Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart användande av Widgets

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Widgets, en del använder det till "allt", andra vet knappt vad det är.

Jag tänkte presentera de jag använder, förhoppningsvis finns det ngn annan som säger "aha! Det var käckt"

Man kan väl dela in Widgets i två kategorier:

Riktiga Widgets
Safari-klipp som öppnas i Dashboard

Längst till vänster har jag två Safari-klipp, Väderradar.se Sverige Väder, Vädret, Regn, Satellit, Nederbörd, Prognoser med olika zoomnivå.

Apples inbyggda konverterare, används flitigt, speciellt för valuta.
Du kan ha flera instanser av samma widget framme, så du kan ha en för valuta och
en annan för Temperaturer t ex om du konverterar mkt här.

EPG-Widget, för att se vad som är på TV'n. Halvbra Widget, verkar vara under utveckling då valet "visa hemma i Kista" finns på baksidan?

Under har vi väderanimering från DMI - den visar nederbörd och blixtnedslag.
Funkar bra om man bor i södra/västra Sverige. Ett klipp från Safari alltså från DMI - Radar

Miniräknaren, Väder-widgeten och den roterande jordgloben behöver väl ingen närmare presentation.

Längst ner finns iStat - jåller reda på det mesta kring datorn, temperaturer, fläktar, diskar osv. Smidig sak - och gratis är gott !

Den enorma rutan med 9 kameror över Göteborg sorterar under "Självbevarelsedrift" här i Götet. Jag har helt enkelt norpat länken till varje kamerabild, lagt upp dem i ett bra format (3x3), jag valde tunnlarna och bron framför allt. Det är ju där det brukar skita sig. Funkar kanon. Jag har vänner som ringer från bilen ibland och ber om läget ...

Jag har gjort en sida till med samma kameror fast i en lång lista (1x9) och då kan man ladda den från sin iPhone ute i bilen .... sug på den du!

Båda dessa sidor ligger på en server som jag håller på lämna, återkommer med länkar när de ligger på nya servern.

Men, feel free, bygg din egen "Kameraövervakning", du vill säkert ha helt andra kameror med....

Omvandlaren ( i energiläge) och Kalendern behöver väl ingen presentation.

Längst bort till höger finns EasyEnvelopes (Ambrosia Software) - görkäck om man skriver mkt namn & adress på kuvert (eBay/Tradera etc). Väldigt flexibel widget. Kört den i åratal.
Klipp ur adressen och hoppa till dashboard - så ligger adressen där, klart...

Det finns tusentals Widgets, det här är mina. Troligen snappar jag upp vad som sägs här i tråden och lägger till ett par.

Nu kör vi!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-17 21:38

Det ser jätte trevligt ut ungefär som jag själv hade det. bla DMI som är guld vid blixt och åsk tider man är ju rädd om sin Mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 01:22

Använder tre widgets regelbundet, i följande ordning.

1) Väder-widgeten, som är inbyggd, för att kolla vädret innan man beger sig ut.

2) Västtrafiks Reseplanerare, som är inställd på min hållplats, så att jag snabbt kan tajma in vagnen.

3) Miniräknaren, för att ersätta huvudräkning när man stöter på siffror och beräkningar på nätet.

Har även inbyggda kalendern, som egentligen inte används, men som kan vara bra ibland när man ska kolla vilket datum vissa dagar är. Sen är den rätt snygg också.

  • Medlem
  • 2010-07-18 10:33

Text-TV är kanon att ha om man som jag gillar just text-TV.

http://www.hotpage.se/ny-widget-svt-text/

1
Bevaka tråden