Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visual Voicemail med växel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-07-10 00:13

Om ni kör asterix och Switchvox kan ni ladda hem samma app från appstore och få Visual Voicemails från er telefonväxel. Testade det precis nyss och det är hur grymt som helst.

Kan även koppla vidare min anknytning direkt från telefonen iaf. om man är hemma och är "sjuk"

Ursprungligen av studiox:

Om ni kör asterix och Switchvox kan ni ladda hem samma app från appstore och få Visual Voicemails från er telefonväxel. Testade det precis nyss och det är hur grymt som helst.

Kan även koppla vidare min anknytning direkt från telefonen iaf. om man är hemma och är "sjuk"

"är sjuk"… aj baja…

Berätta lite mer om din lösning, hur du satt upp och vilket OS du kör. Är nyfiken.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-10 18:27

Var var det i meningen "asterix och switchvox" som du inte förstod?

"asterix och switchvox" säger ju inte så mycket om om vad du håller på med om man inte redan är insatt. Kanske ett par meningar om vad du har, hur det är uppsatt och vad det gör skulle hjälpa de som inte vet något om Asterix och Switchvox.

Det ena är ett opensås projekt för telefonväxlar ; Asterisk- The Open Source Telephony Projects | Asterisk

Det andra en telefonväxel PBX, IP PBX, Phone System - Switchvox

Jag vet att Asterisk (den heter Asterisk INTE Asterix) är ett IP PBX, en telefonväxel för IP baserade telefoner (VoIP). Det jag ville veta var hur hans lösning var, om han körde linux, eller Mac med Asterisk, i såfall vilken variant… Det finns ganska många Asterisk varianter. Inte alla är fullt lika och skapar ibland inkompatibiitet! För Mac finns det inte så många. Dessutom om han använder Digium ISDN- eller PSTN-kort och/eller SS7 lösningar…

Jag själv har väntat på Afelio, ett mycket mer modernt IP PBX än Asterisk och dessutom anpassad för Mac OS X och Cocoa. Men luften verkar ha gått ur projektet, då inget verkar hända…

Senast redigerat 2010-07-11 11:06
  • Oregistrerad
  • 2010-07-11 17:44
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag vet att Asterisk (den heter Asterisk INTE Asterix)

ja det gör det, men det är så oootrligt lätt att slinta fel på tangenterna där. Dom borde döpa om den till asterix, så kan du skaffa en scysst maskot också

Ursprungligen av The Real Viking:

Det jag ville veta var hur hans lösning var, om han körde linux, eller Mac med Asterisk, i såfall vilken variant… Det finns ganska många Asterisk varianter.

Som jag skrev, jag kör Switchvox. Den fungerar inte på OSX vilket gör mig ett dugg. Jag kör den i ett Vmware ESX kluster.

Ursprungligen av The Real Viking:

Dessutom om han använder Digium ISDN- eller PSTN-kort och/eller SS7 lösningar…

PRI/BRI är det väl ingen som gör idag? Självklart köra jag SIP trunkar. SS7, nä det har jag absolut inte råd med. Många carriers idag kör ju också SIP för trafikminuter

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag själv har väntat på Afelio, ett mycket mer modernt IP PBX än Asterisk och dessutom anpassad för Mac OS X och Cocoa. Men luften verkar ha gått ur projektet, då inget verkar hända…

Intressant att det kan vara en modern PBX om den inte utvecklats på 2-3 år?

Ursprungligen av studiox:

ja det gör det, men det är så oootrligt lätt att slinta fel på tangenterna där. Dom borde döpa om den till asterix, så kan du skaffa en scysst maskot också

Helt enig med dig! Namnändring och en kul stridslysten Asterix i modern stuk skulle passa fint!

Ursprungligen av studiox:

Som jag skrev, jag kör Switchvox. Den fungerar inte på OSX vilket gör mig ett dugg. Jag kör den i ett Vmware ESX kluster.

