Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta logikkort - nytt kort i gammal macbook?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 13" macbook från slutet av 2008 - dvs första modellen av aluminium 13"-macbooken (2.4Ghz c2d med 4Gb minne). Den har fungerat som en dröm, ända till i fredags då min tjej satt vid den och kollade facebook på en fest med en öl brevid datorn.. som såklart spilldes ut rakt över tangentbordet.

Lång historia kort, är rätt säkert på att logikkortet måste bytas ut. Men nu är frågan - kan jag stoppa i ett kort från en av de nya 13":arna med 320M-grafikkortet? All annan hårdvara är ju identiskt (förutom att min har löstagbart batteri). Kan man passa på att uppgradera till bättre grafikkort när man ändå håller på?

Dessutom, är detta knepigt att göra själv? Jag har en del erfarenhet av att skruva i datorer, öppnade upp bottenplattan och kikade lite när jag försökte torka ur macbooken och det såg ju inte SÅ knepigt ut att plocka loss.. är det någon som testat eller vet hur knöligt det är?

All info uppskattas!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-07-19 14:41

Kontakta ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring om du har en "drulle"-del.
Du bör ha en självrisk på en 1200-1500:- på det hela.

En liten uppdatering: Jag brukar gå förbi macbooken och testa slå på den då och då i hopp om att den skulle komma på bättre tankar och starta.. idag gjorde tjejen det. Hon testade powerknappen utan reaktion, då blev hon less och gjorde standardknepet - gav den några ordentliga slag på tangentbordet och tryckte på start igen. Inget hände, så hon lämnade den öppen och gick därifrån. Några steg bort hög hon mac-start-ljudet spela bakom sig Så den gick igång!

Första gången hängde den sig på bootskärmen, men startade efter väldigt länge upp i nåt "safe boot" läge. Tre-fyra omstarter senare startade den upp som vanligt. Enda problemet jag märker är att några knappar på tangentbordet inte funkar - den tror att shift är nedtryckt konstant vilket gör det väldigt svårt att navigera (alla klick blir shift-klick t ex) samt att tangenterna r, f och v inte fungerar. I övrigt är allt som det ska. Jag kör just nu med externt tangentbord, då funkar allt prima. Hoppas att problemen som kvarstår är pga kvarvarande fukt i kontakten till tangentbordet el dyl.. Men än finns det hopp

EDIT: Kollade föressten upp drulle-försäkringen, jag har just bytt försäkring för 3-4 månader sen, och det visade sig att den nya INTE hade drulle inbyggt.. väldigt dumt. Jag la till det genast..

Senast redigerat 2010-07-22 13:30
1
Bevaka tråden