Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 9.2 - nej, tack

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte så länge allvarliga försämringar förblir okorrigerade av Apple. Jag har inte alla farhågor konfirmerade eftersom jag inte har installerat 9.2. Men av det jag har läst så låter det inte allt för roligt. Det handlar alltså om bildhanteringen, album artwork, som den kallas.

Dels verkar det som om det numera tvingas till ett visst format och upplösning. Vilket kan ställa till med en massa fula och svampiga renderingar. Om det också är så att man inte ens längre kan kopiera och klistra in bilder som man vill är det ju ren katastrof. Vad är det för upphovsrättstrams? Det handlar om 600 x 600 pixlars jpgs från iTunes Store som ofta dessutom är undermåligt skannade och färgbalanseringen drar allt som oftast mot grönt eller gult :confused:.

Om jag inte heller kan få välja bild efter eget tycke känns det väldigt tråkigt. Det syns tydligen inte heller några bilder i Finder, vilket inte är någon katastrof för min del, men varför? Visualiteten i iTunes är viktig och det har varit snyggt, enkelt och funktionellt.

Jag funderar på att stanna vid den här senaste 9.1.1(12). Då kan jag ju inte synka telefonen - inget iOS4. Kan man möjligen ha två iTunes versioner på samma dator? 9.2 endast för synkning av telefonen och apps med begränsat musikbibkiotek. Det känns inte alls bra, men hellre det än att förstöra biblioteket.

Senast redigerat 2010-07-11 16:25

Jag kan i alla fall lugna dig på en punkt - jag har 9.2 och att lägga in egen album artwork är inga som helst problem.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kan i alla fall lugna dig på en punkt - jag har 9.2 och att lägga in egen album artwork är inga som helst problem.

Ok. pust, vad skönt, det svalkade lite. (sitter och väntar på åska och regn - superkvavt här)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-11 16:12

Testade precis, inga problem.

Nej, du är inte låst till vissa format och storlekar på bildmaterialet.

Nej, det finns ingen spärr mot att lägga in egna bilder.

Nej, de har inte ändrat något angående hur bildmaterialet visas i Finder.

Inga av dina farhågor stämmer alltså.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, du är inte låst till vissa format och storlekar på bildmaterialet.

Nej, det finns ingen spärr mot att lägga in egna bilder.

Nej, de har inte ändrat något angående hur bildmaterialet visas i Finder.

Inga av dina farhågor stämmer alltså.

På Apples diskussionsforum finns det ganska många rapporter om problemen som jag har beskrivit här. Det kanske bara är lokala problem. Något har uppenbarligen gjorts om för att iTunes ska visa bilder snabbare. Frågan är vad?

Anledningen till att jag har blivit lite hispig angående det här är att jag har lagt ner så mycket tid på att få biblioteket att se ut som jag vill. Och så såg jag det här:

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag är väl den enda människan i världen som stör mig på denna nya "funktion": Omslag som inte är helt fyrkantiga dras numera ut/zommas in (vet inte vilket) i alla vyer där man bläddrar via omslag. Enda sättet att se hur omslaget egentligen ska se ut är att dra fram albumartvisaren längst ner till vänster.(

i Notis tråden och har sen läst vidare och då givetvis hittat massa problem. Vill verkligen inte att bibblan ska smetas ut och förvandlas till något oigenkänneligt..

Ursprungligen av Einar Lindgren:

På Apples diskussionsforum finns det ganska många rapporter om problemen som jag har beskrivit här. Det kanske bara är lokala problem. Något har uppenbarligen gjorts om för att iTunes ska visa bilder snabbare. Frågan är vad?

Anledningen till att jag har blivit lite hispig angående det här är att jag har lagt ner så mycket tid på att få biblioteket att se ut som jag vill. Och så såg jag det här:

i Notis tråden och har sen läst vidare och då givetvis hittat massa problem. Vill verkligen inte att bibblan ska smetas ut och förvandlas till något oigenkänneligt..

Jag har flera inskannade kassettomslag i mitt iTunes-bibliotek och har inte alls det där problemet, utan de visas i sin avlånga form.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, du är inte låst till vissa format och storlekar på bildmaterialet.

