Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera data säkert i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trodde du att dina data var borta bara för att du tömmer papperskorgen i Mac OS X?

Icke så.

Men genom att hålla nere CMD och samtidigt klicka på papperskorgen och hålla musknappen nedtryckt får du upp valet att tömma papperskorgen på ett mer säkert sätt. Sen kan ju ordvalet "säkert" diskuteras, beroende på hur man ser på saken, men väljer du detta sätt att tömma papperskorgen så är dina data verkligen borta.

Detta fungerar endast under Snow Leopard, bör väl tilläggas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 09:23

"Högerklicka" och sedan trycka CMD funkar också

Ursprungligen av Joacim Melin:

Detta fungerar endast under Snow Leopard, bör väl tilläggas.

Det alternativet finns i Findermenyn på alla versioner av OS X (åtminstone sedan Panther).

  • Medlem
  • 2009-12-16 10:11

Nice funktion. Tack för tipset. Men med tanke på att man kan återställa data från kraschade hårddiskar så borde det väl teoretiskt gå att återställa även denna data?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 14:42
Ursprungligen av Dalle:

Nice funktion. Tack för tipset. Men med tanke på att man kan återställa data från kraschade hårddiskar så borde det väl teoretiskt gå att återställa även denna data?

Rätta mig om jag har fel, men ... att tömma på vanligt sätt säger bara till systemet att det är ok att skriva över filerna som "slängdes" när den vill - medan att tömma säkert gör att filerna skrivs över direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 10:34

Detta är väl ett tips snarare än en nyhet, även om det är nytt för redaktören, med tanke på att snöleoparden funnits tillgängligt för gemene man i drygt tre månader.

Ursprungligen av gaimasa:

Detta är väl ett tips snarare än en nyhet, även om det är nytt för redaktören, med tanke på att snöleoparden funnits tillgängligt för gemene man i drygt tre månader.

Behöver ett tips vara en nyhet för att vi ska skriva om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 21:03
Ursprungligen av Joacim Melin:

Behöver ett tips vara en nyhet för att vi ska skriva om det?

Kanske tipset måste vara en nyhet för att ligga under "nyheter"...

Fast det kanske inte finns något bättre stället?

Senast redigerat 2009-12-17 00:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 14:56

Precis som Thomaz säger så betyder "radera data säkert" att du skriver över dina data med slumpad information (nollor?). Is "SECURE EMPTY TRASH" really secure? - Mac Forums

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 14:58

Bara så ni tänker på det - så tar en dlva tid att tömma säkert...

Ursprungligen av Tangen:

Bara så ni tänker på det - så tar en dlva tid att tömma säkert...

Slängde ca 50GB en gång och bara för att man kunde... så valde jag "säker tjohej"...

Sedan vart korgen upptagen den eftermiddagen....

oj det hände grejer när man gjorde så ja! slängde en fil i korgen men körde sen säker tömning och då ville den ta bort nästan 300 filer

Sedan bör det tänkas på att datafilen skrivs över men med dagens filsystem med journal så är överskrivning inte säker radering av data. Du har journalnoteringar och rester mellan kluster etc.

Själv tycker jag krypterade diskar är bäst väg med därpå säker radering 7ggr. Vi har alternativet full disk rensing och radering för att ta bort lämnade rester. Sedan är det magnet och klyvning som gäller.

Senast redigerat 2009-12-16 18:31
Ursprungligen av pepparkaka:

Sedan bör det tänkas på att datafilen skrivs över men med dagens filsystem med journal så är överskrivning inte säker radering av data. Du har journalnoteringar och rester mellan kluster etc.

Själv tycker jag krypterade diskar är bäst väg med därpå säker radering 7ggr och full disk rensing och radering för att ta bort lämnade rester. Sedan är det magnet och klyvning som gäller.

