Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac - superdriveproblem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder inte macen särskilt mycket och nu när jag ville bränna en cd så funkar helt plötsligt inte brännaren.

Har haft lite problem förut, men det har bara varit att starta om och använda hålla-in-musen metoden.

Nu verkar macen inte ens hitta min superdrive:
- Ingen ikon kommer upp när jag trycker på ejectknappen
- Ingen dvdbrännare i 'systeminformation'

Det gick dock att mata in cdn. Så strömförsörjning verkar vara aktuellt ändå. Den verkar också "jobba" när jag håller in musknappen i startup, inte helt säker på om det är den som låter dock.

Finns det något att göra eller är den helt paj? Vad brukar en service kosta ungefär, får man då förlängd garanti? Har hört att det brukar vara riktigt dyrt iaf

Dator: iMac Aluminum (1gen tror jag)

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-18 19:58

Ser du den under äpplet > about this mac > more info > serial-ata?

Ursprungligen av 20hz:

Ser du den under äpplet > about this mac > more info > serial-ata?

Nepp, där kom bara hårddisken upp!

Hittade ett par sugproppar och tog upp glasrutan, men vågade inte riktigt fortsätta improvisera. Är det värt att leta upp någon tutorial för att få upp allt och kolla om alla kablar sitter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-18 20:38

Skeptisk till om det är några kablar som lossnat utan mer hårdvarufel. Superdrivern är inte helt perfekt i iMacen tyvärr. Ingen garanti kvar?

Ursprungligen av 20hz:

Skeptisk till om det är några kablar som lossnat utan mer hårdvarufel. Superdrivern är inte helt perfekt i iMacen tyvärr. Ingen garanti kvar?

Nepp, över 3 år gammal är jag ganska säker på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-18 20:46

Skulle jag varit dig skulle jag ta en funderare på att skaffa en extern dvd brännare, alt lämna in datorn för en titt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-18 20:58

min iMac (aug 2009) är fruktansvärt kinkig med DVD/CD skivor, både sådana man bränner och köpe-DVD'er; man kan ta en skiva direkt från nyss öppnad förpackning och läsaren klarar inte av att mounta den utan - i bästa fall - spottar ut den.

Ursprungligen av planB:

min iMac (aug 2009) är fruktansvärt kinkig med DVD/CD skivor, både sådana man bränner och köpe-DVD'er; man kan ta en skiva direkt från nyss öppnad förpackning och läsaren klarar inte av att mounta den utan - i bästa fall - spottar ut den.

Japp, har alltid känt att läsaren varit lite av lägsta kvalite när det gäller det mesta

---

Bestämde mig för att öppna upp den iaf, lite nyfiken eftersom min cam inte heller funkar. Men nehepp, man behövde en T8 torxskruvmejsel.

Vill lämna in den men min fråga om vad det kostar står kvar, inte särskilt rik just nu

Senast redigerat 2010-07-18 21:48

MIn sambos iMac (Mid 2007) har fått ny brännare två gånger. Kommer inte ihåg vad första felet var, men nu senast ville den inte spotta ut skivorna. Fick köra med plastkortstricket varje gång för att få ut skivan.

Success!

Lyckades på nåt sjukt sätt få ut skivan att matas ut, tog ett kort och hackade i cdhålet ungefär. Tycker det är så konstigt att den delvis funkar men ändå inte kommer upp som en ATA-enhet

Haha, konstigt. Nu funkar den som vanligt igen!
Så om någon får något liknande problem... ge den bara lite tid eller nåt..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-08-02 18:45

Min superdrive gick sönder, köpte en på ebay för 3-400 spänn, bytade själv.
Skulle kostat 4-5000 att få det gjort(!!!!!!)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-06 12:06

Min verkar också ha sagt upp sig... den tar en del nya "köpaudiocd" men långt från alla... kanske var 50e gång tar den emot någon cd... Är det själva hårdvaran i sig som är kass? har några månaders garanti kvar!

1
Bevaka tråden