Nej, det finns ingen spärr mot att lägga in egna bilder.

Nej, de har inte ändrat något angående hur bildmaterialet visas i Finder.

Inga av dina farhågor stämmer alltså.

Jo, det finns nya totalt onödiga spärrar som gör att man inte kan kopiera och klistra hur som helst. Irriterande till max.

Jo, de har ändrat hur bildmaterialet visas i Finder. Dvs. filer utanför iTunesmappen visas bara med generic åttondels-ikon.

Här ytterligare ett exempel på den svampiga behandlingen av bilder i nya iTunes:

Enkla grafiska bilder funkar hyffsat, men kolla in den här..
Observera att bilden i det tidigare exemplet (inlägg #17|17) visades precis så skarpt i cover flow - iTunes 9.1, som den vänstra.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jo, det finns nya totalt onödiga spärrar som gör att man inte kan kopiera och klistra hur som helst. Irriterande till max.

Beskriv gärna dessa spärrar lite närmare. Vad är det som du kunde göra tidigare, men inte kan göra nu?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jo, de har ändrat hur bildmaterialet visas i Finder. Dvs. filer utanför iTunesmappen visas bara med generic åttondels-ikon.

Nej, det där stämmer inte. Jag har iallafall albumbilder i Finder fortfarande.

Och det gäller både låtar som är köpta i iTunes Store, och CD-skivor där jag själv har rippat skivan och lagt in albumbilden.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Här ytterligare ett exempel på den svampiga behandlingen av bilder i nya iTunes

Ja, i Cover-Flow-läge visas bilderna med oskärpa och dåliga färger. Detta borde fixas till.

Detta håller jag med om. Och det är väl ingen som har ifrågasatt detta heller?

Men de andra sakerna (klipp-och-klistra och Finder-visningen) har jag fortfarande svårt att tro på.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Beskriv gärna dessa spärrar lite närmare. Vad är det som du kunde göra tidigare, men inte kan göra nu?

Nej, det där stämmer inte. Jag har iallafall albumbilder i Finder fortfarande.

Och det gäller både låtar som är köpta i iTunes Store, och CD-skivor där jag själv har rippat skivan och lagt in albumbilden.

Ja, i Cover-Flow-läge visas bilderna med oskärpa och dåliga färger. Detta borde fixas till.Detta håller jag med om. Och det är väl ingen som har ifrågasatt detta heller?

Men de andra sakerna (klipp-och-klistra och Finder-visningen) har jag fortfarande svårt att tro på.

Jag kan alltså inte kopiera en bild från en fil och sen klistra in i Photoshop, vilket givetvis har fungerat tidigare. Måste nu dra ut ett urdrag och kopiera i Finder. Det går inte heller att klistra in direkt från Photoshop (det blir bara en liten prick). Jobbar med en bild och kopierar allt för att sen klistra in. Nepp. Måste spara filen och hämta upp den. Vad som däremot fungerar är att dra en bild direkt från webbläsare. Till & från Förhandsvisning går också.

Och jag har inte en enda bild längre i Finder på filer som befinner sig utanför själva musikbiblioteket - iTunesmappen. Men i den mappen ser allt ut som förr. Grejen är väl den att jag rör inte om i grytan i den mappen som någon annan PC-Nisse så dessa ikoner ser jag aldrig ändå. Ibland behöver man dock leta efter gammalt rippat material som inte finns i bibblan. Då kan det vara en fördel att det finns ikonvisning. Albumbilder sitter fastare i minnet än låtnamn.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Och jag har inte en enda bild längre i Finder på filer som befinner sig utanför själva musikbiblioteket - iTunesmappen.

Om det är filer som ligger utanför iTunes-mappen, och låtarna i fråga inte ens finns i ditt iTunes-bibliotek - hur kan du då klassa detta som ett iTunes-problem?

Detta låter mer som att man har ändrat hur OSX läser ID3-taggar.

Och ja, jag har testat att dra ut några låtar och lägga dem på andra diskar, och då syns inte bilden i filens ikon. Så jag kan bekräfta "felet", men jag hävdar ju bestämt att det inte är ett iTunes-problem.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

...Grejen är väl den att jag rör inte om i grytan i den mappen som någon annan PC-Nisse...

