Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nya Minin

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-08 17:07

Fick hem den sprillans nya Minin (2,4 gHz) i fredags. Har gjort en ren installation, gjort en programuppdatering och sedan tagit in program och dokument från Time machine från den gamla Minin (1,66 gHz) som jag hade. Har försökt göra en backup efter att ha lagt in bilder och musik (kopplat iTunes och iPhoto till externa bibliotek). Minin går långsammare och långsammare. När jag kollar Aktivitetskontrollen använder systemet 85 % av processorn, Finder gör av med 85 mb. När jag kollar diskutnyttjande säger den att det används totalt 163 gig av de 320 men om jag räknar ihop de mappar (användare, bibliotek, program, system osv) som finns direkt under disken som jag kallat Maxi får jag ihop att 40 gig används. Var lagras och till vad används de övriga 123 gigen?
När jag startar om den är den lite snabbare ett tag, men lika stor del av disken är borta.
Ska jag reklamera den nya Minin?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-08 17:30

Håller den inte på att indexerar då? Brukar slöa ner datorn. Att så mycket HD försvunnit låter skumt. Testa att starta från den där skivan, kommer inte ihåg vad den heter, som man kan köra hårdvarutest med. Kan ju vara knas med HD´n.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-08 18:05

Jag gissar att det har blivit något knas i samband med att du tog in program och dokument från Time Machine. Det hade nog varit bättre om du hade tagit det direkt från den gamla Macen i samband med systeminstallationen. Jag föreslår att du installerar om datorn och struntar i Time Machine. Sen när allt är klart så skapar du en ny Time Machine-backup från den nya datorn.

Om du inte ska behålla den gamla datorn eller om det är ont om plats på disken där du har backupen så kan du slänga den gamla TM-filen.

Var ligger Time Machine-backupen?
Du har väl den på en annan disk?

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-08 23:11

Tack för tipsen!
Det ska väl gå att köra ett hårdvarutest från installationsskivan. Så har det ju varit tidigare i alla fall.
Ska prova att göra en ny installation utan Time Machine i helgen. Time Machine-backupen ligger på en egen disk. Min tanke var att använda samma backup (TM) som den gamla Minin och att även behålla dokument, program, inställningar osv från den gamla Minin. Det blir en omständligare procedur att lägga in allt på nytt, att verifiera köpta program, göra programinställningar via Default Apps osv men jag får väl ta det besväret. Har som jag sa tidigare både iTunes- och iPhotobiblioteken på en extern hårddisk. Det har funkat perfekt tidigare. Men då blir det att skapa nya bibliotek igen antar jag.
Första installationen tog jag faktiskt över hela backup:en från gamla datorn men då upplevde jag att det blev två datorer med samma identitet. Har klonat datorer tidigare och tyckt att det blivit förvirrande med två datorer som har samma lösenord och allt. För jag vill fortsätta använda gamla Minin, men inte längre som "huvuddator" utan bara som mediacenter (TV, webbTV, surf, kanske spel osv) och då anser jag att det inte finns samma behov av backup för den eftersom allt viktigt (förhoppningsvis) finns på nya datorn.
Min avsikt var att använda den nya Minin både som mediacenter men framför allt för att redigera film. Har massor av egna filmer på diverse hårddiskar och på backup:en.
Ni tror i alla fall inte att det är ett hårdvaruproblem?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-08 23:22

Du kan kopiera precis allt från den gamla datorn i samband med installationen av Mac OS X.
Du får med precis allt om du använder Flyttassistenten.

Mac OS X 10.5, 10.6: Flytta filer från en annan Mac med hjälp av Flyttassistent

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-09 08:54

Problemet är att jag redan hunnit rensa gamla datorn en hel del...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-09 09:37

Att göra på det omständliga sättet att installera om allt från grunden igen är det säkraste sättet att få ett friskt system. Man sparar inte tid på att försöka felsöka en trasig installation som gick fortare att flytta över.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-09 12:20

Testa att göra en helt ny användare och se om det blir likadant, kan ju vara nån inställning som knasar sig. Sen kan du köra Whatsize för att kolla vad som tar upp allt utrymme: Download WhatSize for Mac - Helps find out what files are taking up all your HD space. MacUpdate Mac Software Downloads

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-11 16:27

Så, nu har jag installerat om från början. Skapat en ny användare och letat registreringsuppgifter. Det är 225 gig kvar på skivan och den uppför sig som den ska. Frun tycker att jag varit otillgänglig denna helgen, men nu är nya Minin ungefär som jag vill ha den.

sitter o funderar på en mac mini ev som mediacenter lite OT men är dom nice? Blir ju o koppla till tv isf.

Ursprungligen av Bajenwille:

sitter o funderar på en mac mini ev som mediacenter lite OT men är dom nice? Blir ju o koppla till tv isf.

Ja, lite OT. Det finns en tråd som handlar om just Mac Mini som mediaacenter.

http://www.99.se/mac-mini/101894-mac-mini-mediacenter.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-11 23:29

Jag köpte en enbart för ändamålet mediacenter, använder av mediaprogramet Plex och är mycket nöjd. Har inte kört det så länge så kan inte riktigt ge en ordenligt recension. Men än så länge har det fungerat bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 11:03

Vad sitter det för disk i din ? I min sitter en TOSHIBA MK3255GSXF SA-150 gårdagens teknik, men jag är inte förvånad när det gäller Apple, snikenhet i lyxförpackning är lite av deras motto. En riktig skitdisk. Ett år gammal modell minst.

Det tar evigheter att boota upp windows 7 närmare 2 minuter skulle jag gissa. Slött.

Hade man satt i en modern SA-300 disk typ Hitachi 320 då hade det motiverat deras 7990 kr i pris för nya mac minin. men men men en 50-lapp extra för Steve Jobs för varje såld enhet är pengar det också.

Mitt hjärta blöder, knappast Apples. Dåligt Apple

Senast redigerat 2010-08-11 11:29
Ursprungligen av CUBEIS:

Vad sitter det för disk i din ? I min sitter en TOSHIBA MK3255GSXF SA-150 gårdagens teknik, men jag är inte förvånad när det gäller Apple, snikenhet i lyxförpackning är lite av deras motto. En riktig skitdisk. Ett år gammal modell minst.

Det tar evigheter att boota upp windows 7 närmare 2 minuter skulle jag gissa. Slött.

Hade man satt i en modern SA-300 disk typ Hitachi 320 då hade det motiverat deras 7990 kr i pris för nya mac minin. men men men en 50-lapp extra för Steve Jobs för varje såld enhet är pengar det också.

Mitt hjärta blöder, knappast Apples. Dåligt Apple

Men det går inte att byta ut HD:n mot en snabbare då?

1
Bevaka tråden