Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro startar inte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår lirade jag lite FM10 när sambon sa att vi skulle åka och handla, plikttroget slog jag igen locket och lät datorn somna. När vi kom hem typ 2 timmar senare (det blev IKEA och lite annat som vanligt) så vill den inte vakna, tillslut så kör jag en force shutdown dvs håller in powerknappen i x antal sekunder. Och nu vill den inte hoppa igång.

När jag trycker på powerknappen så hör jag det klassiska start ljudet (datorn knorrar lite) men skärmen e helt svart, sen börjar lampan på framsidan att blinka snabbt sen dör den.

Jag har googlat runt lite och hittat tips på både det ena och det andra bla reseta SMC, trixa med ram-minnena etc etc.

Edit1: Ska tillägga att om jag släpper powerknappen under uppstart dör den direkt, om jag håller den nedtryckt så är det ovanstående som sker.

Edit2:
Exakt så här ser det ut

Är det någon som vet vad det kan va för fel eller har något tips på vad jag kan testa?

// Jocke

Senast redigerat 2010-07-11 08:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-13 11:02

Jag har lämnat in min mbp till Lanmaster i förra veckan med exakt samma problem. Det var också efter en Kernel Panic som den vägrade starta och bara blinkar till.

Har inte hittat någon tråd om liknande problem, så vi får se vad reparatören säger om min... De skulle återkomma nu i veckan, jag skriver vad de hittar för fel här!

Björn

Lämnade in min igår och fick veta att moderkortet har gett upp, skulle kosta mellan 7500-8000kr att fixa. Lite för mycket för en 2,5år gammal dator tycker jag.

Ska kolla upp om det går att få ut nått via hemförsäkringen.

Annars så är det väl bara att bita i det sura äpplet å köpa en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-15 00:49

Samma här, lade en beställning på en ny 15" idag, 8000:- är det inte värt. Försöker hellre sälja alla hela fungerande delar till någon som behöver dem... Sjukt att min lika gamla ger upp samtidigt som din, men procentuellt sätt är det kanske inte så konstigt.

Sweet med en ny i alla fall, får man väl tänka! Och applecare denna gång...

sätt in installationsskivan.
Prova hålla ned startknappen tills den börjar pipa håll inne musknappen samtidigt.
Släpp startknapen och fortsätt hålla inne musknappen på tangentbordet.
Lyser magsafe kontakten?
Ta ut och sätt tillbax batteriet? Kolla så sladdar och dyl. är hela.
ge inte upp för snabbt..
Får du den att starta på skivan så gör en diskrep. ev. formatera och installera om.

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-17 12:43

om allt fungerar men du får ingen bild, varken via extern eller intern skärm. Så är det klassiska Nvidia felet och Apple har förlängt garantin på just det problemet med 3år. Jag pratade med Macoteket service om detta i början i veckan. Så kolla med macoteket eftersom du säger att din dator är 2.5år

1
Bevaka tråden