Att ha vissa av sina låtar i iTunes-biblioteket och i iTunes-mappen, och andra låtar liggande utspridda på andra ställen utan att finnas i iTunes-biblioteket, är väl precis just att "röra om som en annan PC-Nisse".

Ha alla låtarna i ditt iTunes-bibliotek, så är det problemet löst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 20:14

Är det förresten någon som vet varför omslagen blir ganska "luddiga", när man har scannat och gjort allt annat rätt?
Finns det någon optimal DPI eller bildstorlek som gör sig bäst?
Har provat mig trött, men får liksom inte till det.
Kanske blir det inte bättre?

Ursprungligen av IEB:

Är det förresten någon som vet varför omslagen blir ganska "luddiga", när man har scannat och gjort allt annat rätt?
Finns det någon optimal DPI eller bildstorlek som gör sig bäst?
Har provat mig trött, men får liksom inte till det.
Kanske blir det inte bättre?

Vänta nu, scanna in omslag? Puh vilket jobb! Kollar man runt lite på nätet så hittar man nästan alla omslag i bra kvalité. Visst kan omslagen se lite suddiga ut när man lagt in dom i iTunes. Men farligt mycket är det inte.

Ursprungligen av gubbslyna:

Vänta nu, scanna in omslag? Puh vilket jobb! Kollar man runt lite på nätet så hittar man nästan alla omslag i bra kvalité. Visst kan omslagen se lite suddiga ut när man lagt in dom i iTunes. Men farligt mycket är det inte.

Njae, det beror nog på vad man lyssnar på. Jag får scanna väldigt många omslag som inte kan hittas på internet.

Ursprungligen av Capeman:

Njae, det beror nog på vad man lyssnar på. Jag får scanna väldigt många omslag som inte kan hittas på internet.

Oj, vad lyssnar du på?!

Ursprungligen av gubbslyna:

Oj, vad lyssnar du på?!

Väldigt mycket olika musik. Men jag har säkert ett tjugotal singlar rippade till iTunes som det inte går att hitta omslag till på nätet. De har jag fått scanna själv. Plus ett gäng ovanliga album som inte säljs längre.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-18 11:08
Ursprungligen av Capeman:

Väldigt mycket olika musik. Men jag har säkert ett tjugotal singlar rippade till iTunes som det inte går att hitta omslag till på nätet. De har jag fått scanna själv. Plus ett gäng ovanliga album som inte säljs längre.

Kollat här? Discogs - Database and Marketplace for Music on Vinyl, CD, Cassette, MP3 and More
Har inte hittat allt där, men de har väldigt många varianter av omslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 11:40

Merparten av min musiksamling är jag tvungen att scanna.
Jo,....jag har för vana att kolla om det finns något färdigt på nätet.
Det mesta som finns att hämta hem är av dålig kvalitet och då kan det nästan kvitta, tycker jag.

Att scanna är egentligen inget stort problem, som jag ser det.
Gör det hellre själv och får det bra.
Att sedan iTunes "softar" till omslaget, är ju i och för sig litet trist!:'(

Ursprungligen av barthus:

Kollat här? Discogs - Database and Marketplace for Music on Vinyl, CD, Cassette, MP3 and More
Har inte hittat allt där, men de har väldigt många varianter av omslag.

Javisst har jag det. Tänk dig själv att försöka hitta ett omslag till en singel från ett obskyrt Malmöfunkband eller liknande. Det går snabbt att scanna och kvaliteten blir bra, så jag kör på det. Men visst, de flesta omslagen får jag från iTunes eller Google.

Men nu börjar vi bli ganska off topic, så lämnar scanningsdiskussionen nu.

Jag har nedgraderat till 9.2.1 nu och det var nästan precis så illa som befarat - correction --> värre. Nu visas även material från iTunes Store med vaselinrendering - jag menar coverflow-läget som förut visade bilder som de faktiskt såg ut (före 9.0, även egeninlagda bilder). Det är helt obegripligt varför? Det borde vara anpassat för de moderna apparater som finns nu. Min iMac börjar närma sig 3-års åldern. Rena pensionären, men visade och bläddrade genom ett stort bibliotek utan problem. Dessutom skarpt och snyggt.

