Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalité på färgpatroner från Inkclub (pirat)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-19 12:36

Jag ska återigen öppna plånboken för att köpa nya färgpatroner. Har alltid köpt orginal från HP, men funderar på att testa Inkclubs egna patroner. De kostar 135 kronor jämfört med HPs för 165 kronor.
Det blir ju lite billigare, framförallt i längden. Men hur är det med kvalitén? Man har ju hört diverse historier (från "förr") om hur piratpatroner torkat och förstört skrivaren och så vidare...
Ämnet i kvällens Karlavagnen är alltså: Piratpatroner. Din syn på dom? Köpa pirat eller orginal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-19 12:49

Jag har köpt pirat de senaste gångerna jag har bytt på min HP (Photosmart 8450) och de har funkat felfritt för både foton och text på flera typer av papper. Har bland annat gjort tavlor av A4-utskrifter på fotopapper med mycket gott resultat. Eftersom skrivarhuvudena är integrerade med patronerna i min skrivare så är risken dessutom liten att de skulle paja övriga skrivaren.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-20 10:57

Vad innebär det att de är integrerade? Hur ser man om de är det? (HP C3100)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-20 13:14
Ursprungligen av ledin:

Vad innebär det att de är integrerade? Hur ser man om de är det? (HP C3100)

Står väl i manualen till skrivaren?
HP brukar alltid ha integrerade, Epson aldrig... Canon lite olika beroende på modeller.
Men som vanligt kan jag ha fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 16:42
Ursprungligen av ledin:

Vad innebär det att de är integrerade? Hur ser man om de är det? (HP C3100)

När jag skrev integrerade så menade jag att skrivarhuvudet sitter ihop med själva patronen. När du byter patron så byter du därmed skrivarhuvudet samtidigt. Vad jag kan se så har du samma typ av patroner som mig det vill säga att skrivarhuvudet sitter ihop med bläckbehållaren.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-20 19:05
Ursprungligen av vanilj:

När jag skrev integrerade så menade jag att skrivarhuvudet sitter ihop med själva patronen. När du byter patron så byter du därmed skrivarhuvudet samtidigt. Vad jag kan se så har du samma typ av patroner som mig det vill säga att skrivarhuvudet sitter ihop med bläckbehållaren.

Okej då förstår jag.
Det blev lite blandade bud här nu, så kanske ska köpa orginal även denna gången? Det är alltså inte kvalitén på själva utskrifterna jag är mest intresserad av, utan hur de fungerar rent tekniskt så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 20:03
Ursprungligen av ledin:

Okej då förstår jag.
Det blev lite blandade bud här nu, så kanske ska köpa orginal även denna gången? Det är alltså inte kvalitén på själva utskrifterna jag är mest intresserad av, utan hur de fungerar rent tekniskt så att säga.

Då skulle jag satsa på pirat ändå. Eftersom hela mekanismen är innesluten i patronen så är risken liten att den skulle paja skrivaren. Patronerna ser exakt likadana ut förutom att de har en annan etikett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 21:50

För mig funkar "pirat" bättre på min Canon Pixma 5200r.
Orginalpatroner har gett felkoder i flera år, får meddelande att jag har flera av samma patron installerade samtidigt.
När jag bytte till kopior så slutade meddelandena och jag har inte märkt någon kvalitetsförsämring ens på foton.
Det positiva är att de räcker längre än orginalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 12:33

Ska vi verkligen diskutera "piratkopiering" här?

Jag har prövat från Inkclub och jag tycker dom fungerar lika bra som orginal... Var också en HP fast ett par år sedan...

Jag skulle inte rekommendera Inkclubs piratpatroner för fotoutskrifter i alla fall. Jag har skrivit ut en del foto på fotopapper med min Canon-skrivare och efter att jag testade patroner från Inkclub skapades en grönaktig ton i alla bilder som inte fanns där tidigare.

För mig är det 30 kr värda det extra, men det är ju jag å andra sidan med mina behov.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-20 15:20

De "piratpatroner" jag har köpt till min HP (F370) har i allmänhet torkat i skrivaren mycket fortare än HPs egna. Nu skriver jag i.o.f.s. inte ut särskilt mycket generellt sett vilket kan vara en bidragande orsak.

1
Bevaka tråden