Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro startljud!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en lite dum fråga kanskeO:-) Är det inte dags att Apple gör någonting åt ljudet som kommer från cd läsaren när man startar datorn? Kanske bara är jag som stör mig på det men otroligt störande är det i alla fall

Vet inte om det går att göra något åt det? Det hörs även på andra datorer som har slot-in, inte bara Macar. Risken är väl att det kanske skulle bli mer problem med fastnade skivor och liknande om inte driven "nollar sig" eller vad den nu gör, vid uppstart. Ofta funkar det ju att starta om burken om en skiva fastnat, eftersom den rasslar till lite vid booten.

Dessutom startar man ju nästan aldrig om en Mac, så problemet med att det låter lite vid de få tillfällena måste ju vara minimalt?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-15 13:56

Montera ut DVD läsaren och sätt dit en SSD, det hjälpte för mig iallafall

Ursprungligen av Mattias L:

Montera ut DVD läsaren och sätt dit en SSD, det hjälpte för mig iallafall

Hahah låter som en mindre bra lösning

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-15 14:21
Ursprungligen av Johan Kybjär:

Hahah låter som en mindre bra lösning

Tvärtom, iallafall för mig. Använde ändå aldrig DVD-spelaren, mer lagringsutrymme var en riktigt bra bonus.

Ursprungligen av Mattias L:

Tvärtom, iallafall för mig. Använde ändå aldrig DVD-spelaren, mer lagringsutrymme var en riktigt bra bonus.

Har du en 13"? Hur gör du när du väl behöver använda skiva? T.ex. Installera om osx...

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Har en lite dum fråga kanskeO:-) Är det inte dags att Apple gör någonting åt ljudet som kommer från cd läsaren när man startar datorn? Kanske bara är jag som stör mig på det men otroligt störande är det i alla fall

Jag skulle faktiskt tro att det är en funktion i DVD-spelaren själv, alltså snarare något som LG etc. har gjort.

Förresten, jag tror att ljudet försvinner om du har en skiva inne.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-15 14:24

Är så sällan man behöver höra det ljudet ändå...
Trevligt nog slipper man höra det på väg ut ur vila

Ursprungligen av erik:

Är så sällan man behöver höra det ljudet ändå...
Trevligt nog slipper man höra det på väg ut ur vila

Det är på de nyare maskinerna eller hur? Min Macbook gör samma ljud vid både start och uppvaknande från vila.

När du säger det tycker jag mig dock aldrig ha hört iMacen låta vid uppvaknandet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-15 15:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är på de nyare maskinerna eller hur? Min Macbook gör samma ljud vid både start och uppvaknande från vila.

Min MBP i5 gör en knäpptyst start, min gamla PB gjorde däremot mycket väsen av sig, så länge det inte var någon skiva i

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-15 14:39

Nej jag har en 15". En extern DVD-läsare fixar biffen vid behov.

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Har en lite dum fråga kanskeO:-) Är det inte dags att Apple gör någonting åt ljudet som kommer från cd läsaren när man startar datorn? Kanske bara är jag som stör mig på det men otroligt störande är det i alla fall

Vem startar en dator då?

En bärbar stänger man ju aldrig av, man bara sätter den i vila.

Så enkelt.

Ursprungligen av Goflorp:

Vem startar en dator då?

En bärbar stänger man ju aldrig av, man bara sätter den i vila.

Så enkelt.

Jag väljer att stänga av min rätt så ofta...

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Jag väljer att stänga av min rätt så ofta...

Varför då? De enda gånger jag startar om är om något krånglar, eller om jag lagt in en uppdatering som kräver omstart. Stänger av den gör jag aldrig...

Ursprungligen av Capeman:

Varför då? De enda gånger jag startar om är om något krånglar, eller om jag lagt in en uppdatering som kräver omstart. Stänger av den gör jag aldrig...

Gammal onödig vana

Kom själv att tänka på att min MacBook ger ifrån sig ljudet varje gång man väcker den ur vila, så jag får ta tillbaka en del av det jag skrev. Däremot tycker jag inte det är speciellt störande.

Den brukar säga klick-klack ibland när man väcker den. Den vill väl kolla om det sitter en CD i.

Är det ett problem?

Som ngn sa ovan, det går skaffa en Optibay-enhet och stoppa i ngt annat - såsom Hårddisk/SSD.

För att hälla bränsle på "stänga-av-eller-inte" så är det min egen åsikt att stänga av den är himla onödigt. Har man funktionen att kunna smälla igen locket och få igång datorn på 3s genom att bara öppna locket igen. Varför inte utnyttja det?
PC-nissarna får ju sällan det här till att funka, och får de det att funka så är det bara vissa märken.
På Mac är det ju ngt fel på grejorna om det INTE fungerar.

Jag kan tänka två situationer när man kanske skall köra med stänga av-sätt på;
1) datorn skall ligga still i över två månader
2) man skall installera om hela systemet.

Vill man hellre sitta och kolla på äpplet och en roterande pryl i en minut - varsågod.

Ursprungligen av Goflorp:

Den brukar säga klick-klack ibland när man väcker den. Den vill väl kolla om det sitter en CD i.

Är det ett problem?

Som ngn sa ovan, det går skaffa en Optibay-enhet och stoppa i ngt annat - såsom Hårddisk/SSD.

För att hälla bränsle på "stänga-av-eller-inte" så är det min egen åsikt att stänga av den är himla onödigt. Har man funktionen att kunna smälla igen locket och få igång datorn på 3s genom att bara öppna locket igen. Varför inte utnyttja det?
PC-nissarna får ju sällan det här till att funka, och får de det att funka så är det bara vissa märken.
På Mac är det ju ngt fel på grejorna om det INTE fungerar.

Jag kan tänka två situationer när man kanske skall köra med stänga av-sätt på;
1) datorn skall ligga still i över två månader
2) man skall installera om hela systemet.

Vill man hellre sitta och kolla på äpplet och en roterande pryl i en minut - varsågod.

Du behöver inte bita i den sura citronen... Det var bara en fråga. Jag utnyttjar vila funktionen väldigt mycket men bland vill jag stänga av. Att byta ut cd läsaren till en optibay är inget alternativ för mig

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-15 15:58

Klart man stänger av den.

Man vill ju höra Mac'ens klassiska startljud.

1
Bevaka tråden