Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte läsa usb-minne?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sätter in usb-minnet i datorn och det lyser några sekunder men kommer inte upp på skrivbordet. Har provat med flera olika datorer men det funkar inte på någon Vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 19:05

hur ser det ut i diskutilityn?

Ursprungligen av 20hz:

hur ser det ut i diskutilityn?

Får upp disk2 i Skivverktyg vilket jag antar är den men jag kan inte göra något med den och den finns inte på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 19:51

skadad partition troligtvis. har du något viktigt på stickan?

Ursprungligen av 20hz:

skadad partition troligtvis. har du något viktigt på stickan?

Ja, yngste sonens uppsats som han skulle skriva klart i kväll och lämna in före kl. 24. Nej, han har tyvärr bara en veckogammal backup. Han blir nog lika noga som jag med säkerhetskopior i fortsättningen men det hjälper inte idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 22:35
Ursprungligen av goranlin:

Ja, yngste sonens uppsats som han skulle skriva klart i kväll och lämna in före kl. 24. Nej, han har tyvärr bara en veckogammal backup. Han blir nog lika noga som jag med säkerhetskopior i fortsättningen men det hjälper inte idag.

Tråkigt. Det finns program som kan fixa skadade partitioner. Tror Partitionmagic klarar av det ex. Disk warrior också om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-07-12 21:01

Jag hakar på denna tråd eftersom jag har samma problem - oklart om det är samma orsak.

Sitter med ett USB-minne som iofs inte innehåller viktiga data, men det har blivit en utmaning att formatera det. Har testat i både skivverktyg och i windows 7, de är överens om att minnet är skrivskyddat. Låter som rimligt enkelt att åtgärda men hur sjutton gör man???? Det finns ingen mekanisk grej att flytta som det gjorde på disketternas tid.

Ursprungligen av Stig R:

Jag hakar på denna tråd eftersom jag har samma problem - oklart om det är samma orsak.

Sitter med ett USB-minne som iofs inte innehåller viktiga data, men det har blivit en utmaning att formatera det. Har testat i både skivverktyg och i windows 7, de är överens om att minnet är skrivskyddat. Låter som rimligt enkelt att åtgärda men hur sjutton gör man???? Det finns ingen mekanisk grej att flytta som det gjorde på disketternas tid.

Har du kollat att det inte är ett sånt där jävla U3-minne?
Med en massa kryptering och skit på som aldrig funkar på macar iaf.

Har minnet rätt mängd ström?
Koppla det INTE via en USB-Hub. Rakt in i datorn är bäst.

Ursprungligen av Goflorp:

Har du kollat att det inte är ett sånt där jävla U3-minne?

Om det är U3 så går det att ta bort, men det måste nog göras på en PC.

u3 removal - Sök på Google

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är U3 så går det att ta bort, men det måste nog göras på en PC.

u3 removal - Sök på Google

Glömde säga det, men att det krävs en PC för att göra det - det var det som var anledningen till kraftuttrycket...

Oftast hittar man ett program på tillverkaren av minnets hemsida, börja kika på "Support" och "Downloads"

U3-skräpet tar man enkelt bort med ett remove tool som finns på deras webplats, behövs inte en PC för det. Funkar utmärkt med OSX också.
(jag stör mig också på det, men det behövs inte en PC för att döda det i alla fall)

Removing U3 Launchpad on a Mac

Det här är lite senare tillkommet än vad som gällde sist jag bråkade med U3.
Gött att det numera funkar att ta bort det med en mac med.

Stig R - hur går det? framgång med sjovalls länk ovan?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-13 16:10

U3 verkar vara på väg bort som tur är. Köpte ett billigt 4GB på klas i sjön som inte hade denna pest i sig.

Själv köper jag helst LaCie's minnepinnar i metall som ser ut som nycklar.
Inte många kronor dyrare och man kan ha dem på nyckelknippan

Garanterat U3-fria med....

16GB för ca 700:-, 8GB ofta på rea (229:-) (Prisjakt)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-13 20:12
Ursprungligen av Goflorp:

Själv köper jag helst LaCie's minnepinnar i metall som ser ut som nycklar.
Inte många kronor dyrare och man kan ha dem på nyckelknippan

Garanterat U3-fria med....

16GB för ca 700:-, 8GB ofta på rea (229:-) (Prisjakt)

Snyggt var det minsann!

Och dubbla priset...

Ursprungligen av sjovall:

Och dubbla priset...

Har hellre snygga, funktionella saker som är lite dyrare än Biltema-skit som är så billigt.

men det kan vi nog vara hur oense om som helst

Ursprungligen av sjovall:

Och dubbla priset...

Som Mac-användare kan vi låta priset bli något högre och få lite design i utbyte.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-07-19 14:39

Har varit lite off ett tag. Trodde jag skulle få mail när någon svarade i tråden.

Har nu testat U3 removal men tyvärr, eländet kommer inte upp i det programmet heller. Men tack, det var ett värdefullt tips om jag skulle stöta på U3.

När jag sätter in minnet i USB-porten får jag veta att "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan". Skivverktyg påstår att den är oformaterad och skrivskyddad och 37,7 MB stor.

Generic Flash Disk 2.0 Media är beskrivningen. Något fabrikat finns inte angivet, bara namnet på en gymnasieskola står utanpå.

Det känns bara så konstigt att det inte skall gå att få det på rygg det kan ju inte vara någonting som aldrig har förekommit tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-19 18:00

Det kan vara trasigt....

1
Bevaka tråden