Man får ju ställa det hela i proportion till varann

Säkerhet kontra Bekvämlighet

Som vanlig dödlig räcker "Säker papperskorgstömning" förbannat långt. Säljer man datorn kan man ju gå in i skivverktyg och välja att den står över natt och skiver över med ngt skräp.

Har man ngt som är YTTERST hemligt, vilket rätt få människor har... så kan man skapa en krypterad skivavbild på några GB och därpå har man sitt hemliga...

  • Medlem
  • 2009-12-16 23:34
Ursprungligen av Goflorp:

Har man ngt som är YTTERST hemligt, vilket rätt få människor har... så kan man skapa en krypterad skivavbild på några GB och därpå har man sitt hemliga...

Den krypteringen borde väl också gå att knäcka? Kan de ta sig in på NASA så kan de knäcka en kryptering om de vill, eller? Och, vad händer om du har tex "hemliga" dokument och program/whatever. Om du tex öppnar ett dukument från en skivavbild så antar jag att det skapas loggfiler och annat. Går det inte att återskapa dokumentet efter det?

Ok, jag är IQ-befriad, men det väckte intressanta tankar hur säkert en säker tömning och liknande verkligen är.

Nja, krypteringen i OSX som används i kryptering av din hemmamapp (FileVault) och för att göra en krypterad image-fil är ingen barnslig lättknäckt sak.

Det får nog till en underrättelsetjänst för att knäcka det.

Hela diskussionen om paranoidkrypterad dator blir bara så dum för det finns ofta en massa andra saker man kan göra. Lägg dina hemliga filer på en krypterad disk (1) ha imagefilen på en minnepinne (2) och lägg minnepinnen i värdeskåpet(3). Du kan också gömma filen rätt bra. Döp om mappen "porr" till "Gamla årsberättelsen_Föreningen" så kan det nog funka i åratal

förstår ni vad jag är ute efter? Det är inte krypteringsalgoritmen som är det viktiga. Minst lika viktigt är det dör kringpinket.

Sedan OM du installerar ett tungt lrypteringsprogram med "Fileshredder", 18-teckens lösenord och alla bells&whissels som finns.... Dess attraktionskraft ökar ju då....

I "porrsituationen" ovan ( man vill gömma ngt för sin fru/make) lär nog frågan "vad är det?" och "varför" komma rätt fort med.

Glöm heller inte att den svagaste länken också oftast är lösenordet.
Sett folk ha ANNA som lösenord på servrar som sköter miljonbelopp....

För den som önskar "NSA-Grade" på kryptering och är synnerligen känslig.
Har data som ngn skulle mörda för att få vantarna på så finns PGP.

PGP är "Pretty Good privacy" av Phil Zimmermann

Han har skrivit en bok om hur det fungerar som funkar som en bra första läsning kring detta med stark kryptering med publika nycklar.

Den kan laddas ner gratis på nätet här och var och den ingår även i "paketet" när man tankar ner, i princip bara söka på Phil Zimmermann
PGP.

Phil Zimmermann's Home Page

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-19 00:33

har glömt bort namnet på det nu, men när jag körde pc använde jag ett prgrm som de hade tafit fram då storbritterna skulle göra det olagligt att inte uppge sin kod till sin dator eller lösenordskyddade filer. (ngn härligt terrrorlag) när man skulle in i landet. i detta programmet kunde man partionera ut en viss del med ett lösenord. när man skrev in lösenorder så öppnades partitionen upp det som fanns där var några tråkiga festbilder eller vad man hade känt för att lägga dit. sen kunde man ange ett annat lösenord och då kom det som verkligen ville gömma fram. om man nu skulle hamna i en situation då man blir pressad att visa vad det är för hemliga saker man har på sin dator.

