Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joomla på one.com?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis bytt till one.com efter att mitt gamla webbhotell bara plötsligt försvann från jordens yta. Jag tänkte nu passa på att bygga om min gamla hemsida och funderar på att använda Joomla. Jag har testat lite lätt och tänkte ge det en ordentlig chans. Annars är min kunskap på webbverktyg inte fantastisk, jag har egentligen inte uppdaterat mig sen jag byggde hemsidan 2003 (Dreamweaver och frames).

Min fråga är nu alltså om det går att använda Joomla på one.com? Hur installerar man i så fall själva Joomla-programmet? Administratörsverktygen ger mig inte mycket vägledning och många kräver Internet Explorer...
Funderar över om det går att använda FTP och ladda upp mitt första Joomla-test som .zip? Och att jag sen kan utgå från det? Eller måste jag helt enkelt lägga ner idén och använda DW igen (fast utan frames den här gången)?

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-14 12:09

För att kunna besvara frågan/ge råd lite bättre kanske du kan ju oss lite bakgrund och/eller tankar kring varför valet föll på Joomla? Frågan kommer sig av att provatpersoner kanske klarar sig med WordPress då Joomla är en komplett CMS. Vad vill du alltså göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-14 13:19

Som Frazze säger så känns Joomla lite väl overkill för en privat hemsida. Jag kör Wordpress åt många större kunder också då jag anser att Joomla är överdrivet svårt för kunden att använda. Utvecklingen ser väll ung. lika svår ut i nivå att lära sig. Men att använda DW och aldrig knappt rört Joomla och försöka bygga något är en väldigt svår uppförsbacke.

Vad jag har sett på joomlas forum så funkar det på one.com trots att de har/hade Safe Mode On
Jag kan väl hålla med ovan att det är en uppförsbacke men om man vill ha något att bita i så verkar inte one.com lägga något hinder

Det är flera år sedan jag hade någons konto på one men då fick man lägga upp allt själv med ftp
Något jag gör även när fantastico, softaculous och allt vad de heter finns - så vet man var man har saker.

Tack för alla snabba svar!

Orsaken till att jag funderar över just Joomla är att jag gått en liten kurs och lärt mig grunderna. Det jag såg verkade inte vara alltför krångligt. Grejen verkade snarare vara att acceptera ramarna och begränsningarna som fanns. Men jag har som sagt bara gjort en liten lätt undersökning.

Det som fanns (och ska finnas) på sidan är annars mycket bilder och gärna med en förstoring av dessa (har ännu inte hittat en bra lösning i Joomla för detta). En del små filmer i mov och flash, en del ljudspår, en sida med undersökning och inlägg, och en egen liten låtsassida med skoaffär (där det hade varit kul att fixa så att det verkligen gick att köpa saker där). Och annat lite småkrafs. Alla de här grejerna var en del av mitt konstnärsskap och var olika projekt. Just nu jobbar jag snarare med andras saker så hemsidan kommer mer vara en sida över saker som varit.
Är det något som ni tror passar in i Joomlas format? Om inte, har ni något tips om vad jag istället ska använda mig av?

Sen så undrar jag hur ska installera Joomla eller Wordpress (eller vad det nu blir)? Finns det en installationsfil som jag ska lägga upp på servern? Eller ska man göra på något helt annat sätt? Tidigare har jag bara använt mig av Fantastico.

Hej och hopp!

Det finns flera lösningar

Blogspot - skapa en Blog/hemsida på 10 min, gratis, på nätet.
iWeb - lättlärt, enkelt, bra till hemsidor.
RapidWeaver - lätt, mkt styrt, snabbt, bra bloggfunktioner bl a.
(frugan kör det, Mari Nilsson)

Dreamweaver - helt fritt, kan inget om detta

Wordpres, flexibelt, men kräver att man lär sig mera.

Joomla. Dåligt påläst här, men är inte det för att bygga en egen community?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-14 16:03
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns flera lösningar

Blogspot - skapa en Blog/hemsida på 10 min, gratis, på nätet.
iWeb - lättlärt, enkelt, bra till hemsidor.
RapidWeaver - lätt, mkt styrt, snabbt, bra bloggfunktioner bl a.
(frugan kör det, Mari Nilsson)

Dreamweaver - helt fritt, kan inget om detta

Wordpres, flexibelt, men kräver att man lär sig mera.

Joomla. Dåligt påläst här, men är inte det för att bygga en egen community?

DW: är en html editor som även kör wysiwyg.

Wordpress (om vi pratar om utvecklarversionen, wordpress.org): är ett från början bloggverktyg som växt till sig och går att använda som ett rent CMS system numera. Rekommenderar det varmt då det är lätt att sätta in sig.

Joomla: Avancerat CMS-system som är mycket utbyggbart men väldigt hög tröskel att lära sig och komma igång.

Sedan har vi ju Dropal också som fungerar eg. lättare än Joomla men är inte alls lika utvecklat som sin storebror (Joomla är Dropals medarbetare som fick nog och starta sitt eget vid sidan av)

Om du ska lägga upp det själv så ladda ner hela "programmet" från wordpress eller joomla
Du kan antingen packa upp det och sedan lägga upp allt med ftp eller, om one tillåter det, ladda upp zip-filen och expandera den på servern.
Joomla kan jag inte med för wordpress ansluter du sedan via webbläsaren till installationsfilen och gör sista svängen på installationen. På Wordpress.org finns en enkel text som beskriver det steg för steg. Sedan kommer det kuliga: välja tema och tillägg - båda har det mesta man kan önska sig. För bilder kan du i Wordpress använda lightbox som gör att ett klick på en tumnagelbild ger en större bild med rökfärgad bakgrund "ovanpå".

Wordpress är inte svårt - men första gången är det det som allt nytt en del "huvudet i väggen" men det finns hjälp att få på massor av ställen. Men har du testat Joomla så pröva med att sätta upp en sådan - det är först när man gör saker själv som man verkligen lär sig och ser en tjänsts potential.

1
Bevaka tråden