Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta i disk från extern USB-disk i en MBP?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-07-11 23:44

Jag har funderingar på att byta hårddisk i min MBP från våren 2008. Har hört rykten att man kan köpa en 2,5" USB-disk och plocka ur själva hårddisken och sätta den i datorn. Stämmer detta?
Fördelen med att göra såhär är, som jag ser det att jag kan sätta i min original-hårddisk i USB-caset och använda den som extern disk.

Tankar på detta? Är det så enkelt som jag vill få det till?
Jag funderar isåfall på ex denna hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-11 23:48

Varför inte köra din externa disk som just en extern disk? Summan blir ju samma, plus att du slipper allt onödigt krångel. Hur ska du göra om din "externa" disk går sönder när den sitter i macen, gör inte det att garantin försvinner?

Hur mycket pengar är det du tjänar på att krångla egentligen (frågar för att få uppfattning om det är värt det)?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-07-11 23:54
Ursprungligen av ibish:

Varför inte köra din externa disk som just en extern disk? Summan blir ju samma, plus att du slipper allt onödigt krångel. Hur ska du göra om din "externa" disk går sönder när den sitter i macen, gör inte det att garantin försvinner?

Hur mycket pengar är det du tjänar på att krångla egentligen (frågar för att få uppfattning om det är värt det)?

Därför att om jag vill bära med mig datorn så behöver jag bära med mig den externa också. Eftersom jag köpte datorn i början av 2008 så är garantin utgången för länge sedan...

Jag hade ju kunnat be Apple sätta i den åt mig, isåfall kostar det väl minst 800 kr + pris för hårddisk. Eller så kan jag köpa en vanlig 2.5"-disk och sätta i den, men jag ser det inte som särskilt omständigt att plocka ur disken ur USB-kabinettet. Men visst, vill man spara det jobbet så. Men jag ser som sagt en fördel i detta, nämligen att jag kan använda original-disken som extern enhet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-11 23:59

Se upp bara med vissa nya 2.5" USB diskar, de har börjat ta bort SATA kontakten internt för att göra höljet mindre. Samma diskar brukar inte heller ha några skruvar för att öppna lådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-12 00:01

Ja du kan göra så och det kan löna sig då det oftast blir dyrare att köpa en hårddisk och ett chassi var för sig.

Så kör på om:
1) Du är van vid att skruva isär och sätta ihop datorer.
2) USB-disken går att öppna. En del gör nämligen inte det...
3) Du får en bra 2,5" hårddisk med rätt interface som fungerar i din MacBook Pro.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-07-12 00:04

Tack för svaren! Kommer nog sluta med att jag köper en vanlig 2.5"-disk som jag vet funkar med min MBP. Finns det någon wiki eller liknande där fungerande delar finns listade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-12 00:07

En tanke till, köp inte det billigaste som står att finna. Smartast är nog att köpa ett chassi som är tomt och avsett för att öppnas och sätta i egen disk. Samt en bra disk. Att snåla brukar bara betyda besvär.

Köp två saker då.

Ett externt kabinett av bra kvalisort - gärna ett med FW800 OCH USB-kontakt.
En intern disk 2,5" med RÄTT HÖJDMÅTT (köper du disk i låda kan du få en för hög disk som inte passar), du skall även ha rätt gränssnitt (SATA).

Skruva isär kabinettet, sätt din nya feta disk där i, lägg alltihop på skrivbordet, skit i att skruva ihop det. Ta en exakt kopia på din gamla disk som sitter i med Carbon Copy Cloner.
När kopieringen är klar stänger du av alltihop.
Öppnar datorn, tar ut disken, sätter in den nya.
Sätt den gamla i den externa lådan, skruva ihop grejerna.

Starta datorn, när du förvissat dig om att disken är OK, den startar etc kan du använda den externa till vad du vill.
Förslagsvis formatterar du om den.

Hur ser du här
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

1
Bevaka tråden