Ah, jag som trodde att Switchvox var en tilläggsenhet för att få iPhonen kommunicera med Asterix. Borde ha läst på! :">

Ursprungligen av studiox:

PRI/BRI är det väl ingen som gör idag? Självklart köra jag SIP trunkar. SS7, nä det har jag absolut inte råd med. Många carriers idag kör ju också SIP för trafikminuter

Ja, det är sant. Jag själv blev förvånad när det dök upp SS7 kort för konsumenter (det måste vara rika konsumenter…).

Ursprungligen av studiox:

Intressant att det kan vara en modern PBX om den inte utvecklats på 2-3 år?

Hmmm, har du kollat Afelios hemsida. Asterisk är baserat på en äldre teknik än Afelio och dessutom inte så flexibel (bl.a utbyggbarheten som många företagare frågar efter) som vissa propritära lösningar och Afelio. Vad jag förstått finns vissa bristerna kvar eftersom man måste skriva om hela Asterisk. Poängen med Afelio var att komma till rätta med dessa brister och är därför omskrivet på nytt och ärver nästan inget från Asterisk och har flera moderna funktioner som Asterisk saknar, men visst… vad hjälper det när det inte blir färdigt.

Jag själv hade gärna sett Apple köpa Afelio och baka in det i framtida Mac OS X Server.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-11 23:17
Ursprungligen av The Real Viking:

Ah, jag som trodde att Switchvox var en tilläggsenhet för att få iPhonen kommunicera med Asterix. Borde ha läst på! :">

Det är det också, switchvox är ju en produkt som ägs av digium som äger Asterisk

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det är sant. Jag själv blev förvånad när det dök upp SS7 kort för konsumenter (det måste vara rika konsumenter…).

Även om man har råd att köpa ett SS7 kort så har man ju ingen nytta av det ändå. Finns ju inte en enda telefonioperatör som vill lämna av på SS7 åt dig

Ursprungligen av The Real Viking:

Hmmm, har du kollat Afelios hemsida. Asterisk är baserat på en äldre teknik än Afelio och dessutom inte så flexibel (bl.a utbyggbarheten som många företagare frågar efter) som vissa propritära lösningar och Afelio. Vad jag förstått finns vissa bristerna kvar eftersom man måste skriva om hela Asterisk. Poängen med Afelio var att komma till rätta med dessa brister och är därför omskrivet på nytt och ärver nästan inget från Asterisk och har flera moderna funktioner som Asterisk saknar, men visst… vad hjälper det när det inte blir färdigt.

Jag själv hade gärna sett Apple köpa Afelio och baka in det i framtida Mac OS X Server.

jodå har kikat, försökte ladda hem från SVN men den låg visst nere så någon utveckling verkar inte pågå där.

Håller inte riktigt med om att asterisk saknas det många företag vill ha. Nackdelen med asterisk tidigare var ju att man var tvungen att bygga skiten själv samt att man mest körde BRI/PRI. Idag är ju allt sip och det finns fin-fina appliance (Switchvox är en sådan)

Har pillat en hel del med både Panasonic, Alcatel och Avaya och dom är ju ett skämt i användaradministraion jämfört med Asterisk

(Nu stavade jag nog rätt alla gånger.)

Finns även app för Cisco Callmanager. Funkar hyfsat. Jag upplever att den ofta kraschar när jag försöker öppna den. Kan bero på att den inte är uppdaterad för iOS4 än.

Aastra lär ha en iPhone-variant av AMC på gång, men har inte sett den än. Dyker nog upp i höst.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-14 18:08
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Aastra lär ha en iPhone-variant av AMC på gång, men har inte sett den än. Dyker nog upp i höst.

Tycker att Aastras Mobile Extension (Egentligen Ericssons Mobile Extension) är värdelös. Den behöver verkligen komma in i en iphone för att kännas modern

Skulle gärna vilja kunna ta emot samtal också direkt över SIP i min iphone med en scysst sip klient som är integrerad i växeln.

1
Bevaka tråden