Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämpar sig NAS för lagring/arbete i Final Cut?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som topic säger, lämpar sig en NAS-lösning för lagring/arbete i Final Cut? Eller är FW400 att föredra? (har inte FW800 på MacBooken)
Hittils har jag använt min systemdisk i MacBooken men efter en systemkrasch idag så söker jag andra lösningar för mina video-källor och projekt. ( Är ur-usel på backup trots att jag om och om igen förlorar media )

Passar på med ännu en fråga, skulle man i mitt fall tjäna på att köra flera diskar i RAID vid videoarbete, eller är det datorn som stryper processen mest?

Nej. Om du med NAS menar 100 mb nätverk (ethernet) så duger det inte för realtidsredigering - inte om du kör HD och även om man bara kör SD så är min erfarenhet att nätverk - som ju är IP - har så mycket overhead att det är svajigt. Har du gigabit-nätverk så är det en annan sak förstås.
FW400 är teoretiskt 4 gånger snabbare än vanligt 100 mb nät, men jag påstår att det är mera än så - i snittflöde över tid.
Jag rekomenderar två diskar: En jobbdisk där alla videofiler ligger, en backup-disk som man manuellt backar upp till ofta (incremental backup). Köp två likadana FW-diskar - en TB styck. Typ. En FW-sladd från MacBooken till jobbdisken - en FW-kabel från jobbdisken till backup-disken.

Systemdisken är just vad den säger sig vara; en disk för systemet...och programmen. Media har man på extern disk. Det är så man gör och det är så man får minst trubbel och bäst flöde.

Du kan ju också nöja dig med en jobbdisk och backa upp till NAS - om NAS'en har plats. Du kan också backa upp med timer - på nätterna etc. Men...kör INTE backupp-program som tuggar på "när dom kan" (t.ex. TimeMachine). Sådant är inte för videoproduktion.

1
Bevaka tråden