Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac (8,1) låser sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac har rullat problemfritt sedan inköpet för 18 månader sedan. Nu på senare tid har den dock börjat låsa sig helt utan förvarning. Funderar på om man kan komma fram till vad det kan bero på.

Det sker vid helt random tillfällen och resulterar i antingen en enfärgad skärm eller att skärmen fryser med vad den för tillfället visar. Blir till att hålla in on-knappen för att stänga av den. Den går att få ner i viloläge men ser likadan ut vid uppstarten. Tror till och med att den låste sig i just viloläge här om kvällen för den startade helt plötsligt upp och var frusen.

Har kört hårdvarukollen (vad den nu heter) som ligger på installationsskivan och inget konstigt där. Om det här nu är mjukvarurelaterat kan jag då på något sätt komma fram till vad som orsakar det?

Flyttade till korrekt underforum.

/Mod

Ursprungligen av saverman:

Om det här nu är mjukvarurelaterat kan jag då på något sätt komma fram till vad som orsakar det?

Det står i panikloggen.

Gå till /Applications/Utilities/Console och leta efter panic.log. Den filen är typ skriven i Klingon, så du kanske kan posta den här för tolkning.

Ursäkta det sena svaret. Var bortrest under helgen.

Jag kikar där och postar det nästa gång det händer!

Ursprungligen av saverman:

Ursäkta det sena svaret. Var bortrest under helgen.

Jag kikar där och postar det nästa gång det händer!

det finns ju redan massa info i loggen om det hänt förut.
Kolla direkt.

Jag hittar ingen log. Hur gör jag exakt för att öppna den?

Gå till Programmmappen, Öppna Verktygsprogram, Öppna Systemmeddelanden.
Klicka på "Visa logglista",

Nu har du programmet för att läsa loggar igång.
I princip vad som helst som händer i din dator loggas.

appfirewall.log t ex bokför allt som rör brandväggen.

system.log innehåller mkt meddelanden från Finder, backuper, meddelanden från Safari etc.

panic.log tror jag inte man har om man inte haft en Kernel panic ?! Eller?
jag kan inte hitta någon i min dator (har bara tre veckors uptime än)

Under Filer/~/library/Logs/ finns "crashreporter", här kan man få en del info

Även under DIAGNOS och ANVÄNDNINGSINFORMATION
finns kopior av dessa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-26 16:48

hade samma problem visa sig att det var hårddisken som är på gång att gå i sönder.
Fick tillbaka min idag efter Hårddisk räddning, dem sa var fel på en sektor som har fixat nu och disken ska vara hel.

Men nu när jag ska installera Mac os 10.6 så kommer jag så långt som äpplet kommer och det laddat men sen blir det bara vit och inget händer. någon som vet vad det kan beror på?

Min låste sig nu igen och jag hittar inget bland loggarna som kan vara relaterat. Crashrapporterna är bara för program som hängt sig.

Då får du börja systematisera och leka Sherlock Holmes på det här.

Händer det när du gör ngt speciellt?
Händer det när några speciella program körs?
Har du några program i den som du upplever som buggiga? (program som avslutas oväntat?)

Har du tuffat igenom hardware-test, minnesdelen kan man kör "snabbis" eller "supernoggrannt",
sätt den på noggranna testet och ge den ett par timmar (övernatt?)

kan du göra ngt som provocerar fram felet? Låta hårddisken jobba som attan?

1
Bevaka tråden