Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstärkta färger efter urkoppling av extern skärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-27 17:51

När jag har använt en extern skärm och kopplar ur den, så blir färgerna på datorn förstärkta. Finns det något sätt att återställa färgerna till det normala, förutom att starta om datorn?

Alu-macbook och Snow leopard. Skärmen är inkopplad via Apples egna mini-DP till DVI-adapter.

  • Medlem
  • 2010-05-27 18:02

Löste det själv! Gick in på systeminställningar, bildskärmar, färg och kryssade ur "visa endast profiler för den här skärmen" och bytte mellan en annan och den vanliga, sen är det klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 22:11

Bra! Funkar alltid om man testar!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-01 22:29

Jag har gjorde en

kalibrering till inbyggda skärmen som döptes till "bärbar kalibrering" till min MB och ställde in den när jag använde utan externa skärmen som ställdes in på en annan profil, det funkar alltid, den skiftar automatiskt mellan profilerna

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-08 20:56

Jag fortsätter gärna på temat. Jag har problem med macbooks färger via min Kuro KRP 500M VGA-ingång. Färgerna är för mättade, plus att svärtan är sämre.

Dessvärre kan jag inte välja datorsvärta på teven. Dessutom sa en kille att färgrymden på macbook inte går att ändra. Men mest problem har jag med svärtan. Helt klart är svärtan djupare när jag kör via HDMI på min PS3.

Finns det program som kan lura macbook att skicka datorsvärta via VGA(0-255)?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-07-09 00:37
Ursprungligen av trebban:

Jag fortsätter gärna på temat. Jag har problem med macbooks färger via min Kuro KRP 500M VGA-ingång. Färgerna är för mättade, plus att svärtan är sämre.

Dessvärre kan jag inte välja datorsvärta på teven. Dessutom sa en kille att färgrymden på macbook inte går att ändra. Men mest problem har jag med svärtan. Helt klart är svärtan djupare när jag kör via HDMI på min PS3.

Finns det program som kan lura macbook att skicka datorsvärta via VGA(0-255)?

Du har alltså provat att kalibrera datorn inkopplad till din TV (systeminställningar, bildskärmar, färg) och inte kunnat påverka färg m m som skickas ut från datorn?

Eller har jag fattat fel, det går inte att påverka färgerna som skickas ut till TV:n oberoende på ingångssätt (VGA, HDMI) som man kan göra mot en extern skärm?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-10 10:15
Ursprungligen av Hjopek:

Du har alltså provat att kalibrera datorn inkopplad till din TV (systeminställningar, bildskärmar, färg) och inte kunnat påverka färg m m som skickas ut från datorn?

Eller har jag fattat fel, det går inte att påverka färgerna som skickas ut till TV:n oberoende på ingångssätt (VGA, HDMI) som man kan göra mot en extern skärm?

Jodå, jag kan kalibrera färger med färghanteraren mot teven. Största problemet är hanteringen av svärta. Svärtan är ljusare via VGA när macbooken är inkopplad än när jag kör vanliga filmer på PS3. Färgproblemet går ju att lösa om man kör tex VLC. Då är det ju bara att dra ner mättnaden på färger.

Om nu VLC har teve/PC-svärta kunde jag testa och se om svärtan ändrades. Men jag har inte kommit så långt då jag behöver en uppdatering av operationssystemet. VLC vill inte starta med mitt nuvarande OS som är 10.4.11

Det är när jag är ute och surfar som jag ser att färgerna inte riktigt stämmer. Det finns ju tyvärr inget sätt att dra ner färger när man är ute och surfar..hehe. Inte vad jag känner till i alla fall.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-07-11 15:50

Har du provat

att inte köra VGA mot TV:n utan HDMI istället, för du har ju flera HDMI-ingångar på TV:n antar jag?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-12 05:55
Ursprungligen av Hjopek:

att inte köra VGA mot TV:n utan HDMI istället, för du har ju flera HDMI-ingångar på TV:n antar jag?

Jag vet att jag kan göra det. Det som gör att jag väljer VGA är för att bildsignalen går förbi alla bildförbättringar. VGA är helt rent från en massa hyss.

1
Bevaka tråden