Det går inte heller att klistra in direkt från klippbordet. Alltså, färdigredigerad bild måste sparas och browsas eller iofs. dra-och-droppas, men det är bökigare och varför?

Men hey, nu kan jag synka med iOS 4..

Senast redigerat 2010-08-09 16:26

Före/efter och det här är alltså en Finder-preview av bilden, den faktiska som ligger inbäddad i filen och som också måste vara någon form av rendering (the preview) vs. "The new improved iTunes".

Jag tycker i alla fall att det här är supertrist och kvalitetsmässigt ovärdigt en Apple-programvara.

Senast redigerat 2010-08-09 17:22

Ha, ha. Är det bara jag som tycker att det här är sunkigt och upprörande? Vi pratar alltså om "the amazing experience of an Apple product" - hårt och mjukt i sampspel och harmoni :). Är det så att iTunes håller på att hamna utanför bäst före datum? iTunes expired? Är det fortfarande en musikuppspelare (ja, företrädelsevis musik) eller bara iPhone-synk/uppdaterare?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 17:48
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Ha, ha. Är det bara jag som tycker att det här är sunkigt och upprörande? Vi pratar alltså om "the amazing experience of an Apple product" - hårt och mjukt i sampspel och harmoni :). Är det så att iTunes håller på att hamna utanför bäst före datum? iTunes expired? Är det fortfarande en musikuppspelare (ja, företrädelsevis musik) eller bara iPhone-synk/uppdaterare?

Det enda jag använder den till, å andra sidan kör jag Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 17:55
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Ha, ha. Är det bara jag som tycker att det här är sunkigt och upprörande? Vi pratar alltså om "the amazing experience of an Apple product" - hårt och mjukt i sampspel och harmoni :). Är det så att iTunes håller på att hamna utanför bäst före datum? iTunes expired? Är det fortfarande en musikuppspelare (ja, företrädelsevis musik) eller bara iPhone-synk/uppdaterare?

Jag använder iTunes först om främst som musikspelare. Å andra sidan är jag så gammeldags att om jag lyssnar på musik via datorn så gör jag något med datorn och har inte riktigt tid att kolla på omslagsbilderna. Annars spelar jag genom stereon och sitter i soffan och kollar på mitt fysiska skivomslag. iTunes är fortfarande en riktigt bra musikspelare även om det inte är lika bra på att visa bilder som Preview.

Men jag måste bara fråga, varför kan du inte kolla på bilden i Finder när du lyssnar på musiken? Om det nu är viktigt för dig menar jag.

Ursprungligen av imaster:

Men jag måste bara fråga, varför kan du inte kolla på bilden i Finder när du lyssnar på musiken? Om det nu är viktigt för dig menar jag.

Ja, men det var ju inget fel på bildvisningen innan de senaste uppdateringarna. Jag bläddrar och grejar och använder iTunes väldigt mycket. Ska man dessutom behöva rota omkring i Finder för att se en skarp bild?? Vad är bildvisningen till för över huvud taget då?

Man kan ju också undra varför man ska köpa musik med cover art i iTunesaffären för att sedan få den visset presenterad i samma program. Vad är meningen med det? Nej, den uppsnabbade bildvisningen är på bekostnad av utseendet och det känns mystiskt att det godkänts över huvud taget. Eller ska man bara sitta och flippa och floppa snabbt så att man inte hinner se..?

En annan lustig sak i sammanhanget är att ikonerna till apps går alldeles utmärkt att förstora i cover flow. Ca. 600x600 pixlar - Ingen kvalitetsförsämring där inte..:mad: :mad:. Inte för att det stör mig att kvaliteten inte är förlorad även där, men ni förstår vad jag menar.

Håller med Jesper här. Jag har inga som helst problem med de två punkterna. Gör som jag alltid har gjort och jag lägger in ganska många skivomslag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-17 20:06

Jag har däremot märkt att efter jag har lagt till ett skivomslag manuellt kan jag behöva starta om iTunes för att ändringen ska synas.

Här me'. Ändras ett artistnamn får jag starta om iTunes för att ändringen/ändringarna ska synas. Wierd. Aldrig varit så tidigare.

Bevaka tråden