Ursprungligen av thor:

har glömt bort namnet på det nu, men när jag körde pc använde jag ett prgrm som de hade tafit fram då storbritterna skulle göra det olagligt att inte uppge sin kod till sin dator eller lösenordskyddade filer. (ngn härligt terrrorlag) när man skulle in i landet. i detta programmet kunde man partionera ut en viss del med ett lösenord. när man skrev in lösenorder så öppnades partitionen upp det som fanns där var några tråkiga festbilder eller vad man hade känt för att lägga dit. sen kunde man ange ett annat lösenord och då kom det som verkligen ville gömma fram. om man nu skulle hamna i en situation då man blir pressad att visa vad det är för hemliga saker man har på sin dator.

Programmet heter TrueCrypt.

jag finner det humoristiskt att någon tror att data kan raderas annat än genom fysisk förstörelse av media som data befinner sig på.

Men som påpekats det är en fråga om bekvämlighet balanserat med säkerhet. Funktionen radera säkert har funnits långt innan snowleopard, men frågan är om den har förändrats? Någon som vet?

Militära rutiner skulle göra gällande att informationen inte lämnar rummet och hårddisken och minnen skall förstöras ( som i en strimlare) innan rummet lämnas. Men till och med det är gammalt nu. Anses inte säkert nog

Inget är säkert, det är bara mer eller mindre skyddat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-11 16:19

Spår av Internet?

Om man har surfat med ( Privat Surfning ) påslagen i Safari Mac, Finns det då någon tillstymmelse av spår kvar i datorn. Om jag nu vill vara helt säker på att det förblir oupptäckt, måste jag för att vara HELT SÄKER, skriva över ledigt utrymme med slumpmässig data?

Ursprungligen av jonas.ek:

Om man har surfat med ( Privat Surfning ) påslagen i Safari Mac, Finns det då någon tillstymmelse av spår kvar i datorn. Om jag nu vill vara helt säker på att det förblir oupptäckt, måste jag för att vara HELT SÄKER, skriva över ledigt utrymme med slumpmässig data?

Det kräver väl någon med mycket stor kännedom om MacOSX, hur det hela fungerar.
Nyfikna ungar, ur fru etc hittar inte ett dyft.

Möjligen att datorn i händerna på ngn elite-hacker skulle kunna fås att avslöja ngt.

Vill du surfa säkert.

Installera ngn annan webläsare, kör allt snusk i den.
Surfa med säkert läge i Safari.

eller
Skapa en ny användare, kryptera denne användares hemkatalog med FileVault,
Kör sedan med säkert läge i Safari.
När du är klar tar du bort användaren.

eller
Sluta surfa porr.
Ladda ner 50 filmer från Piratebay, lägg dem på en extern disk som du inte har brevid datorn.

Ursprungligen av Goflorp:

Det kräver väl någon med mycket stor kännedom om MacOSX, hur det hela fungerar.
Nyfikna ungar, ur fru etc hittar inte ett dyft.

Möjligen att datorn i händerna på ngn elite-hacker skulle kunna fås att avslöja ngt.

Vill du surfa säkert.

Installera ngn annan webläsare, kör allt snusk i den.
Surfa med säkert läge i Safari.

eller
Skapa en ny användare, kryptera denne användares hemkatalog med FileVault,
Kör sedan med säkert läge i Safari.
När du är klar tar du bort användaren.

eller
Sluta surfa porr.
Ladda ner 50 filmer från Piratebay, lägg dem på en extern disk som du inte har brevid datorn.

Det säkraste?. kör ubuntu/llnux på en usb sticka. ta med dig stickan när du klar med vad du skulle göra. Förstör stickan senare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 19:44
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det säkraste?. kör ubuntu/llnux på en usb sticka. ta med dig stickan när du klar med vad du skulle göra. Förstör stickan senare

Man har ju förbrukat en och annan "sticka" i ena eller andra formen under årens lopp

Men bränner det till snabbt eller kalla det (grönt ljus) lägg då benen på ryggen och "stick"

nej nej Capeman.... jag vill inte bli den förste :'(:D

1
Bevaka tråden