Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande ljud ifrån 27" iMac i7

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-07-16 23:55

Hallå!

Är ny här på forumet och alldeles ny iMac ägare. Tog steget från PC-världen och det känns helt rätt.

Hämtade ut iMacen idag. Det är en 27" i7 med 4GB/1TB. Jag upplever pipande ljud ifrån den när jag har högsta ljusstyrkan. Sen när jag sänker den till botten blir ljudet mer surrande. Klart irriterande...

Någon mer som har detta problem? Vad göra?

Ny produkt, åk tillbaka till butiken och lämna in den. Öppet köp?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-07-17 11:14

Jag upplever samma sak med min iMac 21,5". Lämnade in den direkt efter köp till min lokala appleförsäljare för garantiservice. Fick tillbaka den fler veckor senare med ett bytt nätaggregat. Tyvärr var pipet kvar och jag hade inte tid/ork att hålla på med fler servicerundor så nu får jag leva med det tills jag lämnar in den nästa gång.

Ljud är bland det svåraste som finns att prata om här på forumet.
Det piper? det knackar... osv

Men, hur högt, hur ofta, hur starkt... man blir aldrig överens riktigt.
Det som användare A upplever som katastrofalt upplever Användare B som helt normalt...

Ta burken till ett serviceställe, ställ den på bänken och låt en tekniker som vart med förr lyssna på den. Han avgör på en minut om det är ngt som är normalt eller skall repareras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 12:09
Ursprungligen av Quality:

Hallå!

Är ny här på forumet och alldeles ny iMac ägare. Tog steget från PC-världen och det känns helt rätt.

Hämtade ut iMacen idag. Det är en 27" i7 med 4GB/1TB. Jag upplever pipande ljud ifrån den när jag har högsta ljusstyrkan. Sen när jag sänker den till botten blir ljudet mer surrande. Klart irriterande...

Någon mer som har detta problem? Vad göra?

Oavsett alla tekniker i världen, så är det du som ska sitta dag ut och dag in med din maskin, och upplever du ett högt pip när du har högsta ljusstyrkan på så ska du byta din maskin.

Ingen annan person kan tala om för dig vad du ska "stå ut med" eller inte eller vad som är normalt.

Pipljud är inget normalt och kommer aldrig att bli normaliserat oavsett vad Apple eller någon annan säger till dig.

Du har all rätt i världen att köra din imac med högsta ljusstyrkan på hela tiden och inte behöva tänka på att det medför ett oljud i form av ett ihärdigt pipande !!!

Nej stå på dig, slå näven i bordet alldeles för mycket pengar för att acceptera defekter !!!

Man inbillar sig inget pipljud , låter det så låter det , svårare än så är det inte.

Däremot färgskiftningar och toningar i bildskärmen kan man ha olika åsikter om och synsätt.

psss. tilläggas kan att jag personligen haft flera olika iMacar aluminium modeller och dom har varit knäpptysta, inga ljud alls, kan surra svagt från någon hårddisk det är normalt. Inte hörbart för mig i alla fall.

Ditt problem hänger ihop med powersupplyen dvs strömdelen i datorn- kontra logikkortets styrning av denna, som får ett spel när du maxar ljusstyrkan.

Senast redigerat 2010-07-17 13:41
1
Bevaka tråden