt ifrån alltid, och speciellt inte inomhus.
/OT

Ursprungligen av kenjon:

Jo, i de fallen var det så illa. Och försäljaren låter påskina att 7 Mbps trådlöst är mycket bättre/snabbare än ADSL. Ibland kanske, men långt ifrån alltid, och speciellt inte inomhus.
/OT

Hastighet är en sak, men hur är det med pålitlighet, tillgänglighet? Blir det bara olika hastighet beroende på plats och väder, eller stannar det ofta helt?

PS: Nu ser jag att det är 1 Gb "ingår", så jag antar att den första gigen inte kostar några 1:50 meggen, och de har ett tak på 300 spänn. Det blir ju aningen bättre, men jag kan fortfarande inte se den informationen på deras egna sidor.

Är det inte något liknande Telias 20 kr/MB med 9 kr/dag som max? Vid första anblick låter det helt bisarrt men i praktiken blir det inte alltför dyrt om man inte använder det varje dag.

Ursprungligen av Marcus K:

Är det inte något liknande Telias 20 kr/MB med 9 kr/dag som max? Vid första anblick låter det helt bisarrt men i praktiken blir det inte alltför dyrt om man inte använder det varje dag.

Den har jag inte hittat ens. Jag hittade en annan med nåt i stil med 30 spänn om dagen, som ju kan duga så länge man inte använder det mer än sådär två gånger per månad. Det låter lite väl begränsat.

Ingmar, jag har också varit ute och kollat minivarianter av mobilt bredband

Det tycks som om Telia ersatt sin minivariant med Start som kostar 39kr/mån + 29 kr varje dygn bredbandet används och med 2 GB som max per månad. Med andra ord lika mycket som Comviqs och Halebops kontantkort och då slipper man månadskostnaden och får 0,5 GB varje dag.

3s Bas och Tele 2s Small är väl ganska lika för 99 resp 89 kr/mån. Det som skiljer sig är vad som händer när man slår i taket 1 GB/mån. 3 börjar då debitera med 1,49 kr/MB upp till max 299 kr/mån medan Tele 2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten upp till 64 Kbit/s.

Om fadern är van att surfa med uppringt modem så kanske inte 64 Kbit/s gör honom galen om han skulle slå i 1GB-taket och att han kanske föredrar det framför att betala för högre hastighet. (Kanske till och med värt att komplettera med Comviqs kontaktkort som ska klarar Tele2s usb-stickor om det skulle bli kris någon månad. Fast det får man nog kolla ordentligt först)

Jag är helt säker på mobilt bredband kan vara långsamt och ostabilt men det gäller inte i hela landet. I sommar har jag varit runt en del (städer, samhällen och ren landsbygd) och använt (lånat) Telenor, Glocalnet och Comviqs surfstickor vid olika tillfälle och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Visst, inte deras uppgivna "upp till" hastigheter men tillräckligt för mitt vardagsbehov och tillräckligt för att ladda ner Apples uppdateringar.

Om bredbandet i stort sett ska användas på samma ställe hela tiden så varför inte testa nu när lövverket är som störst med en kontantkortssticka. Comviq ger just nu en veckas fri surf med sitt låsta modem för 199 kr (Comviq - Comviq Surf) Under den tiden borde man väl hinna upptäcka om det funkar på den platsen. Fördelen med Comviq är att de kör Telias nät när de själv inte har täckning.

Nej, jag sjunger inte det mobila bredbandets lov, jag tänker behålla ADSL på kontoret men funderar på ett mobilt som komplement.

Jag måste också slå ett slag för ice.net (eller Net1 kanske de heter nu). Jag har stuga mitt ute i skogen, och får liknande hastigheter sm det nämndes ovan med Telia - typ 0.1 Mbit eller under, i stort sett oanvändbart. Med net1 kommer jag upp i över 1Mbit iaf, trots att det är långt till närmaste master och tät skog / mycket berg mm i närheten. Väldigt nöjd med deras täckning, det är i stort sett det enda som brukar fungera ute i "vildmarken". Fungerar bra till både PC och Mac.

Ännu ett slag för ice.net

Håller med om att Net1 har en täckning och hastighet som är enormt bra ute i bushen. Men man skall då välja deras router D35 med inbyggda bra antenner. Måste man absolut prompt skaffa USB adaptern, D50, så bör man också gärna vara radioamatör, eller tvinga Net1 att skicka med en bättre extern antenn redan vid köp.

För den inbyggda antennen i USB modemet är rent teknisk undermålig, alla som sett gamla NMT telefoner för 450 MHz bandet förstår det direkt.

Men med reservation att är det den närmaste tiden man måste ha mobila bredbandet, så kanske jag ändå rekommenderar Telia.

Just nu har Net1 rejäla strul, de byter ut basstationerna ifrån Huwaei till Ericsson (f.d Nortels CDMA division i USA). Där jag förut fick 1-2 MBit, har jag i juli och augusti mest fått hastigheter på 0,1 till 0,2 Mbit, klart sämre.

(Net1 kan man pga tekniken inte ställa in apn på samma sätt som "vanlig" 3G)

Hoppas det ordnar sig under hösten, har varit på platser där Telenor o Tre inte haft en signal på flera mils avstånd, Tele2 möjligen svagt kan nås men ofta strular med dataförbindelsen (trots gemensamma 3G master med Telia), och där Telia varit enda som lyckats nå upp i antingen 0,1Mbit via Edge, eller 0,3Mbit via 3G. Och så Net1, ofta mellan 1-1.5 Mbit utan problem, med routern och dess egna antenner, eller lite högre med riktantenn.

Senast redigerat 2010-08-09 16:22

För er som har problem med hastigheten, slå en signal till kundtjänsten och kolla så det är rätt inställningar. Jag har Telenor och hade urusel hastighet. Ringde och klagade och då visade det sig att man inte aktiverat turbo-3G etc. Sen kan det vara viktigt att rätt APN är inställt etc.

  • Medlem
  • 2010-08-19 20:13

Kolla verkligen att det mobila fungerar på viktiga platser för dig!
Telia som skryter med sin täckning men det är en tveksam sanning. Det fungerar dåligt på Norra Öland där jag är på sommaren. Trots protestlistor och klagomål skiter de uttryckligen i problemet för att det är så få här på vintern. Tele2, Telenor och Tre fungerar här.

1
Bevaka tråden