Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömt mata ut extern hårddisk korrekt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-20 08:45

Jag har en Western Digital 2.5" extern hårddisk, och rätt som det är så glömmer jag att mata ut den innan jag drar ut kabeln.
Problemet är när jag nästa gång sätter in den så kommer hårddisken inte fram i Finder. Då måste jag typ boota om min mbp till Windows-läge och öppna upp hårddisken där, boota om igen och starta i os x då fungerar den.

Finns det någon enklare lösning - eller ska jag helt enkelt lära mig o mata ut?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-20 08:46

Har du provat öppna "skivverktyg" och montera den därifrån?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 08:52

Du borde lära dig att mata ut. Disken kan faktiskt ta ska skada om man bara rycker sladden. Inte själva disken rent fysiskt, men filerna på den kan ta stryk.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-20 09:00

Ok, får skärpa mig. Normalt brukar jag köra mata ut (just pga av detta o att det så bökigt o få ordning).

Nu funkar inte ens min gamla strategi med starta om - jag startar om datorn till windows-läge där hårddisken fungerar. När jag bootar om till OS X så hårddisken inte ändå.
Jag hittar den i Skivverktyget - men när jag tar mata ut där så får säger den att det inte går och att jag ska kontrollera så inga program kör filer/mappar.

Hjäääälp!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-20 09:50
Ursprungligen av skatan:

Ok, får skärpa mig. Normalt brukar jag köra mata ut (just pga av detta o att det så bökigt o få ordning).

Nu funkar inte ens min gamla strategi med starta om - jag startar om datorn till windows-läge där hårddisken fungerar. När jag bootar om till OS X så hårddisken inte ändå.
Jag hittar den i Skivverktyget - men när jag tar mata ut där så får säger den att det inte går och att jag ska kontrollera så inga program kör filer/mappar.

Hjäääälp!

Du skrev mata ut i inlägget, men du vill väl montera den på skrivbordet? Felskriv eller feltänk?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-20 09:11

Nu drog den helt sonika igång igen. Kanske är det någon "repair" grej som kör underhåll efter fel utmatning som gör att man inte kan komma åt den..?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-20 10:39

Om jag var du skulle jag ta en backup på den disken, formatera om den och sedan flytta tillbaka från backupen.

Det finns ju en anledning till det sura meddelandet man får om man drar ut kabeln...

Om du inte gör som OS'et kräver ber du ju om problem.

Gör som onnyt säger, kopiera allt från den, formattera, lägg tillbaks.

Du riskerar att hela rasket försvinner och inte kan får tillbaks.

1
Bevaka tråden