Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverkskort till en beige G3:a

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-19 22:52

Jag har (bl.a.) en gammal beige G3:a som kör OS 9.2.1. Det verkar dock som om nätverkskortet nu gått sönder för jag får ingen kontakt med nätverket och när jag försöker sätta igång AppleTalk via Ethernet uppstår ett okänt fel.

Jag har försökt att installera om systemet men problemet kvarstår.

Enklaste sättet att lösa problemet vore väl att köpa ett nytt nätverkskort och sätta in det i en av PCI-platserna? Det lär väl finnas sådana kort?

Eller kan man byta det gamla nätverkskortet?

Om man sätter in ett nytt och låter det gamla sitta kvar, kommer OS 9 se det nya?

Är det någon som har erfarenhet av liknande? När det gäller hårdvara är jag inte så bevandrad.

Original-kortet sitter fast på moderkortet och går inte att byta ut, men det går fint att sätta i ett nytt nätverkskort. Kolla med närmaste Mac-åf, det finns kort från tex Asanté som fungerar bra. Det är bara att installera drivrutin, stoppa i kortet och starta upp Macen. Sen väljer du kortplats i Appletalk-inställningarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-20 09:11

Prova en ny EtherNet-kabel först, ovanligt att det inbyggda går sönder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-20 09:27

En sak till också som tål att pröva:
Installera nytt rent system (inte ominstallera på gamla system).
Det är för att vara säker på att det inte är fel på mjukvaran.

  • Medlem
  • 2003-05-20 10:00

Köp ett sånt här

  • Oregistrerad
  • 2003-05-22 22:02

Tack för svaren!

Jag har redan prövat att installera ett helt nytt system utan att det löste problemet.

Och flera nätverkskablar har jag också testat. Samt att använda dessa nätverkskablar med en annan dator och då går det bra.

Nej, det blir till att köpa ett nytt nätverkskort och prova det. Och den bifogade länken i förra inlägget visade ju att det inte var så dyrt...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 19:52

Nytt problem!

Jag fick låna ett nätverkskort för att prova om det fungerar. Ett Farallon PN996 10/100. Men jag har ingen drivrutin till det. Och hittar ingen på www.farallon.com

Någon som råkar ha en farallon drivrutin till OS9?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 09:32

Där satt den.

Proxims sida var inte helt enkel att hitta på. Tack.

1
Bevaka tråden